2-taktsolja

• Thread starter Thread starter AA
  • Start date Start date

AA

-:O:-
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Il Ducati + mopperäcer
Tjenixen,

Nån som kör tvåtaktsracing och som kan rekommendera en vass 2-taktsolja?
Skall användas till en mopperäcer. Har kört med Putoline men vill prova nån annan.

/AA

Ingen som kör på vegetabiliskt längre?
Veg luktar racing för gamla stötar som mig. :tungan

Chris Ash skrev:
Castrol A747, Motul 800V

Hur noga är det att använda soppan inom ett dygn från att man blandat den? Tömmer ni era tankar när ni kört klart och kasserar soppan som fanns kvar?

Ha de´

/AA

AA skrev:
Hur noga är det att använda soppan inom ett dygn från att man blandat den? Tömmer ni era tankar när ni kört klart och kasserar soppan som fanns kvar?

Ha de´

/AA

Inte noga alls, A747 är vegetabilisk och bör köras med inom ett par-tre veckor vad jag har hört. Motulen är en esterolja och den har jag kört på över ett år gammal blandning utan problem.

2-taktsolja för skoter (med jordgubbsdoft)
Säg adjö till att lukta olja och rök, byt till Street strawberry. En jättesuccé på kontinenten! API TC+, JASO FC, ISO LEGD

Bifogat

• street.gif
    street.gif
    2.3 KB · Visningar: 511
Chris Ash skrev:
Inte noga alls, A747 är vegetabilisk och bör köras med inom ett par-tre veckor vad jag har hört. Motulen är en esterolja och den har jag kört på över ett år gammal blandning utan problem.

Lysande! Tackar för svaren.

Fick tipset att köra på Shell Advance Racing M som är en olja speciellt gjord för gokartåkare (ricinbaserad) och dom rekommenderade att använda den inom ett par dagar efter att den blandats.
Dom trodde att den skulle funka fint i moppen så jag testar en liter.
125:- så den var billig med.

Ha de´

/AA

Motul kör jag med. 800V för färdigblandad och 600V för separatsmörjning.

AA skrev:
Lysande! Tackar för svaren.

Fick tipset att köra på Shell Advance Racing M som är en olja speciellt gjord för gokartåkare (ricinbaserad) och dom rekommenderade att använda den inom ett par dagar efter att den blandats.
Dom trodde att den skulle funka fint i moppen så jag testar en liter.
125:- så den var billig med.

Ha de´

/AA

Kör själv med just Shell Advance Racing M i gokarten, funkar bra för extrema högvarviga tvåtaktsmotorer. Dock ger recinbaserade oljor gummiavlagringar i topp och kolv så det rekommenderas att man rengör var 5-10h.

Putoline's är en av dem absolut bästa..förmodar att du kör på 959 eller va den heter...funkar kanon.

thundrace skrev:
Putoline's är en av dem absolut bästa..förmodar att du kör på 959 eller va den heter...funkar kanon.

Har fått för mej att moppen käkar stift med Putoline. Stiften blir helt röda (porslinet runt elektroden) efter typ 40-50 minuters körning och då slutar dom funka. Bytar jag stift så funkar moppen igen. Lite jobbigt när man ligger och kör ett 2 eller 4-timmars endurance. Givetvis så inträffar det alltid i kurvan längst bort från depån.

Möjligt att det inte är oljans fel utan kanske förbränningsrummet som är feldesignat men det är enklare att byta olja än att räkna ut och svarva om toppen! Funkar det inte med att byta olja så får jag svarva om toppen iallafall.

/AA

Ps. Putolinen heter precis som du gissade 959 nåt....

anol skrev:
Kör själv med just Shell Advance Racing M i gokarten, funkar bra för extrema högvarviga tvåtaktsmotorer. Dock ger recinbaserade oljor gummiavlagringar i topp och kolv så det rekommenderas att man rengör var 5-10h.

Man byter kolv och ringar ungefär var 8:e timme så jag passar på att rengöra toppen då. Provkörning på tisdag på Lockarp.

/AA

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...