2 st fjädringfrågor...

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Fråga ett: Någon som har numret till "Öhlins-jocke"?
Fråga två: På min nya hoj finns det hög och lågfartskompression på bakdämparen, vad är skillnaden? Nu har man precis börjat fatta lite hur en dämpare funkar och hur man kan justera den..... Då kommer några japanska nötter och lägger till en funktion till!:huvet Är det för att jävlas med mig eller fyller det någon större funktion???
/Pelle

Fråga ett: Någon som har numret till "Öhlins-jocke"?
Fråga två: På min nya hoj finns det hög och lågfartskompression på bakdämparen, vad är skillnaden? Nu har man precis börjat fatta lite hur en dämpare funkar och hur man kan justera den..... Då kommer några japanska nötter och lägger till en funktion till!:huvet Är det för att jävlas med mig eller fyller det någon större funktion???
/Pelle
Högfart och lågfart refererar i sammanhanget till fjädringsrörelsen. Högfartskompressionen är den som styr fjädern när du kör över en snabbt gupp, en kant eller liknande. Då vill man ju att gaffeln/bakdämparen skall reagera/komprimeras snabbt, annars studsar man över.

Lågfartskompressionen är den som skall hantera långsamma fjädringsrörelser, typ när du går på gas. När man gasar vill man inte att hojen skall sätta sig och packa ihop bakdämparen, för då ändras styrgeometrin och hojen understyr. Det är det den långsamma kompressionen sköter, den håller helt enkelt hojen "rakare" vid t ex gaspådrag.

På min Wilbersdämpare funkar lågfartskompressionen ypperligt. Jag har läst att Öhlins lågfartskompression är okänslig/svår att ställa i (en eufemism för dålig), men inget jag har någon personlig erfarenhet av.

På en del Öhlinsbakdämpare så har man numera ingen justeringsratt till högfartsdämpning.

Normalt sett så skruvar man väldigt sällan på högfartskruvarna, om man har nån sån.

Last edited:
På en del Öhlinsbakdämpare så har man numera ingen justeringsratt till högfartsdämpning.

Normalt sett så skruvar man väldigt sällan på högfartskruvarna, om man har nån sån.

Betyder det att man borde lämna denna ganska öppen (snabb) i utgångsläge?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...