2 st fjädringfrågor...

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Fråga ett: Någon som har numret till "Öhlins-jocke"?
Fråga två: På min nya hoj finns det hög och lågfartskompression på bakdämparen, vad är skillnaden? Nu har man precis börjat fatta lite hur en dämpare funkar och hur man kan justera den..... Då kommer några japanska nötter och lägger till en funktion till!:huvet Är det för att jävlas med mig eller fyller det någon större funktion???
/Pelle

Fråga ett: Någon som har numret till "Öhlins-jocke"?
Fråga två: På min nya hoj finns det hög och lågfartskompression på bakdämparen, vad är skillnaden? Nu har man precis börjat fatta lite hur en dämpare funkar och hur man kan justera den..... Då kommer några japanska nötter och lägger till en funktion till!:huvet Är det för att jävlas med mig eller fyller det någon större funktion???
/Pelle
Högfart och lågfart refererar i sammanhanget till fjädringsrörelsen. Högfartskompressionen är den som styr fjädern när du kör över en snabbt gupp, en kant eller liknande. Då vill man ju att gaffeln/bakdämparen skall reagera/komprimeras snabbt, annars studsar man över.

Lågfartskompressionen är den som skall hantera långsamma fjädringsrörelser, typ när du går på gas. När man gasar vill man inte att hojen skall sätta sig och packa ihop bakdämparen, för då ändras styrgeometrin och hojen understyr. Det är det den långsamma kompressionen sköter, den håller helt enkelt hojen "rakare" vid t ex gaspådrag.

På min Wilbersdämpare funkar lågfartskompressionen ypperligt. Jag har läst att Öhlins lågfartskompression är okänslig/svår att ställa i (en eufemism för dålig), men inget jag har någon personlig erfarenhet av.

På en del Öhlinsbakdämpare så har man numera ingen justeringsratt till högfartsdämpning.

Normalt sett så skruvar man väldigt sällan på högfartskruvarna, om man har nån sån.

Last edited:
På en del Öhlinsbakdämpare så har man numera ingen justeringsratt till högfartsdämpning.

Normalt sett så skruvar man väldigt sällan på högfartskruvarna, om man har nån sån.

Betyder det att man borde lämna denna ganska öppen (snabb) i utgångsläge?

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back