2006 GSXR600 & R6 bänkade

Ktm'arn skrev:
Jajajajaj det brukar låta så :hihi !

Jag tycker att gsxr:en imponerar mest, r6an må va fin men bara för att nått e lite annorlunda så innebär inte de att r6an e bäst :P...yamaha saknar det där lilla extra som suzuki lyckats få!
Dock inte sagt att yamahas hoj e dålig :tummenupp
Det står Suzuki på våran rejsbuss.

(med det menas att det var ett opartiskt uttalande)

Fast de e klart, GSXR äger :tummenupp

sunkan skrev:
Jaha så du ringer mig för att hämta hem din hoj... fan fusk...
Nä, var bara där o testade. Jag får min av Bike Trollhättan. Det där på bild om nån annan undrar är Motorhuset i Nyköping.

Swedie skrev:
Nä, var bara där o testade. Jag får min av Bike Trollhättan. Det där på bild om nån annan undrar är Motorhuset i Nyköping.

ok så pass... var det något att ha då?

sunkan skrev:
ok så pass... var det något att ha då?
Javisst, kändes som en R1a att sitta på. Det mesta påminner om just R1an faktiskt. Ett bra koncept antar jag. Känns som jag kan sänka mig 1-2 sekunder direkt ;)

r6wroom2.jpg

nice.. de låter inte helt fel. jävligt sugen på min nu.. fan va långt det ska var kvar då...

Kan tillföra en översättning av artikeln:

It's well known the World SS championship is one of the most interesting championships of all. Since a few years Ten Kate Honda dominates this class. Manufacturers dindn't like that so the came up with something new. The sporty K5 R6 and gsx-r600 where turned in to complete racebikes for 2006. These machines are the basis for suzuki and yamaha to knock honda of their top position.

Accept at the track, normal streets are still a place of competition. All manufactures want to rule the 600-class. In early days it was the 1000-class wich was battlefied for the most HP's and so, 600-class had now been the biggest class of interest.

At the Paris motorshow both yamaha and suzuki claimed to have the best and strongest 600-cc bike. Suzuki claimed to have 133 hp and the most torque on its new 600-R. This could only be proven in a test so we decided to do that test.

De krachtmeting ---> The competition

Here are the new two bikes. Several dealers were approched for this test. Both bikes were only run for 120 km's on a dyno, so still fresh! The test was completed at Safe Motors in Apeldoorn under the supervision of several Suzuki-chiefs. We (Moto73) rather have the bikes on the excact Jaros dyno, but it was tested on a ***hs dyno.

De metingen -----> Results

Enough information for now. The R6 is the first to go. It delivers 111 hp at 14374 rpm. That's not bad at all but the only thing that pops out is the low rpm. Yamaha claimed to run the R6 at a maximum of 17.500 rpm. It stopped at 15.800 so Yamaha can't deliver what they promised after all. The R6 has a optimistic rpm-needle.

GSX-R600 is up, this is the moment we are all waiting for. Gixxer gives 108.2 hp at 13000 rpm. It has to let the R6 pass but there is one thing that is very good about the Gixxer, the power curve is much higher then the one of the R6. So we actually have two winners in the end.

We also brought an 05 ZX-6R to compare. It was used in our magazine's long-ride-test. The kawa brings up 113 hp. In overall i'ts al little bit stronger than the Gixxer, only because of the extra 36cc.

Nieuw uit de krat -----> New from the crate

We don't belive the results completely so we give it another try with a completely new bike. Suzuki gives us the new GSX-R600, the insist we run that one too. Time for coffee because it takes time to take the bike out of the box and prepare it for a dyno-run. After the mechanics are done with prepping, they start the run. What about breaking in the motor? Just hit it!

After the blue smokes cleares up we look at the results. It has just 0.4 hp less than the other GSX-R600 we ran today. But the power curve is the same as the other one!! So we conclude the gixxer is the best bike, with the best amount of torque. Let's wait an d find out at Philip Island what it's all about.

De uitdraaien ----> resluts

The differences could't be bigger. Yamaha concentrated on top end power and the gsx-r is the strongest bike overall with much torque. It's the same conclusion after the introduction in Qatar, you have to keep the R6 above 11k rpm.

If we look closer we can see that gsx is much stronger @ 7000 rpm: 6 HP! @ 9000 rpm that difference grows to 8 HP. @ 10.000 rpm the difference is huge: 83 vs 71 hp. After the gixxer hits max power, the R6 can pass this power.

The green frog should be the strongest of all. that was expected. The bike had ran 39.000 km in out test. It has 36 cc more so you can't really compare the three bikes in a right way. Compliments for Suzuki to have build a bike that seems as more than a 600 cc bike!

Comparing the two gixxers you would suggest it was the same bike. Luckily we where there to see it were two bikes, otherwise we would'nt believe it all.

Det där suger ju om Yamman varvar 1700rpm mindre än rödmarkeringen visar.
Tänkte inte ens på det när jag tittade på graferna.

oFFkeFF skrev:
Japp, lite falsk marknadsföring...

Men vad jag tror, så går det att öppna upp vid inkoppling av helsystem o powercommander.

oFFkeFF skrev:

Kändes ganska väntat att den inte skulle varva 17500. Min kwack har rödmarkering vid 16500 tror jag men går i varvstoppet innan. Ytterligare en marknadsföringsgrej bara...

oFFkeFF skrev:

Som sagt, enligt Performance Bikes gäller det där samtliga japanska 600cc sporthojar de senare åren..

Men visst, lurendrejeri är det, lite som uppgiven effekt och vikterna.

xyx skrev:
Som sagt, enligt Performance Bikes gäller det där samtliga japanska 600cc sporthojar de senare åren..

Men visst, lurendrejeri är det, lite som uppgiven effekt och vikterna.
Jämförde min bänkning av min förra R6a och den går mot varvstoppet vid 15304 varv, har för mig att den ska bryta vid 15 500 på varvmätaren, så det verkar ju stämma ganska bra iaf.

Förövrigt hade den bättre effekt än nya R6an hela vägen upp till 104,5hk då, sen drog nya ifrån. Fast då var det annan burk på min moppe också (samt en annan bänk, mcxpress då)

Är det någon mer som har bänkat sin "gamla" R6:a som kan redovisa sina siffror här? Det suger ju om den nya R6:an har sämre effekt genom hela registret utom just på topp...

Fred00 skrev:
Är det någon mer som har bänkat sin "gamla" R6:a som kan redovisa sina siffror här? Det suger ju om den nya R6:an har sämre effekt genom hela registret utom just på topp...

Det finns säkert ett bänkprotokoll någonstans på SH med en std R6 - men är det inte gjort i samma bänk som testet så säger det noll och inget!

Olof Eriksson skrev:
Jämförde min bänkning av min förra R6a och den går mot varvstoppet vid 15304 varv, har för mig att den ska bryta vid 15 500 på varvmätaren, så det verkar ju stämma ganska bra iaf.

Okej. PB redovisade för R6 och Kawa ZX6R iaf.
Men det är ju intressant hur man mäter varvtalet då.. Tror att det var en jämförelse mellan faktiska tändpulser och vad varvtalsvisaren rapporterade som gjordes.
Frågan är då var någonstans de "fuskar", om ECUn också rapporterar fel så borde, beroende på utrustning, även bänkningsutrustningen "luras". Eller? :)

xyx skrev:
Frågan är då var någonstans de "fuskar", om ECUn också rapporterar fel så borde, beroende på utrustning, även bänkningsutrustningen "luras". Eller? :)

Rätt säker på att dom mäter på tändkabeln!

Så länge den inte missar att tända cylindern som dom mäter på lär det inte bli fel.....

Fred00 skrev:
http://users.gummark.nu/olle/Grabbarna/Motorcykel/Bromskurva-OlleR6.JPG

Det är mätt på tändkabeln.

Hojjen är en Standard R6 -2000 med Micron slipon. Hojjen har rullat ca 1600 mil vid bänkningstillfället. Den nedre kurvan är strypt effekt (för mellanklass).

Olof Eriksson skrev:
http://users.gummark.nu/olle/Grabbarna/Motorcykel/Bromskurva-OlleR6.JPG

Det är mätt på tändkabeln.

Hojjen är en Standard R6 -2000 med Micron slipon. Hojjen har rullat ca 1600 mil vid bänkningstillfället. Den nedre kurvan är strypt effekt (för mellanklass).
Tackar för det! Kul att se den strypta med :)

Jag bänkade min 01:a för 3 år sedan, men jag skickade med diagrammet när jag sålde hojen. 104.7hk gav den i alla fall med Akrapovic-slipon. Din kurva ser dock jämnare ut än vad min gjorde. Riktigt snygg kurva :tummenupp

Att en mindre motor har lägre vrid är ju bara naturligt. Och därför precis lika naturligt att den mindre måste varva mer för samma effekt.
Och så väljer man lite lägre utväxling på den mindre och sen ger dom samma drag vid samma hastigheter. Trolleri ? Nä, knappast.

Håller med om att kurvorna f 600an ser skumma ut, luktar fel nånstans.
/u

*/ ?>
Back