2007 Yamaha DT50 RSM förgasarproblem

gabbes

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2020
Ort
Torslanda
Hoj
2007 Yamaha DT50 RSM
Min DT50 RSM med AM6 och en Dellorto PHBN 16 (PS) går fett på låga varv, så fett att den inte går att starta efter att ha stängts av när den är varm. Det ryker också på lägre varv. När man parkerar den droppa det ut sotig bensin från avgasröret närmast cylindern.
Den hade vid inköp ett turbokitrör och ett 98 huvudmunstycke. Nu har den orginalrör (fast ej pluggad) och ett 60 huvudmunstycke tills jag har fått ordning på tomgång och lågfart.

Övrigt:
Tomgångsmunstycke: 45
Lågfartsmunstycke: 35D
Nål: A39 (med clipset i mittläge)

Flottören är hel och ser ut att stänga fint.

Choken: Chokevajern är urkopplad och sliden ligger i sitt nedersta läge.

Har provat med och utan luftfilter, samma resultat.

Bensinkranen är vakuumstyrd.

Reedventilens membran är hela och fina.

Frågor:
Är ovanstående munsycken/nål inom rimliga värden? Dvs kan jag förvänta mig att det skall gå att justera in förgasaren med dessa munstycken.

Kan någon hjälpa mig med varför den går så fett på låga varv?

Någon annan felkälla jag bör kolla upp?'

Mycket tacksam för hjälp!IMG_4678.jpgIMG_4677.jpgIMG_4675.jpg
 
Problem solved!
Som jag nämnde sitter det en vakuumstyrd bränslekran på tanken. Upptäckte av en tillfällighet att det läckte över bensin från bensinsidan till vakuumsidan i kranen men bara när vakuumet finns där. Dvs omöjligt att upptäcka om man inte tar av vakuumslangen när motorn är igång. Motorn sög alltså bensin direkt från tanken in i motorn utan att passera förgasaren. Så fort detta fixades går motorn som den ska!:)
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top