2-taktsknas

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Min hoj går inte som den ska hela tiden. Det händer ibland att den börjar låta lite metalliskt och tappar nästan all kraft. Detta händer helt oregelbundet. Vad är det som kan stå på? Kan det ha med huvudmunstycket att göra?
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
NatoN skrev:
Min hoj går inte som den ska hela tiden. Det händer ibland att den börjar låta lite metalliskt och tappar nästan all kraft. Detta händer helt oregelbundet. Vad är det som kan stå på? Kan det ha med huvudmunstycket att göra?


Testa att byta tändstift, min Nsr var så en gång med sen började avgasknallar och sen dog den, bytade tändstift och allt var bra igen :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har du nån slags avgasventil på den? Låter som det skulle kunna vara nåt skumt med den. På min 350 hänger sig ventilen öppet ibland när jag har värmehandtagen på samtidigt, och då tappar ju hojen kraft på låg och mellanregister.
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
PacMan skrev:
Har du nån slags avgasventil på den? Låter som det skulle kunna vara nåt skumt med den. På min 350 hänger sig ventilen öppet ibland när jag har värmehandtagen på samtidigt, och då tappar ju hojen kraft på låg och mellanregister.

Det kan ligga nåt i det faktiskt. Fast jag har nyss smörjt porten med kopparpasta och den funkar bra när den ska öppna vid 7500 rpm, fast i bland hackar den lite. Ska kolla imorrn när den blir konstig, man kan hålla handen vid portmotorn och känna om den är öppen eller inte. Förgasaren tror jag inte felet sitter i för jag har haft isär den nyss och rengjort. Tändstiftet är också nytt, har gått 20 mil bara.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Skulle vilja slå ett slag för ett kompprov också. Enkelt, billigt. Köp kompprovare från Bilbuttricks (15-1316).

Efter att ha kickat ett tag bör du ligga runt 8-9 bar.

/J
 

Bifogat

  • 15-1316_l.jpg
    15-1316_l.jpg
    5 KB · Visningar: 43

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
NatoN skrev:
Det kan ligga nåt i det faktiskt. Fast jag har nyss smörjt porten med kopparpasta och den funkar bra när den ska öppna vid 7500 rpm, fast i bland hackar den lite. Ska kolla imorrn när den blir konstig, man kan hålla handen vid portmotorn och känna om den är öppen eller inte. Förgasaren tror jag inte felet sitter i för jag har haft isär den nyss och rengjort. Tändstiftet är också nytt, har gått 20 mil bara.

MM, det låter som ett sånt fel. Om det är förgasarknas borde du ju märka det hela tiden. Det skulle kunna va i själva styrningen av porten som problemet finns. Har du schysst batteri på hojen? Smörja oxo vajrarna till porten å känn så att det inte går trögt nånstans.

Lycka till! :tummenupp
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
PacMan skrev:
MM, det låter som ett sånt fel. Om det är förgasarknas borde du ju märka det hela tiden. Det skulle kunna va i själva styrningen av porten som problemet finns. Har du schysst batteri på hojen? Smörja oxo vajrarna till porten å känn så att det inte går trögt nånstans.

Lycka till! :tummenupp

Jag tror också det sitter i porten. Jag har ny ventil och packning som sitter runt den. Ventilen ser ut som en spade och rör sig vertikalt. Det sitter en packbox runt den och den är helt ny och ganska hård, så den klämmer åt porten lite. Jag har filat ytterst lite på porten så den ska glida lättare. Batterit köptes i höstas och underhållsladdas lite då och då. Vajern till porten är också smörjd. Som sagt så hackar porten lite ibland och det är nog då som kraften försvinner. Får köpa ny avgasportsmotor om problemet inte löser sig.
Jag bytte kolv och planade toppen i vintras och då kollade vi kompen också. Den låg just runt 8-9 bar.
 

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Ljusdal "Lightwalley"
Hoj
R1 -00
NatoN skrev:
Det kan ligga nåt i det faktiskt. Fast jag har nyss smörjt porten med kopparpasta och den funkar bra när den ska öppna vid 7500 rpm, fast i bland hackar den lite. Ska kolla imorrn när den blir konstig, man kan hålla handen vid portmotorn och känna om den är öppen eller inte. Förgasaren tror jag inte felet sitter i för jag har haft isär den nyss och rengjort. Tändstiftet är också nytt, har gått 20 mil bara.




Kopparpasta????? vet du hur den blir när det blir varmt?
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Koppar pasta ska man inte smörja avgasporten med.. Smörj in den med lite 2-t olja och sen så smörjer den sig "självt" av oljan som följer med avgaserna.. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja den pallar med den tempen mend et betyder inte att den är bra vid så hög temp. Kopparpasta skall användas främst på skruvar etc som går i värmeintensiva mijöer ex toppen, cylinderfoten,bromsoket etc
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top