2-taktsfrågor, tips och lite av varje

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kan man kanske göra detta till en sticky så kan alla fråga massa saker eller komma med tips?

Själv undrar jag över en sak inför att man bromsar innan en kurva.
Man växlar ner och hojen motorbromsar. Elaka rykten säger att hojen kan förstöras om man motorbromsar med den eftersom den då inte får tillräckligt med smörjning varpå man helst ska gasa till i samma veva som man växlar.
Detta gör mig bara förvirrad men jag måste få veta innan jag står med en trasig aprilia.

Ja, det finns en viss risk med att motorbromsa en tvåtaktare från hög fart om du kör med olja direkt i bensinen. Då kommer det lite soppa och därmed lite olja fast motorn fortfarande snurrar fort, en ganska dålig kombination.

EDIT: Vad jag förstår är risken med detta mindre om man har separat oljepump, men det vågar jag inte svära på.

Mellangas.....

Alla riktiga tvåtaktsåkare har mellangasen inlärd i ryggmärgen.

Att inte mellangasa vid långa bromsningar kan bli dyrt i längden slitaget ökar markant.
Detta beror på att smörjning kommer via soppan och om du stänger trotteln och därmed smörjningen samtidigt som motorn varvar nästan lika mycket som innan så kommer oljefilmen inte att må så värst bra och i värsta fall kan detta leda till ett kolvnyp.
Även om motorn inte nyper annat än i extremfall så är en lång bromsning utan mellangas e klar påfrestning för både cylinder/kolv och staklager.

Last edited:
Borsiin JR skrev:
Mellangas.....

Alla riktiga tvåtaktsåkare har mellangasen inlärd i ryggmärgen.

Att inte mellangasa vid långa bromsningar kan bli dyrt i längden slitaget ökar markant.
Detta beror på att smörjning kommer via soppan och om du stänger trotteln och därmed smörjningen samtidigt som motorn varvar nästan lika mycket som innan så kommer oljefilmen inte att må så värst bra och i värsta fall kan detta leda till ett kolvnyp.
Även om motorn inte nyper annat än i extremfall så är en lång bromsning utan mellangas e klar påfrestning för både cylinder/kolv och staklager.
glöm inte de stackars lagrerna också.. :4skrika
även oljetillförlseln av olja minskar vid mindre gas.. men har jag inte helt fel så är den styrningen elektronisk på RS/RGV.. kan tänka mig att den låter oljepumpen jobba fullt vid motorbromsning spec på höga varv..

På Aprilia RS250 och RGV250 håller oljepumpen "fullt öppet" så länge varvet är över 8500 rpm via en vajer från servomotorn till avgasportventilerna.
Blandar man olja i soppan spelar det ju mindre roll, iofs.

Jag mellangasar i princip aldrig, skiten funkar i alla fall. Att ett par duttar med bensin skulle göra skillnaden vid tex inbromsningen på Sviestad tror jag inte på för en endaste sekund och det verkar inte som att jag haft fel heller,med de bytesintervaller på lager/kolv man har på en racer är det ingen fara, och med en standardaprilia så är det ännu lugnare.

Last edited:
När jag tittade men framför allt lyssnade på den fim som spelades in från min Yamaha 250 på SM-tävlingen på Sviestad förra året led till och med jag med motorn. Nedväxling, motorbroms och tjuuuuutande motor inför varje kurva. Men mototn gick som en klocka. Eftersom jag inte har den kvar har jag inte kunnat göra någon grundlig utvärdering av slitaget den fick utstå. Men skar för att den motorbromsades gjorde den inte och som Herr Ash skriver lär en Aprilia RS 250 vara betydligt mer stryktålig än en racer.

För bövelen fruntimmer, lär dig mellangasa!! :7peta

Att mellangasa minskar inte bara slitaget på motorn, det minskar även slitaget på växellådan och gör att det blir lättare att växla ner. Visst är det nästan omöjligt att inte motorbromsa lite grand, men med dom frambromsarna så finns det ingen anledning att motorbromsa.

Har du fått upp nån fart ännu då?

Mattias skrev:
På Aprilia RS250 och RGV250 håller oljepumpen "fullt öppet" så länge varvet är över 8500 rpm via en vajer från servomotorn till avgasportventilerna.
Blandar man olja i soppan spelar det ju mindre roll, iofs.
Jag märkte det häromdagen när jag satt och mekade att det fanns en avkännare av gaspådraget samt att oljepumpen styrdes elektroniskt.. :3freak Drog genast slutsatsen av att den måste variera på gaspådrag och varvtal.. kanske tillockmed är så att oljepumpen är halft öppen vid 4k varv osv.. så att man inte behöver bry sig om gaspådraget över huvudtaget vid motorbromsning?. jag menar att de inte har någon betydelse.. sen kanske det är ennu bättre smörjning med ren olja än med bensin blandat.. lite lyxigare smörjning under motorbromsning.. :rolleyes: vad vet jag.. :)

philsson skrev:
Jag märkte det häromdagen när jag satt och mekade att det fanns en avkännare av gaspådraget samt att oljepumpen styrdes elektroniskt.. :3freak Drog genast slutsatsen av att den måste variera på gaspådrag och varvtal.. kanske tillockmed är så att oljepumpen är halft öppen vid 4k varv osv.. så att man inte behöver bry sig om gaspådraget över huvudtaget vid motorbromsning?. jag menar att de inte har någon betydelse.. sen kanske det är ennu bättre smörjning med ren olja än med bensin blandat.. lite lyxigare smörjning under motorbromsning.. :rolleyes: vad vet jag.. :)

Mnjaa, oljepumpen styrs mekaniskt av en vajer från junction boxen, det enda som är elektroniskt (eller elektromekaniskt, kanske) är att pumpen står öppen så länge varvet är över 8500.

Jag mellangasar aldrig och har än så länge inte haft några promblem. Jag brukar sitta och lyssna på GP om de mellangasar i 125 och 250 men har än så länge inte kunnat höra att någon rycker i gashandtaget samtidigt som de bromsar men det kan ju förståss bero på att de är så duktiga på att hantera broms och gas samtidigt att det inte hörs när de smyger på lite gas samtidigt som fingrarna klämmer på bromsgreppet.

Bikerbitch skrev:
Vi har separat oljebehållare. Mellangas är något jag får lära mig då, är inte en erfaren tvåtaktsförare... ännu

Då kan du strunta i gasen av den anledningen (smörjning). Men däremot sliter mellangas mindre på transmission, växellåda m.m. och din körning blir mjukare. Men har man bra fart och bromsar så hårt det bara går, kommer det att bli svettigt att hinna växla ner en växel i taget och möta med gasen mellan (övning, ger dock färdighet). Så mycket enklare att bara stampa ner rätt antal växlar som på en cross och dumpa kopplingen - man kan då sköta bromsgreppet ostört av gasfippel :)

Mattias skrev:
Mnjaa, oljepumpen styrs mekaniskt av en vajer från junction boxen, det enda som är elektroniskt (eller elektromekaniskt, kanske) är att pumpen står öppen så länge varvet är över 8500.
Jag råkade dra ut vajern när jag skulle smörja.. den gick inte tillbaks sedan.. blev orolig men när jag vred på tändningen och drog igång motorn så sjöts den in utan att jag ens hade rört gasen.. förklara det du.. .. OBS Har vittne!:D

Det beror på att servomotorn går från stä'ngd till öppen till stängd direkt när du startat motorn. Detta för att kalibrera sig (och för rengöring av avgasportventiler, säger rykten. Men de är aldrig rena, så det tror jag knappast).

Detta gäller 91-93 och Aprilia. De tidiga RGV-arna (89-90) hade den här servomotorsurren direkt när man slog på tändningen.

spacelord skrev:
För bövelen fruntimmer, lär dig mellangasa!! :7peta
Att mellangasa minskar inte bara slitaget på motorn, det minskar även slitaget på växellådan och gör att det blir lättare att växla ner. Visst är det nästan omöjligt att inte motorbromsa lite grand, men med dom frambromsarna så finns det ingen anledning att motorbromsa.
Har du fått upp nån fart ännu då?

Bjäbb bjäbb. Jag har ju kört apan 3-4 ggr på bana bara, det kommer väl.
Beror på vem man jämför med angående fart. Kör 1.12 på sviestad så det är långsamt, men det är inget som inte går att förbättra. Har aldrig tidigare kört en sånt här kraftigt schabrak.
Apan är nere på 1.03 när jP kör.

Gasa bromsa växla tuta sladda mm

Bikerbitch skrev:
Kan man kanske göra detta till en sticky så kan alla fråga massa saker eller komma med tips?

Man växlar ner och hojen motorbromsar. Elaka rykten säger att hojen kan förstöras om man motorbromsar med den eftersom den då inte får tillräckligt med smörjning varpå man helst ska gasa till i samma veva som man växlar.
Detta gör mig bara förvirrad men jag måste få veta innan jag står med en trasig aprilia.

När det gäller motorbromsningen så rekomenderar jag dig att snärta till rullen lite mellan varje nerväxling som en reflexrörelse.
Inte så mycket för att motorn ska skära utan för att transmitionen mår sååååååå mycket bättre och du kan mycket lättare få i växlarna utan skador och missar.
När det gäller smörjningen så får vevlagret mer bekymmer än cylinderväggarna i det här fallet så lite övning på rullen och så är veven lycklig oxå:=)
MVH
Roffe :tummenupp

Mattias skrev:
Det beror på att servomotorn går från stä'ngd till öppen till stängd direkt när du startat motorn. Detta för att kalibrera sig (och för rengöring av avgasportventiler, säger rykten. Men de är aldrig rena, så det tror jag knappast).

Detta gäller 91-93 och Aprilia. De tidiga RGV-arna (89-90) hade den här servomotorsurren direkt när man slog på tändningen.
hmm.. låter lustigt .. men de funkar säkert.. :D

Bikerbitch skrev:

Vet du vad? :) Du har din oljepump inkopplad och den smörjer direkt på vevaxeln, så du kan vara helt lugn..
Visst mår lådan bättre av lite mellangas, när du växlar. Jag brukar släppa ut kopplingen på varje växel på vägen ner i lådan, känns bra för mig. Jag vet flera som petar ner alla steg och släpper upp kopplingen utan att lådan rasat.. Lådan är stark racemässig (kasettlåda) som är enkel att plocka ur och titta över. Så ta gärna ur den vid tillfälle och kontrollera dreven.

/JPS

Bikerbitch skrev:
Bjäbb bjäbb. Jag har ju kört apan 3-4 ggr på bana bara, det kommer väl.
Beror på vem man jämför med angående fart. Kör 1.12 på sviestad så det är långsamt, men det är inget som inte går att förbättra. Har aldrig tidigare kört en sånt här kraftigt schabrak.
Apan är nere på 1.03 när jP kör.

1.12 är helt OK! :tummenupp Du kommer snart att vara nere i betydligt lägre tider. Och jP på 1.03 redan! :Bugar Det är vad jag körde som snabbast förra året! :huvet

*/ ?>
Back