Otroligt kul tråd som har en enkel förklaring... (Centripetalkraft som får hjulet att väga mera... Jisses

)
Mr Helmut ovan är mycket nära den teoretiska sanningen.
Vid broms av bakhjul i luften (cross) vill hojen följa med bakhjulsrotationen - dvs
neråt med framändan. Gasar man i luften så reser sig hojjen. Vid hopp skall alltså gasen släppas av något, annars slår man runt!
Vid broms av framhjulet i luften vill följaktligen hojen rotera med framhjulet =
uppåt med bakändan. Med hela hojen i luften är det tveksamt om man märker skillnaden - i bägge fallen vrids ekipaget framåt.
Körandes på "slangen" med broms av framhjul, får man ett "lyft" av baken (minskad lyftvinkel), men gravitationen håller emot och resulterar i att framändan då vill ned pga minskad lyftvinkel.
Enkelt va?
Ge fan i att bromsa fram körandes på slangen i 200...!
Och nä - turbo behövs ICKE för att lyfta i 200+, räcker med en K7:a
EDIT:
Huruvida det är märkbart:
Låt oss anta att hjulet väger ca 10kg = 100N
(m x v²)/2 = (100N x 60m/s ²)/2 = en h-e massa som bromsas bort på en sekund... jag tror det känns!! Dock som många skrivit, tappar hjulet snabbt fart och då märks det klart mindre (m x v²).