2-taktsknas

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Min hoj går inte som den ska hela tiden. Det händer ibland att den börjar låta lite metalliskt och tappar nästan all kraft. Detta händer helt oregelbundet. Vad är det som kan stå på? Kan det ha med huvudmunstycket att göra?
 
NatoN skrev:
Min hoj går inte som den ska hela tiden. Det händer ibland att den börjar låta lite metalliskt och tappar nästan all kraft. Detta händer helt oregelbundet. Vad är det som kan stå på? Kan det ha med huvudmunstycket att göra?


Testa att byta tändstift, min Nsr var så en gång med sen började avgasknallar och sen dog den, bytade tändstift och allt var bra igen :tummenupp
 
Har du nån slags avgasventil på den? Låter som det skulle kunna vara nåt skumt med den. På min 350 hänger sig ventilen öppet ibland när jag har värmehandtagen på samtidigt, och då tappar ju hojen kraft på låg och mellanregister.
 
PacMan skrev:
Har du nån slags avgasventil på den? Låter som det skulle kunna vara nåt skumt med den. På min 350 hänger sig ventilen öppet ibland när jag har värmehandtagen på samtidigt, och då tappar ju hojen kraft på låg och mellanregister.

Det kan ligga nåt i det faktiskt. Fast jag har nyss smörjt porten med kopparpasta och den funkar bra när den ska öppna vid 7500 rpm, fast i bland hackar den lite. Ska kolla imorrn när den blir konstig, man kan hålla handen vid portmotorn och känna om den är öppen eller inte. Förgasaren tror jag inte felet sitter i för jag har haft isär den nyss och rengjort. Tändstiftet är också nytt, har gått 20 mil bara.
 
Skulle vilja slå ett slag för ett kompprov också. Enkelt, billigt. Köp kompprovare från Bilbuttricks (15-1316).

Efter att ha kickat ett tag bör du ligga runt 8-9 bar.

/J
 

Bifogat

  • 15-1316_l.jpg
    15-1316_l.jpg
    5 KB · Visningar: 43
NatoN skrev:
Det kan ligga nåt i det faktiskt. Fast jag har nyss smörjt porten med kopparpasta och den funkar bra när den ska öppna vid 7500 rpm, fast i bland hackar den lite. Ska kolla imorrn när den blir konstig, man kan hålla handen vid portmotorn och känna om den är öppen eller inte. Förgasaren tror jag inte felet sitter i för jag har haft isär den nyss och rengjort. Tändstiftet är också nytt, har gått 20 mil bara.

MM, det låter som ett sånt fel. Om det är förgasarknas borde du ju märka det hela tiden. Det skulle kunna va i själva styrningen av porten som problemet finns. Har du schysst batteri på hojen? Smörja oxo vajrarna till porten å känn så att det inte går trögt nånstans.

Lycka till! :tummenupp
 
PacMan skrev:
MM, det låter som ett sånt fel. Om det är förgasarknas borde du ju märka det hela tiden. Det skulle kunna va i själva styrningen av porten som problemet finns. Har du schysst batteri på hojen? Smörja oxo vajrarna till porten å känn så att det inte går trögt nånstans.

Lycka till! :tummenupp

Jag tror också det sitter i porten. Jag har ny ventil och packning som sitter runt den. Ventilen ser ut som en spade och rör sig vertikalt. Det sitter en packbox runt den och den är helt ny och ganska hård, så den klämmer åt porten lite. Jag har filat ytterst lite på porten så den ska glida lättare. Batterit köptes i höstas och underhållsladdas lite då och då. Vajern till porten är också smörjd. Som sagt så hackar porten lite ibland och det är nog då som kraften försvinner. Får köpa ny avgasportsmotor om problemet inte löser sig.
Jag bytte kolv och planade toppen i vintras och då kollade vi kompen också. Den låg just runt 8-9 bar.
 
NatoN skrev:
Det kan ligga nåt i det faktiskt. Fast jag har nyss smörjt porten med kopparpasta och den funkar bra när den ska öppna vid 7500 rpm, fast i bland hackar den lite. Ska kolla imorrn när den blir konstig, man kan hålla handen vid portmotorn och känna om den är öppen eller inte. Förgasaren tror jag inte felet sitter i för jag har haft isär den nyss och rengjort. Tändstiftet är också nytt, har gått 20 mil bara.




Kopparpasta????? vet du hur den blir när det blir varmt?
 
Koppar pasta ska man inte smörja avgasporten med.. Smörj in den med lite 2-t olja och sen så smörjer den sig "självt" av oljan som följer med avgaserna.. :)
 
Ja den pallar med den tempen mend et betyder inte att den är bra vid så hög temp. Kopparpasta skall användas främst på skruvar etc som går i värmeintensiva mijöer ex toppen, cylinderfoten,bromsoket etc
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top