2-takt som tappat en cyl.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Har lite bekymmer.
2cyl 399cc, enkel gasare. Skoter.
Gick bra, tror jag iaf, första turen. Köpte den ganska nyligt.
Hur som haver...
Skulle köra i helgen, åker över sjön och hämtar kälken. Då gick den ganska bra, tror jag. Tänkte inte på det så mycket då den var lite halvkall fortfarande.

Men sen brakade det loss. Går bara på en burk, men får soppa och gnista.
Stiftet blött som fasen. Gnistan finns där när man har stiftet uppe iaf.
Provat byta plats på tändspolarna.
Blött runt tändstiftshålet, och insatsgängan stack upp nått halvvarv. :va
Knippsade bort den, och provade. Ingen skillnad.
Hela gängan måste ju ha lossnat och börjat följa med upp när man drar dit och tar bort stiften.
Verkar som att den har blåst upp soppa genom gängorna, och lagt den uppe runt stiftet, då det är blött däromkring.
Men borde inte kompen som ändå blir räcka för att den ska tända?
Höll med tummen och kände att det blev tryck, tummen åkte iväg.

Nånstans i provandet, så var krutpaketet igång, och jag röck av hatten på den döda cylindern, ingen skillnad.
Och också nånstans röck jag av den på den levande, och då började den stånka, pusta och frusta, men den gick iaf. Var väl sur som fasen pga all soppa sin var i omlopp.
Men den ville inte gå mera på den burken senare.

Tog lös toppen på den döda, och tyckte det var stort utrymme mellan fodret och själva cylindern. Dock kanske det var inbillning.

Tänkte iaf försöka få dit ny stiftgänga och prova.
Förslag på andra felaktigheter?

Oavsett om tändstiftet ser hur OK som helst ut, Montera dit ett nytt.
Se samtidigt till att du är 100% säker på att det blir tätt runt tändstiftspackningen.

Var försiktig med att lyfta tändhatten från stiftet när motorn är igång. Har du otur går CDI-boxen sönder. Inte så roligt.

Troligtvis går den med nytt stift.

Skulle den inte göra det så ska du kolla om det är lika komp i båda cylindrarna.
Även om kolven är tok-skuren, rent av hål i kolven så blir det tryck så att tummen åker bort. Mät med en riktigt mätare.

Är ingen Cdi, vanliga brytare som verkar öppna som dom ska, även om dom verkar vara lite sena.

Provade byta stift mellan de cylindrarna, och med några till reservstift.
Gick på andra cylindern, men inte första.
Inget sprillans stift iofs. Provade även att dra lite för hårt också, ingen skillnad.

Lyfte toppen och såg inga skador på överdelen eller repor i loppet.

Har tyvärr inte raketen hemma, utan står i stugan där det blir att kolla kompen till helgen.

Säkrast att byta cyl.fotspackning när man ändå plockat toppen? Cylindern satt på samma muttrar som toppen.

Jag hade liknande symptom när min RD 350 hade skurit. Den gick att köra, men gick dåligt eller inte alls på den ena cylindern. Det visade sig att en kolvring hade splittrats och satt sig i kolvtoppen, i en massa små bitar. :död

Hoppas du kommer billigare undan! :)

EDIT: Nu läste jag ordentligt, och det låter ju inte som det är nåt sånt du har råkat ut för ändå. Hoppas det är ett enkelt problem i alla fall!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg