2000kr böter utan regskylt!

kAtanAmAn skrev:
2248176 läste i tidningen att det var en gräns på 6 km/h för fort å att det skulle resultera i böter :gnissla

är det värre att köra 36 på 30 väg eller 116 på 110 väg ? hur tänker dem, borde vara en procentuell sats :fatta!

håller med om att det känns jäkligt mysko, det stod heller inget om någon höjlning för 10-20 km för fort, om det inte blir det då är det väl samma böter att köra 6 km för fort som 20??

Beloppen är helt ologiska! Är det lika illa att köra 120km/h på tom motorväg som att köra 110km/h och ligga tio meter bakom framförvarande bil?

De gör det smått klassiska misstaget att kontrollera det som är lätt att mäta och inte det som egentligen är av störst betydelse.

newstead skrev:
2244725 Det är alltså dyrare att åka utan bälte i bil än att åka utan hjälm på en hoj... :3freak
Ja, för om du nu ska envisas med att köra din genomhemska dödsmaskin längs våra vackra svenska plåtlådebanor så är det mycket billigare om du mosar in skallen och dör än om du behöver sjukvård och rehabilitering. :mad:
/IRONI

Detta jävla land... Jag är 22 så jag har väl ingen rätt att uttala mig egentligen, men det gick åt helvete när de styrande började kunna undanta sig själva från vanliga lagar och regler. Jag menar, tror väl fan att de höjer böterna när de själva skulle kunna orma sig ur dem mer eller mindre utan problem.

Ge farbror Persson fortkörningsböter? Nänä... Avslå bygglov bara för att det är naturreservat? Nä hör nu här! Iofs blir han väl åtalad för det bygget snart, men det handlar ju om själva bygget och inte marken vad jag förstår. Ger mig fan på att han klarar sig med en klapp på axeln och höjer sin egen lön som tröst lik förbannat.

Samma med försäkringsbolagen... De höjer premierna hur de vill, de anställda betalar ju ändå 100 spänn i månaden för att försäkra sin retta, så det drabbar ju inte deras egen krets.

Blir så förbannad, det är tävling i att visa sig duktig och moralisera över alla hemska siffror medan politikerna i många fall inte lever som de lär... Se'n tror jag de är lika goda kålsupare vare sig de är röda, blå, gula, gröna, lila eller chockrosa.

Ena da'n är de emot att omvandla hyresrätter till bostadsrätter och andra da'n är det precis vad de själva gör. De skyller se'n på att de inte bryter några lagar och måste ha kvar sin bostad.

Inkomstpröva trafikböter! Det ska svida lika mycket även om du är VD! 2000 spänn för 10 kilometer/timme... Är det bara jag eller ligger tempot på de flesta landsvägarna minst 10 för fort? Iofs, de kanske får rätt. Tempot sänks kanske men vad fan! Nollvisionen är beundransvärd men orealistisk. Oavsett om vi så alla tvingas åka i stora vadderade små rälsbundna kapslar som går 10 km/h och är totalt idiotsäkra, kommer några finurliga lyckas ha ihjäl sig på nå't spektakulärt vis.

Gah, ursäkta min långa utläggning men jag blir så förbannad. :huvet :mad: :argpådato

GeFeldz skrev:
Gah, ursäkta min långa utläggning men jag blir så förbannad.

Du är inte ensam. Jag skulle faktiskt vilja föreslå att man inför ett psykologiskt lämplighetstest innan man får det slutgiltiga lämplighetsintyget för uppkörningen. Då skulle ingen i hela världen kunna ta körkort... utan alla kommer att köra olagligt. TÄNK så mycket PENGAR staten skulle kunna dra in DÅ! :D

Det är väl dit vi är på väg...

Fetvadd skrev:
2241664 sveriges nuvarande politiker får mig att må dåligt :argpådato

Det blir nog högre böter oavsett ledning, är mer rädd för Moderaternas förslag på trafikförsäkring som kommer att sätta in dödsstöten för klass 7 samma skit från alla partier, fy faen för svenska politiker.

Å andra sidan har man det väl ganska bra ändå i detta land:va

GeFeldz skrev:
2248756

Samma med försäkringsbolagen... De höjer premierna hur de vill, de anställda betalar ju ändå 100 spänn i månaden för att försäkra sin retta, så det drabbar ju inte deras egen krets.

Tänk om det bolaget fanns där skulle jag vilja jobba :) De jobbar väl bara griniga käringar på försäkringsbolag som åker krompråm?

Håller med fullständigt i övrigt :tummenupp

Vettigt ändå

Varför skall inte en Hoj ha regskylt?
Varför är det fel att dom höjer bötesbeloppen?
Är en dödsolycka på MC bara MC-förarens ensak?

Alternativet är ju att MC-användandet stryps på andra sätt...
Skatt
Försäkring
Höjda åldersgränser

Jag tycker nog själv att det låter vettigt med dessa förändringar, men naturligtvis säkert helt ensam om det på hela sporthoj-forumet

riverrafter skrev:
2248833 Varför skall inte en Hoj ha regskylt?
Varför är det fel att dom höjer bötesbeloppen?
Är en dödsolycka på MC bara MC-förarens ensak?

Alternativet är ju att MC-användandet stryps på andra sätt...
Skatt
Försäkring
Höjda åldersgränser

Jag tycker nog själv att det låter vettigt med dessa förändringar, men naturligtvis säkert helt ensam om det på hela sporthoj-forumet

Nä, jag håller med och tycker att det är märkligt att det gnälls för att böterna höjs om man gör fel och begår lagbrott. Det funkar ju liksom inte om var och en ska bestämma vilka lagar som ska följas. Jag har inte skrivit så mycket här på Sporthoj tidigare men har läst en hel del och jag blir ganska beklämd när det snackas om att dra från snuten och hur man gör för att komma undan. Det är ett evigt tjat om att polisen ska jaga "bovar och banditer" och inte slösa resurser på trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Om polisen enbart skulle prioritera grova brott skulle vi alla vara bra mycket mer utsatta i hela samhället, bland annat i trafiken. Jag kan ju säga att jag inte skulle vara stolt över att begå ett lagbrott även om jag också gillar att köra fort ibland...

För övrigt anser jag att de vilda fabuleringarna om politikers och försäkringsbolags eventuella fusk och mygel är tämligen barnsligt och inte hör hemma i diskussionen.

Sådär, nu är det väl bäst att jag skriver under med "Hederlig skattebetalare" och "Vän av ordning"... :näsblod

Grrrooov skrev:
2241583 Det var ju ett rätt vettigt förslag. En som kör ferrari i hög position får höga böter och en vanlig arbetare lite lägre. Det är ju mänskligt att fela också.
Det systemet finns liksom redan.. kallas för "dagsböter" , 1 db =1/1000 av årsinkomsten..

lill-danne skrev:
2248907
För övrigt anser jag att de vilda fabuleringarna om politikers och försäkringsbolags eventuella fusk och mygel är tämligen barnsligt och inte hör hemma i diskussionen.

Sådär, nu är det väl bäst att jag skriver under med "Hederlig skattebetalare" och "Vän av ordning"... :näsblod

Mina vilda fabuleringar har sin botten i att vårt samhälle mer och mer styrs med dubbelmoral och ren cynism. De ledande säger en sak och tycker en annan. Diskussioner kring känsliga och mindre politiskt korrekta frågor skuffas undan och kan innebära politiskt självmord.

Om polisen, makten och samhället i stort vill dra ner hastigheterna och minska olyckor osv så anser iaf jag att de (vi) bör satsa på att mäta hastigheter och kontrollera nykterhet där det som mest behövs. Mät på 30- och 50-sträckor, inne i tätorter, kolla rödljuskörningar, stoppa folk och kolla att de har körkort och är nyktra.

Som det nu ser ut så verkar poliserna mest vara ute efter att få ihop sina kvoter på de bekvämaste ställena. Detta skyller jag absolut inte på den enskilde polismannen, utan på ledningen som med sina beslutade resultatmål i princip tvingar dem. Det verkar för mig och fler i den här tråden som att de egentligen mest vill dra in pengar, om man ska hårddra det. Detta skyller jag på myglandet och dubbelmoralen som syns extra tydligt bland de förtroendevalda. Det gör mig förbannad och får mig att till slut skriva inlägg som det ovan.

Jag har märkt att det börjar finnas fler poliser runt i samhället, det är jättebra, de förhindrar många tragedier. Nu när de börjar synas igen, som de gjorde när jag var liten, så ska alla poliser börja (tvingas) övervaka trafikbrott. Det ser för mig delvis ut som att mer pengar ska dras in på 10 km/h för fort och en trasig baklampa än att motverka våldsbrott och hålla ordning på gatorna.

Edit: Om du se'n tycker jag är barnslig får väl stå för dig. Jag själv anser mig alldeles för lite barnslig för mitt eget bästa.

Last edited:
GeFeldz skrev:
2249111 Mina vilda fabuleringar har sin botten i att vårt samhälle mer och mer styrs med dubbelmoral och ren cynism. De ledande säger en sak och tycker en annan. Diskussioner kring känsliga och mindre politiskt korrekta frågor skuffas undan och kan innebära politiskt självmord.

Jag håller delvis med dig. Att politiskt jobbiga diskussioner undviks till förmån för valfläsk håller jag helt med om och tycker är fel. Att däremot påstå att "De ledande" säger en sak och tycker en annan anser jag är en tämligen grov generalisering som dessutom saknar grund.

GeFeldz skrev:
2249111
Om polisen, makten och samhället i stort vill dra ner hastigheterna och minska olyckor osv så anser iaf jag att de (vi) bör satsa på att mäta hastigheter och kontrollera nykterhet där det som mest behövs. Mät på 30- och 50-sträckor, inne i tätorter, kolla rödljuskörningar, stoppa folk och kolla att de har körkort och är nyktra.

Det är jättebra att du har åsikter i frågan och att du är engagerad. Men tycker du inte att det här är lite fel tillvägagångssät för att få till en ändring? Att strunta i en lag/regelverk/arbetssätt för att man tycker att det är fel anser inte jag är ett bra sätt att lösa problemet på. Ut och påverka istället! Man kan ju till exempel starta namninsamlingar, skicka mail till VV, riksdagsledamöter och trafikdepartementet. Det finns förstås fler saker man kan göra som är lagliga och demokratiska...Tänk i ett vidare perspektiv: hur skulle det se ut på vägarna om fler struntade i lagarna?

GeFeldz skrev:
2249111
Som det nu ser ut så verkar poliserna mest vara ute efter att få ihop sina kvoter på de bekvämaste ställena. Detta skyller jag absolut inte på den enskilde polismannen, utan på ledningen som med sina beslutade resultatmål i princip tvingar dem. Det verkar för mig och fler i den här tråden som att de egentligen mest vill dra in pengar, om man ska hårddra det. Detta skyller jag på myglandet och dubbelmoralen som syns extra tydligt bland de förtroendevalda. Det gör mig förbannad och får mig att till slut skriva inlägg som det ovan.

Vad har du för belägg för ditt påstående att polisen (återigen någon slags grå massa som det generaliseras kring) ställer sig där det är bekvämast för att få ihop sina kvoter? Tror du på fullt allvar att de TJÄNAR pengar på att bötfälla oss? Jag skulle säga att det med all personal, aministration och utrustning nog i absolut bästa fall går jämnt upp. Men visst, det har jag inga belägg för och vi kanske får finna oss i att våra åsikter går isär där. Polismyndigheten i sig är ju liksom en enda stor förlustaffär om vi räknar någon form av direkt lönsamhet, men så är det ju med alla (nåja) myndigheter. Återigen kommer du tillbaka till det påstådda myglandet och dubbelmoralen...kan du precisera det lite tror du och på vilket sätt det har med trafikrelaterade böter att göra? Att du blir förbannad och skriver arga inlägg är naturligt och helt i sin ordning med mig iaf... :hihi

GeFeldz skrev:
2249111
Jag har märkt att det börjar finnas fler poliser runt i samhället, det är jättebra, de förhindrar många tragedier. Nu när de börjar synas igen, som de gjorde när jag var liten, så ska alla poliser börja (tvingas) övervaka trafikbrott. Det ser för mig delvis ut som att mer pengar ska dras in på 10 km/h för fort och en trasig baklampa än att motverka våldsbrott och hålla ordning på gatorna.

Det är ju en ganska vanlig koppling som jag (uppenbarligen) inte riktigt tycker är rimlig. Återigen, jag anser att det behövs poliser till en massa typer av brott. Skulle vi inte ha det skulle det nog se ganska bedrövligt ut ute i samhället. Som jag tidigare skrev så är trafiken bara ett område.

GeFeldz skrev:
2249111
Edit: Om du se'n tycker jag är barnslig får väl stå för dig. Jag själv anser mig alldeles för lite barnslig för mitt eget bästa.

Nej, jag tycker inte att du är barnslig och har inte heller skrivit det. Jag tycker däremot att diskussionen kring politiker- och försäkringsbolagsmygel samt att polisen borde skydda oss mot rån istället för folk som kör för fort är en ganska barnslig diskussion. Den tenderar att komma upp emellanåt och det påstås och generaliseras ganska friskt, vilket jag tycker att även du gjorde.

/Danne, legitimerad gubbe. :4skrika

Högsta belopp för penningböter 4 000 kr. Det är ju ingenting! Indragt körkort är en sak, men 4 000 kr i maxböter är verkligen inget att lipa om.

Edit: om man drar från polisen av det enda skälet att man vill spara 2 000 kr så är nog indiankanoten i det närmaste tom :lol

Ja jag generaliserar. Kanske främst för att jag härbärgerar en hel del cynism tyvärr. Se'n har inte jag grunder och bevis för allt jag gaggar om när jag som förbannad svensk sitter och spyr galla. Däremot har mina inlägg i frågan ingen naiv grundtanke om att förändra samhället. Just i det här fallet ville jag mest ventilera lite. För mig räcker det med att titta på hur många toppolitiker beter sig för att jag ska generalisera.

Se'n har jag aldrig försökt eller tänkt "dra snuten", mycket på grund av att jag som moralisk och laglydig medborgare har regplåt bak, men mest för att jag varken är skicklig eller galen nog att börja kryssa i 200 blås i bilköer. Dessutom skulle jag ju då riskera livet på oskyddade trafikanter förutom mig själv. Jag skulle aldrig bli frisk efter att ha haft ihjäl eller invalidiserat nå'n annan, speciellt ett barn.

När jag kör hoj så försöker jag alltid vara riskmedveten och tänka framåt, fantisera. Precis så som teoriboken tycker att alla ska göra. Samma gäller bil och skoter. Jag chansar inte där jag inte ser, till exempel i kurvor och krön eller där det är utfarter osv. Många skulle nog beteckna mig som ganska feg.
Det är klart, jag älskar fart och kör alldeles för fort precis som många här på forumet.

För ett tag se'n läste jag ett inlägg av en polis här på forumet, som förklarade att de skulle dela ut si och så många fortkörningsböter under en viss tid. Detta kom ovanifrån, från de som bestämmer i ärendet. För att hinna med detta är det enklast för de enskilda poliserna att åka ut och lasra E4an knallröd under en eller ett par dagar. Detta gör att de tar många på kort tid och se'n kan de ägna sig åt annat. Dessutom reagerar jag mot lägstanivån på trafikböterna. För mig är 2000 kronor en betydande summa pengar. Den räcker inte för att få mig att försöka fly från en polis, men den räcker för många andra. Säkert fler än de som i dagsläget flyr.

Det jag reagerar emot när det gäller att alla poliser ska övervaka trafik är att de då inte kan utöva sina vanliga plikter i samma utsträckning. Med andra ord, de kanske inte kan stoppa tragedin bakom hörnet för att de är upptagna med papperarbetet för nå'n hoj med miniskylt. Felprioriterat enligt mig.

Se'n är jag för upptagen med att leva mitt liv och försöka göra det bästa av situationen för att orka engagera mig och försöka förändra nå'nting. Det är ädelt, men alltför tungrott för min smak.

StephanD skrev:
2242126 Försäkringspremien kommer ALDRIG att täcka svenska socialförsäkringar vilken färg som än sitter vid makten.

Du har rätt till samma regler oavsett om du är hojåkare, fikus, munk, försäkringar köper man av privata bolag, staten har inget med dem att göra.
Kanske dom försvårar reglerna runt de värsta hojarn med ändrade regler för nya körkorttagare etc.

Å fasen det är därför de går ut i Mc folket å talar om att premierna kommer att stiga med ungefär 300:-/år för en vanlig hoj? Löften hit å dit om det inte skulle göra mer i premie kan de väl ha det som det är?

Nåja sossar å moderater debaterar i den tidningen, läste det hos farsan och kommer inte ihåg ordagrant va det stod men ändras det skulle det vid blå ledning

Anderzzon skrev:
2249591 Å fasen det är därför de går ut i Mc folket å talar om att premierna kommer att stiga med ungefär 300:-/år för en vanlig hoj? Löften hit å dit om det inte skulle göra mer i premie kan de väl ha det som det är?

Nåja sossar å moderater debaterar i den tidningen, läste det hos farsan och kommer inte ihåg ordagrant va det stod men ändras det skulle det vid blå ledning

Om det är som du säger endast ca 300:- det handlar om så kan jag ta det, sen vad som är en vanlig hoj eller inte , vem vet?

StephanD skrev:
2249673 Om det är som du säger endast ca 300:- det handlar om så kan jag ta det, sen vad som är en vanlig hoj eller inte , vem vet?

Ja det skulle jag med kunna ta utan problem, men jag vet inte om jag tror på det riktigt...

Den förändring de vill göra skulle innebära otroliga reservsättningar hos våra försäkringsbolag efter som det skulle innebära skadeutbetalningar under väldigt lång tid, så då tror jag att 300:- är skitsnack.

Men nu är det ju bara vallöften å fläsk vart man än vänder sig, bildat sig en uppfattning skulle man gjort för länge sen... Vilket man hade, men detta orosmoment gör mig tveksam till det blåa blocket, annars skulle det sitta fint med en skattelättning som jag senast imorse satt å svår om vid lönebeskedet :hihi

Kahobe skrev:
2248937 Det systemet finns liksom redan.. kallas för "dagsböter" , 1 db =1/1000 av årsinkomsten..

Nu pratade jag ju fortkörningsböter, inte får du dagsböter när du blir stannad utmed vägen när konstapeln skriver på en lapp.

BON skrev:
2241724 Jag tror snarare att dom sänker till 70 på många 90 vägar istället.
Tänk vad mycket pengar det skulle dra in till staten.

Ja man skulle ju inte bli förvånad, men det är ju 70 vägar oftast som är fina att köra båge på :D

Fürstenhoff skrev:
2241633 Inte fasiken tittar jag på den när jag kör i alla fall - har till och med den fula plasthållaren kvar på mina R1000K5/K6!! :7peta

/Fürstenhoff.

Du ser, du skriver ju själv att den är ful. Den anledningen är det väl troligen. Jag kör med regskylt visserligen men en som är 16*12, passar bättre in.

Att man drar upp böterna från 400 kr till 2000 för felaktig regskylt (saknas, felaktig, felmonterad etc) kommer ju inte som en blixt från klar himmel.

Bilägare och MC folk har ju jobbat stenhårt på att snabbast möjligt få fram höjningen.

Bilister genom att plocka av framskylten för slippa fartkameror och trängselskatt.

MC folk genom att köra utan eller med diverse underliga moteringar och hemgjorda miniskyltar.

Hade folk inte fipplat med skyltarna så hade böterna legat kvar på 400.

Helldriver skrev:
Hade folk inte fipplat med skyltarna så hade böterna legat kvar på 400.
Som vi bäddar får vi ligga, tyvärr.

Jag tror inte chockhöjda böter kommer att få rätt effekt utan istället kommer många som kör sporthoj att försöka köra ifrån polisen.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back