2 saker.

Loy skrev:
2391364 Ähh, slå över gör han väl inte i första taget, isf är det ju bara att släppa bromsen :näsblod

Fast det kanske inte är en särskilt intelligent idé att prova på asfalt. Prova på grus om du nu tvunget måste göra det, samma effekt fast mindre farligt.

Mindre farligt? Ja, det beror väll på var den gränsen går, Man kanske inte dör lite lätt, men vafan man lär skada sig o få feta sår/trasiga skydd.. Du måste nog kunna köra ganska bra för att kunna ligga rakt o låsa framdäcket på grus, med tanke på att om du kommer lite snett så glider framhjulet undan, och det är lätt hänt att man ramlar, och då gör ju grus ondare.. Så jag skulle inte testa det heller.. Men det bästa är väll o köra lite o lära känna hojjen, o sen köra i 70 o sakta dra in bromsen (inte så den bromsar sakta, utan lite snabbare, så att man lyfter lite), och sen upprepa tills man tillsist har lyckats låsa däcket, men iof, det är ju kanske inte många som orkar hålla på så länge, utan tycker det verkar ganska enkelt ändå att bara testa, och lyckas

Jag reserverar mig för stavfel, jag är trött..
 
dezyn skrev:
2391485 Mindre farligt? Ja, det beror väll på var den gränsen går, Man kanske inte dör lite lätt, men vafan man lär skada sig o få feta sår/trasiga skydd.. Du måste nog kunna köra ganska bra för att kunna ligga rakt o låsa framdäcket på grus, med tanke på att om du kommer lite snett så glider framhjulet undan, och det är lätt hänt att man ramlar, och då gör ju grus ondare.. Så jag skulle inte testa det heller.. Men det bästa är väll o köra lite o lära känna hojjen, o sen köra i 70 o sakta dra in bromsen (inte så den bromsar sakta, utan lite snabbare, så att man lyfter lite), och sen upprepa tills man tillsist har lyckats låsa däcket, men iof, det är ju kanske inte många som orkar hålla på så länge, utan tycker det verkar ganska enkelt ändå att bara testa, och lyckas

Jag reserverar mig för stavfel, jag är trött..


Har man lite spänning i tillvaron så ska man kanske prova att låsa däcket på asfalt. Det är inte lätt att beräkna när det säpper, helt plötsligt bara händer det.

På grus har man hela tiden koll över situationen och man märker i god tid att framdäcket kommer låsa sig. Naturligtvis kanske det inte är så smart att komma i 90 km/h och nita bromsen. Men kom i 20 kanske och börja bromsa, när farten börjar bli för låg släng på gasen så kan du poerslaaaajjda med framhjulet :rolleyes:




Edit: Varför diskuterar vi detta? Alla vet ju att jag har rätt ändå :arsele
 
nej inte låsa på torr mark. givetvis på blöt asfalt där det enklast släpper.. Jag menar definitivt inte att han ska göra det det första han gör när han sätter sig på den. Klart han ska ha kört en del och ha körvana.

Jo det är sant, jag hade både handledare och lånad hoj. Men faktum är att det inte var ett dugg farligt att låsa det när jag testade, var inte i närheten på att tappa balansen, och tack vare jag testade det har jag klarat mig ett flertal gånger då jag av misstag råkat låsa framhjulet i en inbromsning ute på vägarna. Hade jag inte vetat hur man skulle göra hade jag säkerligen flygit av hojen.

Klart det inte är nån nödvändig sak att testa och är man osäker eller rädd ska man väl inte göra det, men det är rätt bra att veta hur det känns.. Samma sak som med halkbana med bil.. Dock är det lite säkrare :)
 
JojjeL skrev:
2394348 nej inte låsa på torr mark. givetvis på blöt asfalt där det enklast släpper.. Jag menar definitivt inte att han ska göra det det första han gör när han sätter sig på den. Klart han ska ha kört en del och ha körvana.

Jo det är sant, jag hade både handledare och lånad hoj. Men faktum är att det inte var ett dugg farligt att låsa det när jag testade, var inte i närheten på att tappa balansen, och tack vare jag testade det har jag klarat mig ett flertal gånger då jag av misstag råkat låsa framhjulet i en inbromsning ute på vägarna. Hade jag inte vetat hur man skulle göra hade jag säkerligen flygit av hojen.

Klart det inte är nån nödvändig sak att testa och är man osäker eller rädd ska man väl inte göra det, men det är rätt bra att veta hur det känns.. Samma sak som med halkbana med bil.. Dock är det lite säkrare :)


:fakta
 
#22 skrev:
2391383 Du kommer i 70/90 knyck på asfalt, tvärnitar frambromsen - tror du man inte slår över?

Sen när det väl händer, en ovan förare gör nog verkligen så, släpper lätt bromsen, tar det lugnt och sätter ned den?!
har du gjort en stoppie nån gång? :rolleyes:


isåfall vet du att det inte är så jävla dramatistkt å att det inte händer i första taget.. om han lutar sig lite bak så minska tyngden på framhjulet å då låser sig det lättare... om han nu absolut måste träna på det :confused:
 
Mr EmCom skrev:
2394797 har du gjort en stoppie nån gång? :rolleyes:


isåfall vet du att det inte är så jävla dramatistkt å att det inte händer i första taget.. om han lutar sig lite bak så minska tyngden på framhjulet å då låser sig det lättare... om han nu absolut måste träna på det :confused:


Hahah, precis. Du tar orden från mig :tungan
 
Mr EmCom skrev:
2394797 har du gjort en stoppie nån gång? :rolleyes:


isåfall vet du att det inte är så jävla dramatistkt å att det inte händer i första taget.. om han lutar sig lite bak så minska tyngden på framhjulet å då låser sig det lättare... om han nu absolut måste träna på det :confused:
Det tror du en ovan förare gör? Han läste på ett forum att man ska nita frambromsen... "Ja just fan, så gör vi.... Ojsan, det där var jag inte beredd på, men tur att jag har erfarenheten och vet hur jag ska hantera situationen."
 
#22 skrev:
2395730 Det tror du en ovan förare gör? Han läste på ett forum att man ska nita frambromsen... "Ja just fan, så gör vi.... Ojsan, det där var jag inte beredd på, men tur att jag har erfarenheten och vet hur jag ska hantera situationen."


Men klart som fan släpper man bromsen då! Annars är man ju inte särskilt begåvad!
 
#22 skrev:
2396509 Klart som fan?
Du bör nog läsa på om människors förmåga i dess olika situationer.


Okej jag får väl det då :bugar


Men om man inte klarar av att häva en stoppie (Släppa bromsen) så kan man börja använda trehjulingen igen :tomten
 
#22 skrev:
2396509 Klart som fan?
Du bör nog läsa på om människors förmåga i dess olika situationer.
Nja, det du argumenterar för är inte det mest logiska. Får man panik om den går upp på framhjulet så reagerar väl inte kropeen så att den nyper hårdare om bromsen? Likandt om du får bakhjulssläpp i vått gräs t.ex inte fan reagerar du med att gasa mer (om du inte är med på det alltså). Det gjorde inte jag i början iaf:va Nu fortsätter man ju gasa bara för att det är kul:hihi
 
Samma sak som varför folk gasar istället för att bromsa vid en nödsituation.
Händer det något plötsligt som man inte är med på, finns risken där att det urartar, vare sig man är duktig eller inte.
 
DaWoos skrev:
2389513 1.Öva så att du kan krypköra med fullt styr utslag åt höger/vänster:tummenupp
2. Kör på bara?? :va


Jag har provat mä min NSR och det är fan inte helt lätt å öva krypkörning hemma om man e van vid att köra offroadare. Vet inte om det är jag som är värdelös men jag klarar inte av banorna spec bra som jag kör utan konor utan på ett ungefär som jag kommer ihåg dom. men rakt fram är mycket lättare tycker jag. kanske beror på att kopplingen på skolans hoj e helt slut. men men, lycka till.
 
#22 skrev:
2397239 Samma sak som varför folk gasar istället för att bromsa vid en nödsituation.
Händer det något plötsligt som man inte är med på, finns risken där att det urartar, vare sig man är duktig eller inte.


Men då spelar det ju ingen roll ifall man tränar lite lätt i början.
 
#22 skrev:
2397239 Samma sak som varför folk gasar istället för att bromsa vid en nödsituation.
Händer det något plötsligt som man inte är med på, finns risken där att det urartar, vare sig man är duktig eller inte.
Har du själv upplevt detta eller är det bara som du har läst?

Jag har då aldrig hört om någon som har gasat istället för att bromsa i en nödsituation, än mindre upplevt det själv.
 
Last edited:
Loy skrev:
2399943 Har du själv upplevt detta eller är det bara som du har läst?

Jag har då aldrig hört om någon som har bromsat istället för att gasa i en nödsituation, än mindre upplevt det själv.
Antar att du menar tvärtom, gasar istället för att bromsa.
Har erfarenheter från räddningstjänsten.

Men nu tycker jag vi lägger ner detta. Låt han göra som han vill.
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top