20 hk / 85cc

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Det jag är ute efter för att få gehör för en förändring är just ett sånt förslag,
billigt snabbt och enkelt att kontrollera.
Vill folk ändra massor för att bibehålla/förbättra körbarhet så kan du ju ta det sen,
bara man får med svemo på tåget.
En ny klass blir det inte, utan att man ökar max 2T cc till 85. (20hk är max ändå)
Man vill även kunna släppa in 2T 65cc i en klass som heter minigp15 = 15 hk,
samma typ av strypning där gissar jag.

medans minigp RR är nytt så tror jag att man inte ska sprida klasserna allt för mycket men att ha en 85cc som toppklass vore intressant av flera aspekter då 85cc cross är vanligt och delar finns nya och beg.

Ducati-kopia http://www.alibaba.com/product-detail/XR155GS-RACING-MINI-GP_508211361.html dubbla 220mm skivor fram 4 kolvs ok... rörram... scrolla ner på sidan....

Med vänlig hälsning
 
medans minigp RR är nytt så tror jag att man inte ska sprida klasserna allt för mycket men att ha en 85cc som toppklass vore intressant av flera aspekter då 85cc cross är vanligt och delar finns nya och beg.

Ducati-kopia http://www.alibaba.com/product-detail/XR155GS-RACING-MINI-GP_508211361.html dubbla 220mm skivor fram 4 kolvs ok... rörram... scrolla ner på sidan....

Med vänlig hälsning

Sanningen om klasser idag är att när väl starten går så kör man ihop ändå.
Det finns en uppsjö på hojar i asien, just den du länkade till senast har ingen provat i landet,
men folk jag pratat med i europa säger att den är kass.
 
Sanningen om klasser idag är att när väl starten går så kör man ihop ändå.
Det finns en uppsjö på hojar i asien, just den du länkade till senast har ingen provat i landet,
men folk jag pratat med i europa säger att den är kass.

NSF-kopian ville de inte ens sälja för 1-2år sen pga spruckna ramar...:dummer

Med vänlig hälsning
 
NSF-kopian ville de inte ens sälja för 1-2år sen pga spruckna ramar...:dummer

Med vänlig hälsning

Exakt en sån har jag kört i två år, ja ramen spricker hela tiden, jag har löst det och dessutom kommit fram till att man ska sänka ifram, styva upp i bak, byta till smalare fälgar, mm ,mm för att få den riktigt snabb.
Till nästa år blir det en annan hoj.

minigp_o.jpg
 
"om det inte framgick klart nog så handlar detta om en ev förändring av reglementet"

Ok, jag missade det.
 
Är det tillåtet med variator?

vet ej men skulle gissa det då man får köra med skoter/vespa,
hade du nått kul i tanke?
jag har faktiskt funderat på att köra en 85cc variator motor i min nya hoj nästa år,
slippa växla vore trevligt med gamla brutna leder :-)
De flesta kör minimotarder med liggande luftkylda kinesmotorer, vilket funkar ok
om man låter bli att trimma och byter olja hela tiden, på dom är det 4 växlar och på banan här i stan så använder vi bara 2 växlar på varvet vilket känns helt ok.
En polare provade att åka en KTM 65, skitlul, lätt och välbalanserad och gick som fan,,,
när man väl fick den att jobba i rätt register, missa en gång och man hade tappat det man ev vunnit på flera varv.

Motard med kinesmoter.
ddr.jpg
 
Last edited:
vet ej men skulle gissa det då man får köra med skoter/vespa,
hade du nått kul i tanke?
jag har faktiskt funderat på att köra en 85cc variator motor i min nya hoj nästa år,
slippa växla vore trevligt med gamla brutna leder :-)
De flesta kör minimotarder med liggande luftkylda kinesmotorer, vilket funkar ok
om man låter bli att trimma och byter olja hela tiden, på dom är det 4 växlar och på banan här i stan så använder vi bara 2 växlar på varvet vilket känns helt ok.
En polare provade att åka en KTM 65, skitlul, lätt och välbalanserad och gick som fan,,,
när man väl fick den att jobba i rätt register, missa en gång och man hade tappat det man ev vunnit på flera varv.

Motard med kinesmoter.
View attachment 413031

en bil har jag för mig har ca 11% i drivlineförlust... om man räknar på de siffror som nämns på 85cc cross så blir ju drivlineförlusten 20-30%... en variator eller slirkoppling tar ju inte lika mycket men gränsen är ju som sagt 20 hk på hjulet ...

jag länkade en gokart här ovan med 125cc 27hp med slirkoppling... en sån motor vore passande i mini GP RR...

Vart köpte du din Mini GP??? vad kostade den??

Med vänlig hälsning
 
Last edited:
jag köpte den beggad av en kille i uddevalla, kostade runt 4000 utan motor,
beggad motor för ca3000,
sen köpte jag en minimotard för 10000, blåste båda motorerna i år och har satt en ny kinesmotor i motarden, skrotar kåphojen nu till förmån för en egenbyggd, honda rs125 ram, yamaha yzf125r motor med 166kit, motarden få stå som backup.
polarna åker DBR killer pro, kostade 14000:- nya motardkittade, däck kostar ca 1300:- paret, håller ett år utan problem.
kort sagt, hur billigt och kul som helst.
 
film från sommarens körningar i skövde
 
Last edited:
Hmm.. Om man skulle ta och damma av Vilda Vera kanske...
 
Mest effektivt måst väl bara och designa om pipan så du får en motor som är starkare under längre tid, men med lägre effekt.

Billigast är en bricka från Jula och en fil.
Montera mellan förgasare och insug och sen fila tills du ligger på 20 hk
 
Skitkul faktiskt. Sett bromsning på en scooter?

Med rätt intrimmad variator och 20 hk på hjulet så ger den det konstant från start till toppfart. Inga svackor för växlingar osv.
Skulle vinna allt mot växlade maskiner.

Låter lockande, men kräver för mycket tid kontra att jag ska tillverka mycket redan till nästa hoj.

Hmm.. Om man skulle ta och damma av Vilda Vera kanske...

alla ex racers borde prova minigp, några är på G till nästa år.

Mest effektivt måst väl bara och designa om pipan så du får en motor som är starkare under längre tid, men med lägre effekt.

Billigast är en bricka från Jula och en fil.
Montera mellan förgasare och insug och sen fila tills du ligger på 20 hk

Det lutar mpt att mitt förslag till svemo blir en enkel brickstrypning,
har dom bänken på plats så är det ju lite som du säger, byta bricka till det blir bra.
 
Men som många redan skrivit så måste det ju bromsas en 85cc för att se vad verkliga effekten är. Det är inte
många hk över 20 den ger på hjulet (inte i motorn heller typ 10-15% mer).
 
Men som många redan skrivit så måste det ju bromsas en 85cc för att se vad verkliga effekten är. Det är inte
många hk över 20 den ger på hjulet (inte i motorn heller typ 10-15% mer).

tack för påminnelsen, ska ta upp detta.
 
Men som många redan skrivit så måste det ju bromsas en 85cc för att se vad verkliga effekten är. Det är inte
många hk över 20 den ger på hjulet (inte i motorn heller typ 10-15% mer).

tillverkaren säger 29-30hk.. bromsningar man läst har varit mellan 18-24hk på hjulet.... detta innebär att drivlineförlusten skulle vara ca 20-30%... låter ju sjukt mycket... :fakta

så du har nog rätt där...:tummenupp

Med vänlig hälsning
 
Last edited:
Ska ni ändå försöka ändra i reglementet så titta internationellt. Där heter det ju MiniGP80. Bara vi som har 70cc, och dessa cyllar försvinner vart efter. 70cc är arvet från mopperacingen på den svart vita tiden.
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top