2 st däckfrågor som ja tänkt på....

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
fråga1
innebär ett bredare bakdäck att hojen blir mer svårmanövrerad(mindre snabb styrd)?

fråga 2
innebär ett smalare bakdäck att man inte kan vinkla cykeln(ligga ner i kurvorna) lika mycket som med ett bredare?

1. Bredare bakdäck hojen svänger inte lika lätt... därför kör jag 180 istället för 190 hojen blir så mycket roligare!

2. Dunno

1. Bredare bakdäck hojen svänger inte lika lätt... därför kör jag 180 istället för 190 hojen blir så mycket roligare!

dvs. en 600 orginal är mer kvickstyrd än en 1000cc orginal av samma års mod o märke eller.?

då e det bara fråga två som ja behöver få svar på...

Det går att köra lika fort i krökarna med ett smalare däck, men på en effektstark hoj har man troligtvis ett marginellt bättre grepp i slutet på ett race med ett bredare däck. Detta gäller nog endast proffs. Vi dödliga märker nog ingen skillnad.

Det går att köra lika fort i krökarna med ett smalare däck, men på en effektstark hoj har man troligtvis ett marginellt bättre grepp i slutet på ett race med ett bredare däck. Detta gäller nog endast proffs. Vi dödliga märker nog ingen skillnad.

så om man inte e sjukt jävla grym så kommer man föredra 600an framför en 1000 för att den är mer lättmanövrerad? om man tänker på kurvtagning på tex bana...

2. Dunno

Men ett brett däck på en smal fälg kan ju i vissa fall göra däcket spetsigare och mer lättsvängt!

Något som kan bli trist är att lägga på ett för smalt däck på en hoj med breda fälgar, då blir det "utspänt" och nästan platt...

Så det bästa är nog att ha rätt däck på rätt fälg!

dvs. en 600 orginal är mer kvickstyrd än en 1000cc orginal av samma års mod o märke eller.?

En cykel med smalare däck svänger lättare men om du sätter till exempel ett 180 däck på en 6 tums fälg så får du fel profil vilket kan ge konstiga egenskaper när du lutar hojen. 180 däck är för 5,5 tum och 190 är för 6 tum. I praktiken är det inte alla som märker någon egentlig skillnad eftersom dom flesta inte kör så extremt långt ut på kanterna men vissa tycker att det känns konstigt.

Varför en 600 känns smidigare än en 1000 beror på många faktorer men den största skillnaden är att veven i motorn väger mindre och är smalare, mindre bred motor alltså. Gyroeffekten på en tung metallstång som snurrar i 12-15000 rpm är ganska rejäl. Det är därför till exempel många twinnar känns lättare att svänga med, dom har en smalare vevaxel än radfyrorna, och varvar också mindre...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg