20-åring sköts med elpistol – hjärndöd

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.youtube.com/watch?v=U2L85M287gk

20-åriga Danielle Maudsley har förklarats hjärndöd efter att en trafikpolis i Florida skjutit henne med en elpistol. Paralyserad föll hon, slog huvudet i marken och hamnade i koma. Nu stämmer kvinnans mamma trafikpolisen i Florida.

Det var i september förra året som Danielle Maudsley greps misstänkt för en smitningsolycka. Hon fördes till en polisstaton i Florida. I handfängsel kastade hon sig mot dörren och försökte fly.

Men som bilder från en övervakningskamera visar sköt en polisman henne i ryggen med en elpistol. Danielle Maudsley som paralyserades av strömmen föll handlöst och slog huvudet i marken. Hon försökte resa sig men lyckades inte.

– Jag kan inte komma upp, fick hon fram.

Det blev hennes sista ord, skriver den amerikanska tidningen Tampa Bay Times. Danielle Maudsley förlorade medvetandet och har befunnit sig i ett vegetativt tillstånd sedan dess. Läkarna har sagt att det inte är sannolikt att hon någonsin varknar upp igen.

Två myndigheter – motsvarande Transportstyrelsen och polisen – har granskat händelsen och kommit fram till att polismannen agerat rätt. Det har fått kvinnans mammama, Cheryl Maudsley, att reagera starkt. Hon hotar nu att stämma trafikpolisen i Florida.

– Jag säger inte att hon var en ängel, men hon förtjänade inte det här. Kunde han inte bara grabba tag i henne? Han var en armlängd borta. Min dotter är död på grund av det här. Hon kommer inte tillbaka, säger Cheryl Maudsley till Tampa Bay Times.

Fy fan vilket hat detta växte inom mig.
Första tanken när jag bara såg rubriken var att personen får lite skylla sig själv, men fel att behöva betala med sig liv för en smitning. Sen läste man hela artikeln samt (framförallt) såg filmklippet...

Äckligt feta jävla latmask till polis med lägre IQ än min skostorlek!
Hur jävla lat måste man vara för att, under språng, välja att rota fram elpistolen istället för att bara greppa tag i den flyende som är mindre än någon meter framför?
Hur jävla fet och usel kondition måste man inte ha för att tro sig inte kunna springa ifatt en handfängslad tjej från första början? När försökte han ens på ett fyspass senast, kring månlandningen?

Och sen dömer hela rättsystemet (inkl poliser...) att han inte gjort något fel... det är så jävla korrupt och vidrigt :zpy

du missar att amerikaner är världens mest rädda folkslag , den handfängslade tjejjen kanske hadde trollat fram en automatkarbin eller en bomb ur ryggslutet och rent av dödat den stackars polisen om polisen inte Tazat ..... :dummer

När skall de göra nåt åt sina vapenlagar?
Fifan vilket skitland det är, US&A. Skitkultur, skitmat, krigiska, lever över sina tillgångar. Skit allt.

De är ju 100 ggr ruttnare än Grekland och Spanien tillsammans.

Ja, jag undrar varför en så tjock polis inte tas ur tjänst... Lyckligtvis har vi nog en lägre snittvikt på våra poliser.

Här är en skön bild på ett annat stolpskott... cop-sprays-child.jpg

Men hon verkar ju ha varit på gränsen till hjärndöd redan innan. Full med droger, smitningsolycka och sen försöker hon fly IGEN?

Visst kan det tyckas onödigt att skjuta henne med elpistolen men poliser i USA är nog med om en hel del läskiga grejer som gör att de blir jävligt försiktiga.

Bor du i ett land där polisen skjuter om du mopsar dig eller tazar/skjuter om du försöker fly så kanske man ska ta en funderare på vad som händer Innan man försöker just de handlingarna.......är ju inte direkt okänt att dom är lite hårdare där för oss på denna sida pölen så dom själva borde ha full kunskap i ämnet.

Är man så off att man försöker ändå så...

Har mycket svårt att tycka synd om alla som tror dom kan göra lite som dom vill och sen gråter över konsekvenserna av sitt handlande.

Grejen är ju att poliserna där har eskalerat sitt våld mer än de här. De kan likt judge dredd straffa dig på plats om du inte lyder. Det är så de får sina power trips, och är du inte 100% undergiven så blir det tårgas, tazer eller batongstryk.

..läskiga grejer som gör att de blir jävligt försiktiga.

Jo, jag har full förståelse för att amerikanska poliser är försiktiga och jag tycker att hårda tag många gånger är befogat. Nu handlade det dock om en tjej som redan var försedd handfängsel som hade ryggen mot polismannen och som dessutom var på väg bort...

Så att argument som "fara", försiktighet och skydd är inte aktuella i sammanhanget.

Däremot vet jag att många SH:are gillar tanken på att buset skall pucklas på i rent uppfostrande syfte och för att statuera exempel och där kan man väl konstatera att polismannen lyckades med bravur.

Jo, jag har full förståelse för att amerikanska poliser är försiktiga och jag tycker att hårda tag många gånger är befogat. Nu handlade det dock om en tjej som redan var försedd handfängsel som hade ryggen mot polismannen och som dessutom var på väg bort...

Så att argument som "fara", försiktighet och skydd är inte aktuella i sammanhanget.

Däremot vet jag att många SH:are gillar tanken på att buset skall pucklas på i rent uppfostrande syfte och för att statuera exempel och där kan man väl konstatera att polismannen lyckades med bravur.

Det gäller att välja sitt motstånd. :clevercop

Hon var stoppad, handfängslad, införd till stationen och försökte fortfarande jävlas.

Han kanske hade slut på saft och bullar, bandet med blockflöjtsmusik kanske hade trasslat.

Uppenbarligen hade hon inte slutat trasslat för att hon blev fasthållen och handfängslad, en människa som blir tazrad brukar inte vilja bli det igen, dom brukar sluta bråka för att slippa bli tazrad igen.

Hon hade lika gärna kunnat slå i huvudet om polisen fysiskt hade fällt henne.

Inget fel begånget utom möjligtvis att han inte zappade henne tidigare för att ta kamplusten av henne.

Ja, det var ju helt befogat. För handfängslade människor i den storleken brukar vara så farliga...:dummer

Ja, det var ju helt befogat. För handfängslade människor i den storleken brukar vara så farliga...:dummer
Hon hade inne på stationen huggit en betjänt i halsen med en penna, sparkat en annan på kulorna innan hon hittade dörren och sprang........

...skulle kunnat vara en förklaring, men filmen visar ju förstås bara en del av händelsen, och bara den som ser riktigt illa ut.

vilken javla rubrik?!? extraknackar du pa aftonhoran?

det skall ju overdrivas sa helvet pa bada hallen :)

han skulle ju sjalvklart inte zappat fanskapet, men va fan det ar val ingen big deal? brakar man med polisen far man ju rakna med stryk. att hon slog ihjal sig ar saklart olyckligt, men det ar ju sant som hander

lite collateral damage(vad heta pa svenska?) far man rakna med

Pundare som sparkas, bits, spottar och skallas trots handfängsel är inte ovanligt så bara för att det är en tanig brud behöver hon inte vara ofarlig att handskas med.
Att det förekommer polisbrutalitet är ingen tvekan om men det här ingripandet var ändå inte speciellt upprörande. Däremot är det ju naturligtvis tragiskt att det gick så illa.

Hon är en vuxen människa, Hon vet mycket väl om att om hon försöker smita ifrån polisen så utsätter hon sig för en risk.

Såg nyligen detta föredrag om så kallade icke-dödliga vapen och hur de används inte som var tanken, som ett sista alternativ till dödliga vapen, utan snarare används lite närsom när man som utövare av lagen inte "orkar med" situationen.

vilken javla rubrik?!? extraknackar du pa aftonhoran?

Den rubriken är direkt kopierad från Aftonbladet... Så han har inte hittat på den...

Inte surfat på Aftonbladet eller Expressen på några år, så det var en underlig iakttagelse.
Kopierade allt från DN.se däremot.

Tycker den stämmer ganska korrekt, det var en tjugoåring som sköts med en elpistol och numera är hjärndöd. Förvirrande rubrik? Missledande? Vad är det som det klagas på?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjärndöd <--- lite info om definitionen hjärndöd.

Underbart hur Sporthoj i vanlig anda anser att i detta fallet kunde polisen gärna fått dra upp sin 9mm och satt lite hålspetsammo i skallen. För visst fasen hade det varit jobbigt för den tjocka fan att ta tre steg till och ta tag i henne.

Hade han satt en kula i benet på henne hade han säkerligen fått skit.
En kula i huvudet lär han blivit av med jobbet, fast fått ära och glamour på SH.com
Zappade och då kan man rycka på axlarna och gå in i värmen och ta en munk igen, nothing to see here.

:glömdet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...