2-taktsfrågor, tips och lite av varje

istället för aatt mellangasa borde man inte kunna ställa in föggen så att den får riktigt fet blandning på litet och inget gas på drag, detta eftersom man då får mer bensin och olja(om man inte har separat smörjning) och bättre smörjning, det gör ju också så att man startar lättare och man ligger ju nästan aldrig på inget eller litet gaspådrag förutom vid kraftiga inbromsningar när man kör racing.

kanske har missat nått viktigt men jag har gått och grunnat på det här ett tag nu.

Kobolt skrev:
istället för aatt mellangasa borde man inte kunna ställa in föggen så att den får riktigt fet blandning på litet och inget gas på drag, detta eftersom man då får mer bensin och olja(om man inte har separat smörjning) och bättre smörjning, det gör ju också så att man startar lättare och man ligger ju nästan aldrig på inget eller litet gaspådrag förutom vid kraftiga inbromsningar när man kör racing.

kanske har missat nått viktigt men jag har gått och grunnat på det här ett tag nu.
försökte förstå vad du menade. :D men de första som slogg mig var att den skulle få fett med olja vid låga varv!..

Kobolt skrev:

Nej det är ingen lösning för du skiter ner stiftet då istället.

Sen är inte den stora grejen bensin och oljor...

Fader vår som är i växellådan
Helgad vare din olja
Tillkome din växling
Ske din växling, så som på räcerbanan
så ock på vägen
Vårt dagliga gasande ge oss var dag
Och förlåt oss våra bankskulder..
Så som vi betalar våra amorteringar
Och inled oss i frestelse att gasa och slanga
Ty plånboken är din och ansvaret är ditt
I evighet.
AMEN
:tummenupp

Last edited:
VRM Roffe skrev:
Nej det är ingen lösning för du skiter ner stiftet då istället.

Sen är inte den stora grejen bensin och oljor...

Fader vår som är i växellådan
Helgad vare din olja
Tillkome din växling
Ske din växling, så som på räcerbanan
så ock på vägen
Vårt dagliga gasande ge oss var dag
Och förlåt oss våra bankskulder..
Så som vi betalar våra amorteringar
Och inled oss i frestelse att gasa och slanga
Ty plånboken är din och ansvaret är ditt
I evighet.
AMEN
:tummenupp

haha... klockren, glömde bort växelådan tänkte bara på smörjning av kolv och cylle

Tråd lyft!! Jag undrar vad som kan vara anledningen tilla tt man bränner hål i kolven? jag har hört att det kan bero på att man kör med ett förvarmet/kalt tändstift? e de sant? eller att förgasaren är för lågt bestyckad? kan det även bero på att man liger på för höga varvtal?

För mager blandning brukar vara svaret på din fråga/R

Det beror på att servomotorn går från stä'ngd till öppen till stängd direkt när du startat motorn. Detta för att kalibrera sig (och för rengöring av avgasportventiler, säger rykten. Men de är aldrig rena, så det tror jag knappast).

Detta gäller 91-93 och Aprilia. De tidiga RGV-arna (89-90) hade den här servomotorsurren direkt när man slog på tändningen.

Ibland är det nästan otäckt vad du vet. :)

ok, tackar för svaren! men är det någon som vet vad för tändstift det ska sitta på en yamaha yz 125 -80?

Eller fel värmetal på stiftet!

Hur många steg fel på stiftet måste man ligga för att lyckas med att bränna ett hål då?

Menar mest att det är nog minst troligt det är ett stifts fel på värmetalet. Det brukar man inte ändra hur som helst precis.

ok, tackar för svaren! men är det någon som vet vad för tändstift det ska sitta på en yamaha yz 125 -80?

Hittade bara för 1993-04 på en YZ125. Dom hade BR9EG stift som rekomenderade.

Last edited:
Hur många steg fel på stiftet måste man ligga för att lyckas med att bränna ett hål då?

Menar mest att det är nog minst troligt det är ett stifts fel på värmetalet. Det brukar man inte ändra hur som helst precis.

Om man tex stoppar i tex 6:or i en motor som ska ha 8:or (NKG) och lägger sig som en makaron på tanken så kan det nog bli dyrt.

Har även sett liknande resultat från folk som stoppat i stift med kort gänga i motorer med lång gänga :hihi

Men visst, för mager blandning av olika orsaker brukar nog vara det vanligaste.
Samt för slitna ringar, då blir det för stor blow by och kolven mister kylningen. Kolven blir alltid hetast mitt på toppen, så det är där aluminiumet smälter först.

Last edited:

I sämsta tänkbara fall 0,5 steg, tex 10or istället för 10.5 på en räjserhoj om den är rätt :pannkyss bestyckad.

Till frågan om stift för en -80, prova ex br9eg eller ev eller egv det är en bra början.

Ett kul exempel från moppetiden.
50mm Malossikolv , vattenkyld cylinder.

Trotts ett B9EGV och fett bestyckad gasare så gick den lite för varmt.
Orsaken till hålet verkade vara för liten förgasardiameter som resulterade i skyhög förbränningstemperatur.
Speciellt svala sommarnätter kändes det som att huvudmunstycket fick jobba ordentligt.

Senare monterades också ett NGK R5686-10 (värmetal 10)

Bifogat

• DSCN3412 (Large).JPG
    DSCN3412 (Large).JPG
    149 KB · Visningar: 90
Tack för att ni hjälper en (icke lika kunnig) medmänniska! Ny fråga(!): jag har stora problem med att ställa in förgasern (på en annan hoj) efter ett cyllinder-och kolvbyte jag gjorde för en tid sedan. Det som är problemet är att med chock så vill den varva men på höga varvtal så börjar den att "bröla" och dör om man inte släpper gasen. Utan chock så kan man bara dra halvgas annars kommer "brölandet" och den dör (om man inte släpper gasen). Jag har stått och skruvat i över en timme utan att klara av att få den rätt inställd? Mycket text för ett piss problem men svaren är guld värda!!

Fortsätter diskussionen med mellangas. Varför inte bara höja tomgången? Bränsleblandningen blir rätt och det måste väl ändå vara bättre än ingen gas alls vid motorbroms? Från 1250 i tomgång till 2-3000? Man startar ju alltid med mycket högre varvtal och på en bana vill man ju aldrig ligga så pass lågt i varv att ens 5000 rpm är för hög tomgång, på en tvåtaktare.

Tack för att ni hjälper en (icke lika kunnig) medmänniska! Ny fråga(!): jag har stora problem med att ställa in förgasern (på en annan hoj) efter ett cyllinder-och kolvbyte jag gjorde för en tid sedan. Det som är problemet är att med chock så vill den varva men på höga varvtal så börjar den att "bröla" och dör om man inte släpper gasen. Utan chock så kan man bara dra halvgas annars kommer "brölandet" och den dör (om man inte släpper gasen). Jag har stått och skruvat i över en timme utan att klara av att få den rätt inställd? Mycket text för ett piss problem men svaren är guld värda!!

Jag skulle kolla att insugsgummit är tätt.
Det du beskriver har jag råkat ut för och då var det tjuvluft.

// Racerpelle

Hade Du kört för 35-40 år sedan så var det ok. men kör Du med separatsmörjning så är det inga problem, eller kör Du med mellangas i bilen också för att man gjorde det för på de osynkade lådorna.
Men i övrigt så bestyckar Du väl för varje bana och tillfälle, Du kan då nyttja olja i soppan för att "finjustera blandningen" när du skulle haft det munstycket som ligger mitt i mellan de som finns, men det kanske Du redan vet

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka