200 km/h vad händer

Tror inte det händer mer än att hojen vill ner på de 2 igen. Momentkraften ger den effekten. Tror rycket i luften är försumbart om man tänker på vad som händer när framhjulet tar i backen i ca 200. Då ska hjulet accelerera igen från 0-200. Då är de bra att ha helförsäkrat:crash

Om du bara håller i styret och sätter ner någorlunda rakt skriker det bara till i framdäcket och sedan är allt lugnt igen. Du skall dock se till att vara fokuserad och inte fundera så mycket på fysikens lagar, inte just då iallafall för de brukar sköta sig själv ganska bra.

/D.
 
Varför skulle man göra en sån sak...?

Om du gasar upp din gixxer i säg 60blås och håller den på slangen till 200 så kommer det lilla bromsarna ligger an att ha fått framhjulet att stanna av sig själv långt innan, utan att du bromsat.

Det rycker till lite grann när man går ner och ryker till lite grann när hjuler börjar snurra i 200 igen, ungefär som när ett flygplan landar.

OM du skulle haft motorkraften till att dra upp den i 200, (som bara vi turbo-nissar har :tungan ) så kan jag lova dig att nypa till med frambromsen inte är det första man tänker på...
Om man nu av någon anledning skulle få för sig att göra det så skulle det inte påverka speciellt mycket, gyroeffekten skulle vilja droppa ner den lite men inte så mycket...

Konstigare än så är det inte...

det är väl det som alltid händer om man varit uppe i mer än 30 sekunder?

EDIT: Precis, inga konstigheter
 
Last edited:
jag skulle tippa att gyroeffekten som finns när hjulet snurrar i 200 har en ganska kännbar verkan om den försvinner. Dels blir det obalans i sidled vilket inte är bra, dessutom borde hjulets läge i luften lättare ändras då gyrokraften har en effekt som motsträvar jordens dragningskraft om den är större än denna. Dessutom påverkar hjulets vikt. ju lättare hjul, ju mindre centripetalkraft..

kan ingen prova?
 
Jag har provat och det händer ingenting, förutom när du sätter ner cyckeln så ryyyker det till jävligt mkt mer.
 
Sen när fick en sporthoj slangar i däcken ??? fattar inget haha
 
Tror rycket i luften är försumbart om man tänker på vad som händer när framhjulet tar i backen i ca 200. Då ska hjulet accelerera igen från 0-200. Då är de bra att ha helförsäkrat:crash


Du wheelar inte själv va ?


Jag har då aldrig vurpat efter en wheelie, men visst rycker det till & det ryker lite, men inget allvarligt.


Drar man upp den i 1-2:an & kör upp till 6:an, så stannar den redan efter ett par hundra meter.
 
Last edited:
Beror ju naturligtvis på om bromsarna funkar också! Gör de inte det, är det ändå bra att ha helförsäkrat i 200:yoparty
 
Visst kommer cykeln vilja tippa lite framåt förutsatt att hjulet snurrar och det har inte något med gyroeffekten(har att göra med motstyrning) att göra. Hjulet som snurrar har en viss mängd kinetisk energi och när du bromsar kommer den energin övergå till ett vridande moment som påverkar hela motorcykeln...

Samma sak som om du skulle trä in fingret i ett lagom stort kullager, accelerera upp det med tryckluft(blir ju ett kul ljud:D) Men skulle lagret skära medan det rör sig med hög hastighet fast på ditt finger skulle nog energin räcka för att vrida av fingret:näsblod
 
Last edited:
Med största sannolik kommer morfar komma med suven och frontalkrocka dig och din hoj tillbaka till helvetet! :mad:
 
Precis, det händer inte mycket mer än att framhjulet måste acca upp till 200 på en 1 sek... så som på flygplan.. inga konstigheter..
kör på bara ! :tummenupp


Varför skulle man göra en sån sak...?

Om du gasar upp din gixxer i säg 60blås och håller den på slangen till 200 så kommer det lilla bromsarna ligger an att ha fått framhjulet att stanna av sig själv långt innan, utan att du bromsat.

Det rycker till lite grann när man går ner och ryker till lite grann när hjuler börjar snurra i 200 igen, ungefär som när ett flygplan landar.

OM du skulle haft motorkraften till att dra upp den i 200, (som bara vi turbo-nissar har :tungan ) så kan jag lova dig att nypa till med frambromsen inte är det första man tänker på...
Om man nu av någon anledning skulle få för sig att göra det så skulle det inte påverka speciellt mycket, gyroeffekten skulle vilja droppa ner den lite men inte så mycket...

Konstigare än så är det inte...



EDIT: Precis, inga konstigheter
 
inte för jag har nån erfarenhet att snaka om angående köra på slangen ,men tycker tråden va häftig .
kör 200 km upp på bakhjulet nyp frambromsen ,
där lär ju finns nåt som heter levande kraft
jag e helt övertygad att det hugger till nåt fruktansvärt i hojen.
ta en trampe hoj cykla iväg upp på bakhjulet nyp handbromsen kan tänka mej att man redan i den farten märker att det hugger till .
jag tycker min tanke verkar rimlig eller jag e helt ute o cyklar.:va

Hörrö Adam. Kan inte du berätta för mig vad levande kraft är för något. Är det ett nytt fysikbegrepp som seglat upp på fysikhimlen utan att jag märkt det? Hur mäts levande kraft? I klorofyllnewton eller kanske cell-g?
 
jag skulle då aldrig vilja köra på slangen, jag brukar sluta innan det ens gått hål på däcket:va

hahaha de var lite kul :D

men vadå fattar fan inte frågan!
Om du kör på slangen ett tag så slutar ju nästan framhjulet o snurra helt så vad skulle de spela för större roll om du nöp till och det stannade lite fortare...
 
Jag funderade faktiskt så sent som igår kväll på vad som händer när man petar ned ett stillastående framhjul efter att ha kört på bakhjulet ett tag i, låt säga, 200 km/h. Jag gissade att det förmodligen skulle hugga till lite (kvalificerad gissning :-p ). Förbaskat kul att någon annan än jag funderat på liknande saker, och ja, jag väntar på att snö-eländet ska smälta bort så jag kan ta mitt kort och prova själv. :)
 
Jag funderade faktiskt så sent som igår kväll på vad som händer när man petar ned ett stillastående framhjul efter att ha kört på bakhjulet ett tag i, låt säga, 200 km/h. Jag gissade att det förmodligen skulle hugga till lite (kvalificerad gissning :-p ). Förbaskat kul att någon annan än jag funderat på liknande saker, och ja, jag väntar på att snö-eländet ska smälta bort så jag kan ta mitt kort och prova själv. :)

Posta gärna en bild när du gör det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top