2 problem med en R1 -98

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Har en kompis som har fått problem med sin R1 -98...

Det ena problemet har uppstått ganska nyss, och det är att efter det att han gjorde om bakdelen på hojen, och monterade nya miniblinkers, fram och bak, så pulserar baklampan/framlampan/parkeringsljus i takt med blinkersena.

Det som är konstigt är att han inte kapat några kablar, utan använt originalkopplingar överallt, och dessutom så ska miniblinkersena vara på samma watt som original.

Vi har kollat hans batteri, och det verkar vara helfritt, även om det är lite sämre än det original jag har i min -02.

Vid ett tillfälle så blinkade tom neutralindikeringslampan i takt med blinkersena...

Vad kan det vara för fel?

Det andra är att den börjat gå konstigt vid gaspådrag.
Den går fint när neutralläget är i, och då är det iofs ingen belastning... men när man varvar ur den, så blir den slö och går orent när man kommer upp i en 5000-7000 varv... åkte bakom honom, och ljudet som blev då går att jämföra med det som varvtalsregulatorn ger ifrån sig, även fast detta lät mycket snällare.

Kan det vara nått jox med högfartsmunstyckena eftersom det är först vid högre varvtal som det artar sig?
 
problem 1: tycker han ska gå igenom alla kontakter på hojen och kolla alla jordningar.

problem 2: när är förgasarna synkade senast???? Ett annat fel jag hade förra året som var liknande men utan det ljud som du beskriver är att ena membranet i en av förgasarna hade spruckit och då lyfte inte nålen riktigt. Kanske detta kan va till nån hjälp
 
Ravetrancer skrev:
problem 1: tycker han ska gå igenom alla kontakter på hojen och kolla alla jordningar.

problem 2: när är förgasarna synkade senast???? Ett annat fel jag hade förra året som var liknande men utan det ljud som du beskriver är att ena membranet i en av förgasarna hade spruckit och då lyfte inte nålen riktigt. Kanske detta kan va till nån hjälp

Precis vad jag tänkte skriva;)

Hade samma problem på en Kawasaki ZX9R
 
Kommentar till problem ett:
Tro det eller ej men en del insatser och glödlampor är mer "tröga" alltså högre motstånd än de som sitter i original trots att de är av samma effekt/basvolt. De behöver då mer energi, bara fram med multimetern och kolla hur mycket motstånd de får vara innan resten av belysningen börjar svikta.

Men som ravetracer säger, kolla att den inte är tjuvjordat nånstans.
 
i hittade problemet med den ojämna motorgången, men vi trodde inte våra ögon när vi såg va felet var.... Hela högfartsmunstycket i 4e cylindern hade gängat ur sig och lossnat! :eek:

Så vi skruvade tillbaka den, och kontrollerade de andra för säkerhetsskull... :rodnar
 
Mattiaz skrev:
i hittade problemet med den ojämna motorgången, men vi trodde inte våra ögon när vi såg va felet var.... Hela högfartsmunstycket i 4e cylindern hade gängat ur sig och lossnat! :eek:

Så vi skruvade tillbaka den, och kontrollerade de andra för säkerhetsskull... :rodnar

Japanare........ :zpy




Närå, de e fiiina de me!! :tummenupp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top