2 saker.

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
...
Hoj
ingen för tillfället
Ang. körkortsövningar.

OK nu har jag fått all information jag behöver och undrar om ni skulle kunna ge mej olika övningar som jag kan träna på när jag får motorcykeln. Jag har inte kört så mkt sportigt men jag har kört ganska många offroad modeller som ts125 dt125r osv.
 
Last edited:
Jag är någon centimeter över 180 och sitter skitfint på min rs. Jämnfört med nsr:en så är dom ganska lika.
Aprilians (-03) hjulbas är 1m 34,5cm. Sitthöjd 80,5cm. vikt: 142kg. Hondans (-00)hjulbas är exakt samma som aprilians och sitthöjden är 79 cm. vikt: 132kg.

Info från www.bikez.com
 
Äldre NSR är fanimej småttigt, fast det är RS också. -06an kändes dock rätt OK ändå, men den har jag bara provsuttit..

Sporthojar överhuvudtaget när man är 192cm känns rätt trångt tycker jag. Men roligt är det..
 
ekenz skrev:
2388022 OK nu har jag fått all information jag behöver och undrar om ni skulle kunna ge mej olika övningar som jag kan träna på när jag får motorcykeln. Jag har inte kört så mkt sportigt men jag har kört ganska många offroad modeller som ts125 dt125r osv.


1.Öva så att du kan krypköra med fullt styr utslag åt höger/vänster:tummenupp
2. Kör på bara?? :va
 
ställ ut några koner och kör serpentinsvängar mellan de krypkörning då asså så du lär dig bra att krypköra
 
Mr_haak skrev:
2389883 ställ ut några koner och kör serpentinsvängar mellan de krypkörning då asså så du lär dig bra att krypköra
Och försök hålla jämn fart rakt igenom. Och en bra sak kan oxå va att träna dig på nödbroms sträckor (utifal nån bilist jävel tror han äger gatorna)
 
övning 1. Lär dig att slanga ordentligt. När du sen showwar det för vv-kräket som ska ge dig körkort blir han impad och slänger det i handen på dig.

övning 2. Lär dig fetlånga stoppies. blir du stoppad av polisen slipper du kanske undan p.g.a att de blev så impade av din inbromsning att de låter dig vara.. haha så blev det ju för nån...vem fan var det? nån med en totalt olaglig dt125 om jag inte minns fel?

Nä men.. träna mycket banövningar såsom manövering som krypkärning som redan nämnts. träna även på att att göra inbromsningar från 70 och 90 till noll. Tänk på¨att hålla blicken högt för bästa balans. Testa gärna att låsa framhjulet också. Det fick jag göra när jag övningskörde med min tränare. När jag testade det så märkte jag direkt att om man håller blicken rakt fram och INTE i marken så tappar man inte balansen utan faktiskt bara slirar vidare rakt frammåt. Fast läskigt var det :(
 
JojjeL skrev:
2390941
Testa gärna att låsa framhjulet också. Det fick jag göra när jag övningskörde med min tränare. När jag testade det så märkte jag direkt att om man håller blicken rakt fram och INTE i marken så tappar man inte balansen utan faktiskt bara slirar vidare rakt frammåt. Fast läskigt var det :(
Fullkomligt idiotiskt att ge han det tipset, tänk på att du pratar om vad han kan göra med sin egen mc. Du hade en handledare som visste vad han pratade om, och du lånade troligtvis deras hoj också.
Nu snackar vi om en kille som knappt suttit på en hoj, ska han testa att låsa framhjulet på sin egen hoj och en stor risk att slå över?
 
#22 skrev:
2391354 Fullkomligt idiotiskt att ge han det tipset, tänk på att du pratar om vad han kan göra med sin egen mc. Du hade en handledare som visste vad han pratade om, och du lånade troligtvis deras hoj också.
Nu snackar vi om en kille som knappt suttit på en hoj, ska han testa att låsa framhjulet på sin egen hoj och en stor risk att slå över?


Ähh, slå över gör han väl inte i första taget, isf är det ju bara att släppa bromsen :näsblod

Fast det kanske inte är en särskilt intelligent idé att prova på asfalt. Prova på grus om du nu tvunget måste göra det, samma effekt fast mindre farligt.
 
Loy skrev:
2391364 Ähh, slå över gör han väl inte i första taget, isf är det ju bara att släppa bromsen :näsblod

Fast det kanske inte är en särskilt intelligent idé att prova på asfalt. Prova på grus om du nu tvunget måste göra det, samma effekt fast mindre farligt.
Nja.. På en RS rekomenderar jag kanske inte att låsa framhjulet i grus :hihi

Men som sagt slå över gör man inte i första taget, och märker man at det börjar gå över styr är det ju bara att släppa bromsen. men jag tycker allt att han skall få lite körvana först innan han börjar med det. För i början kan allting bli panik.
 
Lundgren skrev:
2391369 Nja.. På en RS rekomenderar jag kanske inte att låsa framhjulet i grus :hihi

Men som sagt slå över gör man inte i första taget, och märker man at det börjar gå över styr är det ju bara att släppa bromsen. men jag tycker allt att han skall få lite körvana först innan han börjar med det. För i början kan allting bli panik.


Ähh, varför inte? Kör sakta, ut med benen, in med bromsen och gasa! Då får man en fin liten slir med framhjulet som är väldigt lik den man skulle fått vid låsning på asfalt!
 
Du kommer i 70/90 knyck på asfalt, tvärnitar frambromsen - tror du man inte slår över?

Sen när det väl händer, en ovan förare gör nog verkligen så, släpper lätt bromsen, tar det lugnt och sätter ned den?!
 
#22 skrev:
2391383 Du kommer i 70/90 knyck på asfalt, tvärnitar frambromsen - tror du man inte slår över?

Sen när det väl händer, en ovan förare gör nog verkligen så, släpper lätt bromsen, tar det lugnt och sätter ned den?!


Lite känsla får man väl ha? Den flyger ju inte upp som en raket precis. Antingen så låses framhjulet eller så minskar hastigheten markant innan bakhjulet är i luften.
 
#22 skrev:
2391354 Nu snackar vi om en kille som knappt suttit på en hoj, ska han testa att låsa framhjulet på sin egen hoj och en stor risk att slå över?

Jag har visst suttit på en hoj, kört ts125 ganska länge fast det är inte samma sak som en rs125 det vet jag men jag är duktig på att köra, och jag läste fel jag trodde det stod att man skulle låsa bakhjulet (slarvläste).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top