2-takts olja

koss skrev:
2419618 En grej som jag undrar över är hur oljan påverkas av att stå länge i bruten förpackning, blir den sämre av det efter ett tag (ett halvår-år typ)

Nej står den med korken påskruvad försämras inte kvaliten på så kort tid.

Fråga till Boris och andra som har omfattande erfarenhet av Motul 800. Är den dålig på att blanda sig med bensin, alltså relativt sett mot andra helsyntetiska 2T-oljor. Jag noterade igår på tisdagsträningen då jag stod bredvid Peter som blandade till en skvätt premix till sin nyinförskavvade grymming RS250R att den inte ville blanda sig särskilt väl. I alla fall inte inte lika väl som jag är van att se. Efter att Peter hällt oljan i bensinen blev det som vanligt kvar ett par centiliter i oljemåttet varför jag föreslog att han skulle hälla i en skvätt bensin i oljekärlet för att lösa upp oljan och få ur de sita dropparna olja ur oljekärlet. Peter hällde i en liten skvätt bensin i oljekärlet som i vanliga fall brukar lösa upp oljan ögonblickligen men när Peter sedan tömde oljekärlet låg det kvar en så tjock hinna med olja att den rann och bildade droppar.

Det skadar ju inte att röra runt med en mejsel eller liknande!
Vi skickar i en flaska i en dunk soppa och har aldrig haft problem med att den inte skulle lösa sig bra.

oscar skrev:
2420782 Vi skickar i en flaska i en dunk soppa och har aldrig haft problem med att den inte skulle lösa sig bra.
När jag skulle göra precis så i går höll Torkel på att få hjärtsnörp av chocken. Enligt honom så blandar man bara mindre mängder för annars händer något ickebra med soppan som tydligen håller bättre ren så att säga. Jag kör Aspen Racing och Motul 800. Någon som kan förklara? Jag var för stressad i går så jag hann aldrig fråga Torkel vad han menade (Teddy var av annan åsikt) utan jag bara gjorde som han sade och blandade 6 liter.

Neutral skrev:
2420844 När jag skulle göra precis så i går höll Torkel på att få hjärtsnörp av chocken. Enligt honom så blandar man bara mindre mängder för annars händer något ickebra med soppan som tydligen håller bättre ren så att säga. Jag kör Aspen Racing och Motul 800. Någon som kan förklara? Jag var för stressad i går så jag hann aldrig fråga Torkel vad han menade (Teddy var av annan åsikt) utan jag bara gjorde som han sade och blandade 6 liter.

Låt dunken stå över vintern typ. Jag häller alltid i 1l olja i full aspendunk. Det funkar utan problem.
Vilken hoj har du shoppat förresten?

oFFkeFF skrev:
2420856 Låt dunken stå över vintern typ. Jag häller alltid i 1l olja i full aspendunk. Det funkar utan problem.
Enligt Nordgren var Aspen väldigt stabil oblandad, det var det jag trodde ändrade sig om man hade i oljan? :va Men det är bara att skaka lite före användning alltså?

En RS250R som gått i Japan, Nordgren har någon polare som är GP-mek som har fixat den. Här finns lite bilder och kommentarer från första träningen (eller heter det test nu när man är GP-förare :tungan ) i går för den intresserade: http://www.flickr.com/photos/torkel_b/sets/72157594258279461/

Last edited:
Neutral skrev:
2420844 När jag skulle göra precis så i går höll Torkel på att få hjärtsnörp av chocken...blablabla.....

Äh det där är nog bara fånerier! Vi, och förmodligen ingen annan heller, har haft problem med blandad soppa som stått ett tag!

oFFkeFF skrev:
2420856 Låt dunken stå över vintern typ. Jag häller alltid i 1l olja i full aspendunk. Det funkar utan problem.

Dessutom är det så mycket enklare än att slabba med mätglas och sånt skit! En flaska olja i dunken och sen har man 26 liter soppa med 3,85% olja! Varför göra det svårt för sig?

Last edited:
Neutral skrev:
2420899 Enligt Nordgren var Aspen väldigt stabil oblandad, det var det jag trodde ändrade sig om man hade i oljan? :va Men det är bara att skaka lite före användning alltså?

En RS250R som gått i Japan, Nordgren har någon polare som är GP-mek som har fixat den.

Beror lite på vilken olja, kör jag 747 skakar jag dunken lite extra. Den blandar sig inte lika väl som exempelvis motul800. Skakar dunken med motul också, men det är nog bara för att det känns rätt att göra det :)

Kul med en ny hoj för sverige :)

Olja

Som vintertida 2:taktsfanatiker kan jag varmt rekommendera Polaris VES2 olja.
Har aldrig sett minsta lilla smuts på avgasportarna + att den luktar jordgubbe :):tummenupp
Ett gallon = ca 400kr.
Hör med J-O på http://www.agsskoter.se om bästa pris.

oscar skrev:
2420914 Äh det där är nog bara fånerier! Vi, och förmodligen ingen annan heller, har haft problem med blandad soppa som stått ett tag!
Skönt att höra. Har dubbelkollat med Nordgren nu också och han bekräftar att det går fint, det viktigaste är att försluta Aspen-dunken ordentligt. Då slår jag i resten av oljan i dunken bara så har jag typ 19,5 liter färdig soppa. :)

oscar skrev:
2421131 Verkligen! Jag förutsätter att den körs i de två sista racen…
Det uttalandet skulle du bara ångra om jag körde och då menar jag naturligtvis alla gånger du svär när du varvar mig, gissningsvis 2-3 gånger. :rodnar

Jag siktar nog mer på att bli en Pålle än en Oscar. :D

Neutral skrev:
2421251 Det uttalandet skulle du bara ångra om jag körde och då menar jag naturligtvis alla gånger du svär när du varvar mig, gissningsvis 2-3 gånger. :rodnar

Jag siktar nog mer på att bli en Pålle än en Oscar. :D

MES! Man köper inte en sådan hoj för att mysköra! Klart du ska köra! :fatta!

racing x

Jag kör med Shells olja Advance racing x. Denna olja är gjort för på frestningar och de varvtal som en racer har och går på. Har jämnfört den mot castrol a747 och den var bättre. Mindre sot och mindre slitage på kolven.
Har haft progblem med att det har läkt vatten in i vevhuset 2005 och även under 2006. Fast med vatten i vevhuset så har oljan smörjt väldigt bra. Så Shell advance racing x är en väldigt bra ojla.

Last edited:
Jag har precis köpt mig en cross 125a och har fått aspens olja rekommenderad åt mig. En kollega sa att den sotade lite samt verkade smörja bra. Boost hade även skrivit gott om den på soe.se. Någon här som har erfarenheter av den? Hur många % ska jag köra på?

Passar på att ställa en allmän fråga:

Vad är det som avses när man pratar om % oljeinblandning?
Om jag på 10 liter ren bensin slår på 0.5 liter olja så utgör oljan 5% av bensinen. Av den totala mängden bränsle så blir dock andelen olja 0.5/(10+0.5) dvs ca 4.76%.

När jag köpte min RD 350 så gick den på biltema helsyntet.
Jag bytade till Castroll TTS vilket resulterade i mindre rök och bättre lukt. Biltemaoljan luktade illa enligt många som låg bakom. Jag noterar också att TTS har högre klassning än Biltemaoljan.
http://biltema.se/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Tvataktsolja-helsyntetisk1/
http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9027554&contentId=7050258
A747 är f.ö. inget alternativ för mig som mestadels kör på gata.

olja - motorsåg

Vad säger experterna här om vilken tvåtaktsolja man skall ha till en motorsåg ?

Själv blandar jag i Castrol A747 enbart för att det luktar överlägset bäst - lite som jag minns det från depå´n i Anderstorp på VM 1987.....:yoparty

Vad säger experterna här om vilken tvåtaktsolja man skall ha till en motorsåg ?

Själv blandar jag i Castrol A747 enbart för att det luktar överlägset bäst - lite som jag minns det från depå´n i Anderstorp på VM 1987.....:yoparty

Färdigblandad 2,5% soppa för 2t på 5l dunk Aspen.
Skonsamt för motorn och inte speciellt mycket dyrare.
Riktig soppa bildar inte en massa avlagringar som vanlig handelssoppa gör när det står länge och de e extra viktigt på motorsågar/gräsklippare och liknande man använder sparsamt och sen står resten av året.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien