2000kr böter utan regskylt!

Men hur är det. De där böterna är juh ifall du inte har nån reg skylt.

Men om jag skulle ha regskylten i cutsen så har jag juh den men den är inte synlig.
Är det inte andra böter för det. Har för mig det iallfall

ojdå.. jag kommer nog inte att "vilja" betala 2000spänn för att jag har en miniregplåt. :fatta! :fatta!
alltså vilja *** idioter som gett detta som förslag

nästa idiotiska grej blir väl inkomstbaserade böter. ett förslag som mest troligt kommer från typiskt röda lata människor.

Last edited:
Remissinstans

VV är väl remissinstans?

Det är bara att börja maila dom med synpunkter på varför det är ett i vissa delar dåligt förslag.

Fürstenhoff skrev:
2241617 Det kan jag inte heller förstå!! :va

Att man tar bort den främre på en bil med alla dessa nya fartkameror kan jag både förstå & acceptera men på en mc!! :va

/Fürstenhoff.

Är väl fan inte svårt att förstå, idag kan man ju bara ta reg.nr skicka ett sms till vägverket, sedan kommer tjyven hem & hämtar hojen.

i Helsingborg är det iaf fler & fler som kör utan skylt.
jag har varit i kontakt med polisen om detta problem, dom vet att problemet existerar, men kan inget göra. vägverket måste ändra detta system.

400:- kan jag lätt acceptera om jag blir tagen utan skylt, men fan inte 2 lappar.. då blir det fullt på rullen hädanefter

Matulda skrev:
2241669 Enligt Svt:så är det för ej läsliga reggskyltar som kommer kosta 2000kr från 1okt..
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=610927

Skulle vara intressant att veta definitionen för läsbar/icke läsbar.

Icke läsbar vid 5,10,15,30 eller 50meter ?

Kanske dags att stämma staten för jag tycker att ALLA vägskyltar är icke läsbara vid 400meters håll.
Åter igen alltså, finns avståndet angivet i lagtexten ?

Last edited:
Grrrooov skrev:
2241583 Det var ju ett rätt vettigt förslag. En som kör ferrari i hög position får höga böter och en vanlig arbetare lite lägre. Det är ju mänskligt att fela också.

Dom kan ju börja höja farten till 110 på vissa sträckor också tycker jag. Trafiken flyter ju på betydligt bättre då.

Jag tror snarare att dom sänker till 70 på många 90 vägar istället.
Tänk vad mycket pengar det skulle dra in till staten.

Hmm, jag tror faktiskt att det här kommer att leda till två saker.

1. Fler kommer att försöka köra från polisen
2. Fler kommer att dra det hela till domstol.

Jag vet att jag skulle försöka göra det första först om jag vet att jag hade en chans att komma undan med det och om jag vet att jag inte skulle klara det så skulle jag dra det så långt genom rätsväsendet jag bara kan.

Ingen vinst på mig och jag kan dra ut på att förlora körkortet.
Vilket jag kan atackera på samma gång.
Det är ett straff att bli av med kortet, ingen jävla trafiksäkerhetsåtgärd, hade det varit det så hade jag inte fått tillbaka det efter ett tag utan att bevisa att jag förstår varför jag har gjort fel!

Höjda böter tror jag kommer att resultera i att några sänker hastigheten, andra kör som vanligt och tar böterna och vissa andra kommer att köra som vanligt men istället för att stanna och ta böterna på 800 när man kör 10-15 för fort som det är nu så kommer dom att försöka köra från snuten. Vilket troligast kommer att resultera i fler olyckor i trafiken och det tror jag är det man vill komma undan med det här förslaget.

Min lösning på det hela är att istället lägga in förlust av körkort i straffskalan och om man förlorar det då måste man visa att man förståt vad man gjort för fel innan man får tillbaka det. Återfalls förbrytare borde få längre straff, eftersom dom uppenbarligen inte förståt vad dom gjort fel. Man måste även bedöma varje brott för sig, inte enbart efter lagboken, tex köra mot rött mitt ute i ingen stanns med fri sikt åt båda håll i 2 km åt båda riktningar, borde det bli indraget körkort? Jag tycker inte det, men köra mot rött mitt inne i Sthlm i rusningstrafik, borde innebära lång tid med återkallat körkort.

Jag kan ta fler exempel men jag tror ni fattar poängen.

Det allra värsta man kan göra sig skyldig till är tydligen att köra för fort. Dessa lagrådsmän tycker tydligen att det är mindre allvarligt att köra mot rött eller ligga för nära framförvarande fordon. Jag tycker precis tvärt om.

Äntligen högre böter för omkörningar vid krön och andra livsfarliga beteenden i trafiken. Hur många gånger har inte ni svurit över mötande bilister på er väghalva, över bilister som inte iaktar väjningsplikt eller över bilar bara några meter bakom er i tät trafik? Det blir högre böter för sådant och det kanske kommer rädda några liv.

KjellF

Busafreak skrev:
2241629 Äntligen sätts fokus på rätt saker.

Rån, överfall, misshandel, våldtäkt, rattfylla, mord, dråp, traffickin, dvs allt som kan drabba en annan människa prioriteras ner ännu mer för de ger inga inkomster till statsapparaten. Så det nya förslaget är helt förståeligt och det följer ju inte folkviljan heller vilket ju är det vanliga med svensk rättsskipning. Det förbättrar sannolikt även den svenska folkhälsan också, speciellt om man kör med regelmässig nummerskylt.

Riksdagsmännen anses ju av några (f-n vet vem?) som högpresterande och ansvarskännade (till skillnad mot våra syrror exempelvis) så visst är de värda en lönehöjning på 4%!

Sverige=dårhuset?

Håller med dig!

:4skrika

Grrrooov skrev:
2241626 Av estetiska skäl kanske? Hur snyggt är det att ha den där 19,5*15,5cm stora saken där bak på en gixxer 1000, r1, ja vilken sporthoj/hoj med lite smalare arsle.

Sen att polisen inte ser vem som äger hojen är ju bara en bonus :)
Det är som att skylta med vart tjuvarna ska komma och hämta hojen. :fakta

Inte en chans i helvete att jag inte försöker dra om det handlar om 2000:- eller i vissa fall ännu mer.
Lätt för politiker att hitta på dessa nya straffsatser då dom kanske bara lämnar in 2st extra bensinkvitton för uppdrag i tjänsten eller nåt och vips är det vi skattebetalare som har betalat deras böter för att ta ett exempel. Men hur ska vanliga knegare vips skaffa fram 4000:- extra??
Sverige kommer går inte åt rätt håll anser jag. Det är samma sak som någon skrev att det som genererar pengar det höjer dom (trafikböter) resterande som orsakar mycket mer ekonomisk förlust typ skadegörelse osv det får man stå för privat i form av tex självrisker eller har du ingen försäkring så ur egen ficka. Det proriterar dom inte utan avskriver ärendet utan närmare eftertanke.
My2cents...detta hade man nog kunnat skriva utförligare men känns som om det inte behövs..:-(

2000:-

Tanken är väl att bilarna inte ska klara sig undan fartkamerorna..men det är ju bara att ha handen framför ansiktet så det hela känns rätt meningslöst.

Dock så kan vi ju hoppas att det inte blir som i UK. Som jag fattar det gäller inga försäkringar alls där om du t.ex. kör med miniskylt. Dom har väl dessutom ägaransvar på fortkörning. Ja ni kan ju tänka er hur det blir i slutändan...

Jag skulle aldrig komma på tanken att dra harry haffa, det går åt för mycket bensin. Jag brukar stanna snällt och charma mig ur påföljd istället. Det har funkat till 100%. Några exempel:

E18 östergående strax före enköping. Snorkallt och lite frost på vägrenen. Klipper en tradare i min SAAB 900, kommer över ett krön i 120-130 blås, ser en polisman kliva ut i gatan med laserpickan i ena handen och stoppspaden i den andra. Lyckas få stopp på bileländet med fullt skorrande ABS ca. 3 meter bortom polismannens position. Efter lite smajlande och artigt uppförande får jag en klapp på axeln och en uppmaning att ta det lite lugnare. Brum iväg.

Väg mellan Fagersta och Västerås. Vinter och snörök. Ligger och marschar 100-120 med en SAAB 9-3, tar de flesta bilarna på flygande omkörning eftersom det är natt och man ser tydligt om det är möte eller ej. Svårt att bedömma konturen på bilen framför p.g.a. snöröken, och vips ligger jag jämte en målad polisbil. Jag kuggar ner och står på hejdaren tills jag ligger i lagliga 90, och ligger då i dödläge jämsides med polisbilen, i omkörningsfil. Inser att det vore märkligt att gå in bakom, så jag masar mig om och får blåblink i backspegeln. Stannar upp, snackar lite med en kall och trött konstapel som förklarar det fördelaktiga i att komma fram lite senare än att dö lite tidigare. Puss & kram och brum iväg.

Autobahn 7 mellan Kassel och Hamburg, på väg norrut tidig morgon i en Kässbohrer Setra 328DT. Solen står lågt och jag har den rakt i plytet. Jag håller upp vänster hand rakt framför mig för att skärma bort solen. Ser i ögonfrån hur en VW Caravelle märkt "Polizei" smyger upp bredvid och lägger sig jämsides. Kortsnaggade tyska poliser blänger på mig och jag inser att det troligtvis ser ut som att jag sitter och heilar åt dem. De glider in framför, tänder en artig "Bitte folgen!"-skylt i bakrutan och går av Autobahn. Bara att följa efter, ut i ett ödsligt industriområde. Polismän modell stenhårda ber att få se på färdskrivarblad etc. På grund av lite mankemang tidigare under resan var inte gårdagsbladen helt i sin ordning (Jag och andreförarn hade glömt skifta blad vid förarbyte en gång). Jag visade upp dagens skiva, och de ville se tidigare blad. Jag nödrimmade med att jag precis börjat köra efter längre ledighet och gått på vid fransk-tyska gränsen, och frågade om jag skulle väcka kollegan så att de kunde kolla hans blad. Som tur var ville de inte det, det nöjde sig med ett "Next time in Germany, 200 euros!!!", en snärtig honnör och sedan försvann de.

Vad vill jag då ha sagt? Vem vet? Jag har aldrig fått fortkörningsböter, trots att jag ibland har hissat på å det grövsta.

Tur eller charm, ni kanske skulle prova?

Last edited:
ännu en spik i kistan, nu fattas det bara att borgarna vinner valet oxå, o ändrar trafikförsäkringen till att täcka sjukpenning och sjuk-ersättning, med chockhöjda försäkringspremier för sporthojar som följd.
blir kanske sista säsongen den här :gråta

-dB skrev:
2242097 ännu en spik i kistan, nu fattas det bara att borgarna vinner valet oxå, o ändrar trafikförsäkringen till att täcka sjukpenning och sjuk-ersättning, med chockhöjda försäkringspremier för sporthojar som följd.
blir kanske sista säsongen den här :gråta

Men tänk på att de RÖDA sitter nu! De har ju bestämt detta...(snygg färg på hondan du!) :)

jaja, hursomhelst 2000,- för att köra UTAN regskylt, om man har skylten i kutsen, då kör man ju faktiskt inte UTAN eller?

Last edited:
bo$ken skrev:
2242112 Men tänk på att de RÖDA sitter nu! De har ju bestämt detta...

jaja, hursomhelst 2000,- för att köra UTAN regskylt, om man har skylten i kutsen, då kör man ju faktiskt inte UTAN eller?

Och hur ska dom kunna se den i cutsen,har du transparant hoj. :hihi

Fürstenhoff skrev:
2241606 Lycka till att få en att stanna om man tror sig ha kört för fort mm!! :7peta

/Fürstenhoff.

Kan du säga med 450hk på bakhjulet, hur gör jag med 50hk och en aktionsradie på 20mil? :näsblod

Håller med att med charm funkar bra, lyckades "pruta" 30km/h på min bot. Men vad hjälper trevlighet när det är en tjurbut som stoppat en?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back