200 km/h vad händer

Lajkare

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
I skogen
Hoj
Honda CRF450X
Har en fråga som jag och några kompisar satt och diskuterade.
Vi kom inte överens om vad som skulle hända, så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mej med det


Tänk att du ligger i 200kmh på slangen i perfekt balans, och helt tvärt nyper du frambromsen allt du har.

Frågan är ,

Vad händer i samma ögonblick som framdäcket som tidigare snurrat i närmare 200kmh stannar ??
 
Vad händer om du bromsar i luften med en skoter?, nu är skoter inte samma sak som en mc men ändå....jo skotern dyker med nosen... bromsar man med frambromsen på hojen så borde hojen vilja neråt lite gran med framändan.
 
Det lär inte hända för jävla mycket. Ligger du och åker 200km/h på slangen så håller förmodligen inte framhjulet 200km/h... Det står i det närmaste stilla
 
På slangen = bakhjulet ? Vad ska hända?
När jag kört på bakhjulet så snurrar inte framhjulet lika fort som bakhjulet efter ett tag.
 
den nickar till neråt. Så kör ju crossåkare för att justera i luften. Gasa för att få ner bakhjulet lite kvickare och bromsa(med bakhjulet) för att få ner framhjulet.
 
[PlastRaket]
jag skulle då aldrig vilja köra på slangen, jag brukar sluta innan det ens gått hål på däcket

Sedan många herrans år tillbaka har däck varit slanglösa vet du. Har för mig det fortfarande är slang i vissa endurodäck :va Men annars
 
200 km på slangen

inte för jag har nån erfarenhet att snaka om angående köra på slangen ,men tycker tråden va häftig .
kör 200 km upp på bakhjulet nyp frambromsen ,
där lär ju finns nåt som heter levande kraft
jag e helt övertygad att det hugger till nåt fruktansvärt i hojen.
ta en trampe hoj cykla iväg upp på bakhjulet nyp handbromsen kan tänka mej att man redan i den farten märker att det hugger till .
jag tycker min tanke verkar rimlig eller jag e helt ute o cyklar.:va
 
Sedan många herrans år tillbaka har däck varit slanglösa vet du. Har för mig det fortfarande är slang i vissa endurodäck :va Men annars


När du säger "vissa endurodäck" så menar du "alla crossar i hela världen bara för att nämna några få hojar som har hjul med innerslang" va?

Tänkte väl det...
 
inte för jag har nån erfarenhet att snaka om angående köra på slangen ,men tycker tråden va häftig .
kör 200 km upp på bakhjulet nyp frambromsen ,
där lär ju finns nåt som heter levande kraft
jag e helt övertygad att det hugger till nåt fruktansvärt i hojen.
ta en trampe hoj cykla iväg upp på bakhjulet nyp handbromsen kan tänka mej att man redan i den farten märker att det hugger till .
jag tycker min tanke verkar rimlig eller jag e helt ute o cyklar.:va

Tror inte det händer mer än att hojen vill ner på de 2 igen. Momentkraften ger den effekten. Tror rycket i luften är försumbart om man tänker på vad som händer när framhjulet tar i backen i ca 200. Då ska hjulet accelerera igen från 0-200. Då är de bra att ha helförsäkrat:crash
 
inte för jag har nån erfarenhet att snaka om angående köra på slangen ,men tycker tråden va häftig .
kör 200 km upp på bakhjulet nyp frambromsen ,
där lär ju finns nåt som heter levande kraft
jag e helt övertygad att det hugger till nåt fruktansvärt i hojen.
ta en trampe hoj cykla iväg upp på bakhjulet nyp handbromsen kan tänka mej att man redan i den farten märker att det hugger till .
jag tycker min tanke verkar rimlig eller jag e helt ute o cyklar.:va

För 2 år sedan hade jag en downhillcykel (http://www.terrengsykkel.no/img/magasin/telex/full/scott_high_octane.jpg)

Som jag var ganska duktig att cykla på bakhjulet med. Kom säkert upp i 60 kmh på bakan och när man tryckte i frambromsen så blev det ett litet ryck i cykeln, vilket gjorde att framhjulet ville ner i backen igen.:näsblod
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top