2-Takt Tung MC

En nyfiken fråga bara, varför 2-takt? Dom flesta är nerkörda och kostar fläsk att renovera, visst är det kul hojar men man äger oftast sådan idag som nostalgi och åker på träffar och sånt.
Dyrt att hålla en sådan hoj om man vill gasa på med många mil om året.

Är sugen på en för att de är en lite annorlunda körning, och ballt ljud. Vad är det som är så dyrt på en 2-taktare?
 
Jag skall återvända till tvåtaktsevangeliet när soppan blir billig, vintern (renoveringssäsongen) blir längre och mitt intresse för att komma fram svalnat.
 

Jag hade en 08 300EXC nyligen, och skulle inte vilja ha den som asfaltsmaskin.
Det är som att köra cross på gatan, den vill INTE ligga på jämn rull, man har känslan av att man får hålla tillbaka den hela tiden.

Min var drevad för enduro/cross - så det hjälpte säkert inte heller.

Man bör nog ha järnkoll på bestyckningen med om man tänkt få den överleva, i sin riktiga miljö så är det ju av/på med gasen konstant, så den får smörjning...

/J
 
Bimota 500 Vdue!!!
Är ju fan typ drömhojen efter NR750 :)


Var det inte jätteklydd med om, levererades med bränsleinsprutning för att klara avgaskraven men den funkade så uselt att man fick kalla in dom och byta till förgasare som därför inte var lagliga i alla länder?

Låter inte drömhoj för mig, men dom är väl ovanliga?
 
Last edited:
Är sugen på en för att de är en lite annorlunda körning, och ballt ljud. Vad är det som är så dyrt på en 2-taktare?

Generellt så behöver alla tvåtaktare mer TLC än en fyrtakts radfyra....kolvar, kolvringar, vevaxelkomponenter mm får betraktas som slitdelar i lika hög grad som drivpaket, däck mm. Smörjningen är också extremt viktig: dålig olja eller i fel blandning kan få ödesdigra (se dyyyr) konsekvenser.

Snackar vi tex 80-talsikoner som Yamaha RD500 (V4), Suzuki RG500 Gamma (box/fyrkants4) och NS400R (3-cyl) så är det ingen lek att få tag i delar om det skulle gå sönder. Och det kostar...:huvet (precis som fina origex f-ö, lycka till att få tag i en fin svensksåld till rimliga pengar)

Jag skulle satsa på RD350, gärna så nära originalskick som möjligt. De är slitstarka om de skötts ok och delar är det ingen brist på, inte heller folk som kan skruva om man i värsta fall måste ta till experthjälp.
 
Vill du ha en 2-t hoj kan du få köpa min jawa 350 för en mindre peng. Bara att PM:a
 
Hur fort har man nånsin åkt med 2T på strippen?

När gick det på tok för dig?

Förts kawa 3-pip sen spårar du ur totalt och du vänder helt till andra änden på skalan och börjar åka långslagig HD

Dave Schultz hade i många år rekordet i prostock på sin H2 .
Nu är den snabbast H2:an inte längre den snabbaste hojen. Men det här er den H2 som tog H2-rekordet från Dave om jag inte har fel.

http://www.redlinemotorsports.net/h2-7r.htm
 
Har en gasgas ec300. Åker nästan bara bana men har provat åka lite gata med den också och det funkar fint... riktigt rolig som motard. Åker man i mindre än 70 knyck så måste man dock ligga och småacca och sedan släppa av gasen då och då för att den inte ska 4-takta.

Hade en RD350 ett tag och den måste jag säga var roligare att köra än er6an jag har nu. Helt underbart ljud i den. :kär Dock så skar den och jag orkade inte med den och sålde iväg den.

Dom här är nog fräcka också... :yoparty http://www.prc-performance.se/maico bikes.html
 
Mja, får väl tänka över mitt inköp engång till...
Men ska sälja min nuvarnade MC för att köpa något billigare.
Tänkte ska man ändå köpa en billigare MC för 10-20000, kan man lika gärna köpa något som är lite roligt, som jag kan ha kvar även när jag har råd att köpa nyare hoj igen. Då kan det ju vara ganska trevligt att ha en 2-taktare i garaget som lite omväxling=).
Kollade på denna och blev ännu mer sugen på en.

http://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw&feature=related
 
Har kört Kawa 750 H2 i 3 säsonger, vita fingrar, svetsning av ramen och fullständigt värdelös väghållning. Det var en -72:a men den var snygg :-), soppa förbrukning mellan 0,7 och 1,1l/mil
Sålde den när jag fick ett friläge mellan 2:an och 4:an
 
Last edited:
Jag hade en 08 300EXC nyligen, och skulle inte vilja ha den som asfaltsmaskin.
Det är som att köra cross på gatan, den vill INTE ligga på jämn rull, man har känslan av att man får hålla tillbaka den hela tiden.

Min var drevad för enduro/cross - så det hjälpte säkert inte heller.

Man bör nog ha järnkoll på bestyckningen med om man tänkt få den överleva, i sin riktiga miljö så är det ju av/på med gasen konstant, så den får smörjning...

/J

Vet det mycket väl, men det är dock en tung! ;)
 
Hur fort har man nånsin åkt med 2T på strippen?

När gick det på tok för dig?

Förts kawa 3-pip sen spårar du ur totalt och du vänder helt till andra änden på skalan och börjar åka långslagig HD

:D Men min HD är faktiskt fyrkantig: 4" i borr och slag.
Men det är ju förstås "långslagigt" jämfört med de flesta andra hojar :gnissla
 
Det finns fortfarande tvåtakts gathojar att köpa, dock är de inte så vanliga här. I England är det dock inte så ovanligt med dessa s.k "grey imports". Finns bl.a: Nsr250, Yamaha tzr250 och suzuki rgv250 av nyare modell. Större hojar är ovanligt. Men det finns ju även Endurotvåtaktare på 500cc.
 

Bifogat

  • IMAGE_001.JPG
    IMAGE_001.JPG
    131.6 KB · Visningar: 72
  • IMAGE_003.JPG
    IMAGE_003.JPG
    145.9 KB · Visningar: 76
  • IMAGE_004.JPG
    IMAGE_004.JPG
    119.7 KB · Visningar: 86
  • IMAGE_005.JPG
    IMAGE_005.JPG
    133.3 KB · Visningar: 78
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top