200 km/h vad händer

Jag funderade faktiskt så sent som igår kväll på vad som händer när man petar ned ett stillastående framhjul efter att ha kört på bakhjulet ett tag i, låt säga, 200 km/h. Jag gissade att det förmodligen skulle hugga till lite (kvalificerad gissning :-p ). Förbaskat kul att någon annan än jag funderat på liknande saker, och ja, jag väntar på att snö-eländet ska smälta bort så jag kan ta mitt kort och prova själv. :)

Har du sett ett flygplan landa någon gång?

Har du sett ett flygplan landa någon gång?

Jodå! När vi väl är inne på området, vad har ett vanligt reguljärflygplan för hastighet vid landning? Det beror ju såklart på kärrans storlek och utformning, men något snitt borde väl finnas? För de gamla krigsplanen från första världskriget var det väl häftigt med ca 200 km/h i toppfart (vilket inte är så fasligt snabbt) så en flygmaskin lastad med fulla turister kan väl inte gå speciellt fort vid landningen? :va

Nä, jag borde inte tänka kvällstid, det blir bara pinsamt.

Jodå! När vi väl är inne på området, vad har ett vanligt reguljärflygplan för hastighet vid landning? Det beror ju såklart på kärrans storlek och utformning, men något snitt borde väl finnas? För de gamla krigsplanen från första världskriget var det väl häftigt med ca 200 km/h i toppfart (vilket inte är så fasligt snabbt) så en flygmaskin lastad med fulla turister kan väl inte gå speciellt fort vid landningen? :va

Nä, jag borde inte tänka kvällstid, det blir bara pinsamt.

En 747'a håller cirkus 240 vid touch down. :mattias

Är det många här inne som är skadade och åker och tittar på nedslag efter slangning när man sitter och transporterar sig i bilen, snea, långa, tjocka eller allmänt fula?

Om du tänker testa så glöm inte att släppa frambromsen när du sätter ner framhjulet igen bara :gnissla

Någon som har en teori om vad vissa av krascherna (ex. på YouTube) beror på. En del riktigt otäcka vurpor i hög hastighet där föraren gör hög wheely men av någon anledning tappar balansen och landar med framhjulet vid sidan om den tänkta linjen för bakhjulet (dvs. med en offset). Vilket skapar kraftig obalans i hojen som i sin tur förvärras av att föraren håller hårt i styret (av olika skäl)!

Roterande massa, ex. fram/bakhjulet, hjälper oss att hålla balansen. Stannar framhjulet borde det bli svårare, dock int eomöjligt, att bibehålla balansen. Bakhjulet bidrar naturligtvis med sin gyrokraft men räcker den till för att hålla framhjulet/gaffeln i balans högt uppe i luften!? Jag är inte så säker på det!

Mvh!
// Niklas

Angående användandet av bromsar när man vill ha ner framhjulet på en cross i luften. Bakbromsen är det man oftast använder, men det går med frambromsen också. Effekten blir kraftigare då också (efter egna försök), dvs hojen tippar kraftigt framåt.
Dock är det inte riktigt lika skönt att landa med stilla framhjul. Kanske mest mentalt då åtminstone jag kan bli lite nojjig att jag inte släppt bromsen. Därför har jag övergett det, och kör t o m 4T nu så då räcker det att släppa gasen i luften så bromsar det lite lagom för att få rätt båge i de flesta fall =)

NU är det dags för vår för nu börjar trådarna här på SH balla ur. Folk har för mycket fritd (inkl mig själv) och vill bara en sak: Åka hoj.

SH blir vintertid ett ställe för mc-abstinens...

Ok, nu satte du en ny bottenivå :pannkyss
Hur fan få du upp en 740 i 240 knyck.:D
- Skitenkelt ! Ut på essingeleden satsa allt vad tygen håller. Borde gå att
komma upp i 180-190 om man börjar i Årsta nånstans.
I lämpligt läge vrider du ratten och smackar rakt genom räcket och ut i fria luften.
Fritt fall ner i fjärden borde ge närmare 240 vid "touch down"...:cpparty :cpparty

Hörrö Adam. Kan inte du berätta för mig vad levande kraft är för något. Är det ett nytt fysikbegrepp som seglat upp på fysikhimlen utan att jag märkt det? Hur mäts levande kraft? I klorofyllnewton eller kanske cell-g?

m·v^2/2 kanske ?

Någon som har en teori om vad vissa av krascherna (ex. på YouTube) beror på. En del riktigt otäcka vurpor i hög hastighet där föraren gör hög wheely men av någon anledning tappar balansen och landar med framhjulet vid sidan om den tänkta linjen för bakhjulet (dvs. med en offset). Vilket skapar kraftig obalans i hojen som i sin tur förvärras av att föraren håller hårt i styret (av olika skäl)!

Roterande massa, ex. fram/bakhjulet, hjälper oss att hålla balansen. Stannar framhjulet borde det bli svårare, dock int eomöjligt, att bibehålla balansen. Bakhjulet bidrar naturligtvis med sin gyrokraft men räcker den till för att hålla framhjulet/gaffeln i balans högt uppe i luften!? Jag är inte så säker på det!

Mvh!
// Niklas

Håller helt och hållet med dig! Men jag "tror" gyrokraften i bakhjulet klarar att hålla cykeln i balans... Har gjort fysik experiment när man höll i en "pinne" vågrätt med ett hjul i mitten som man satte lite fart på... var ganska jobbigt att vinkla hjulet då. Tänker man att bakdäcket snurrar i 200 km/h plus att det vägen något kilo blir det sjukt stora krafter!!!

Kraften från framhjulet kommer då att trycka främre delen av motorcykeln nedåt, dvs medurs runt momentpunkten i bakhjulets centrum

Hjulet har två parallella krafter fast motriktade, ett kraftpar, ett moment alltså.

Bifogat

• hjul.jpg
    hjul.jpg
    30.1 KB · Visningar: 41
Otroligt kul tråd som har en enkel förklaring... (Centripetalkraft som får hjulet att väga mera... Jisses :D )

Mr Helmut ovan är mycket nära den teoretiska sanningen.:tummenupp

Vid broms av bakhjul i luften (cross) vill hojen följa med bakhjulsrotationen - dvs neråt med framändan. Gasar man i luften så reser sig hojjen. Vid hopp skall alltså gasen släppas av något, annars slår man runt! :tummenupp

Vid broms av framhjulet i luften vill följaktligen hojen rotera med framhjulet = uppåt med bakändan. Med hela hojen i luften är det tveksamt om man märker skillnaden - i bägge fallen vrids ekipaget framåt.
Körandes på "slangen" med broms av framhjul, får man ett "lyft" av baken (minskad lyftvinkel), men gravitationen håller emot och resulterar i att framändan då vill ned pga minskad lyftvinkel.

Enkelt va? :mattias
Ge fan i att bromsa fram körandes på slangen i 200...!
Och nä - turbo behövs ICKE för att lyfta i 200+, räcker med en K7:a :huvet

EDIT:
Huruvida det är märkbart:
Låt oss anta att hjulet väger ca 10kg = 100N
(m x v²)/2 = (100N x 60m/s ²)/2 = en h-e massa som bromsas bort på en sekund... jag tror det känns!! Dock som många skrivit, tappar hjulet snabbt fart och då märks det klart mindre (m x v²).

Last edited:
Kraften från framhjulet kommer då att trycka främre delen av motorcykeln nedåt, dvs medurs runt momentpunkten i bakhjulets centrum

Hjulet har två parallella krafter fast motriktade, ett kraftpar, ett moment alltså.

Detdär är fel.. Ett roterande hjul har inga krafter som verkar på det som du ritat. Det är bara hjulets tröghet som gör att rotationen fortsätter. Om det fanns krafter som verkade sådär skulle hjulet konstant accelerera.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT