2-kanal Vs hemmabio

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nu har jag konstaterat att min hemmabio förstärkare e för klen så de får bli nytt i vilket fall som hällst. Hade ändå bara köpt fronterna å haft dom som två kanals så..

Vad är nackdelarna med hemmabio förutom att det blir duktigt mycket dyrare? Går de änns att spela HÖGT på dom eller pajar skiten då? högtalarna vi pratar om är cervin vega v serien. Frontern klarar högt och värkar hungra efter mer effekt.
Solid hjälp! (nej de går inte å pma han då hade ja gjort de.)

När man spelar vanlig musik från cd på hemmabio funkar de som två kanals då eller?

Last edited:
Om du ändå bara har två högtalare och inte planerar att köpa fler så bör du köpa en stereoförstärkare. Jag har NAD C372 och är riktigt nöjd. C352 duger också gott och väl till att driva skiten ur många högtalare.
Om du planerar att köpa fler högtalare så är MikkEs förslag bra.

Du får göra en avvägning på vad du behöver. Lyssnar du mest på musik - köp 2-kanals, kollar du mest på film, köp fler-kanals.

Vill du ha ordenliga hemabio-grejer som även klarar av att återge musik i dess rätta klang så kan du ju alltid kolla på Bladelius. Ett svenskt märke tillverkat i Alingsås. Tror att deras billigaste cd-spelare går lös på en 100 000:- smakar det så kostar det. http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=008,001

Annars så duger en NAD, Harman/Kardon eller andra 2-kanalare i 10 till 20 000 kronors-klassen gott.

Klart du kan PM'a mig prulle, andra kan det iaf. :va

Lyssna på mikke annars.

John skrev:
2111315 Hellre bra 2-kanalsljud än budget-hemmabio.

För nåt år sen eller två hade jag hållt med dig till fullo, men inte nu längre. Efter att ha lyssnat på en del budget-lösningar (läs: receiver med inbyggd dvd och högtalarpaket på en gång) så kan jag bara konstatera att det är fullkomligt jävla onödigt att köpa dyra 2-kanalsprodukter så länge de inte ska framhäva ljudet från ett par lyx-speakers.
Tex så finns det en philips-anläggning (scht-335 typ?) som är grymt bra på 5.1 och jävligt bra på 2-kanal. När vi snackar om grejjer för under 4000:- MED högtalare.
Min 2-kanalare är ruskigt bra men för samma pengar idag (runt 12000:-) så får du en mycket kompetent 5.1-anläggning som lirar 2-kanal lika bra.

Dina högtalare vill ju ha lite effekt för att kunna spela bra så skaffa dig en 2 kanals med mycket effekt!

prulle skrev:
2110638 Nu har jag konstaterat att min hemmabio förstärkare e för klen så de får bli nytt i vilket fall som hällst. Hade ändå bara köpt fronterna å haft dom som två kanals så..

Vad är nackdelarna med hemmabio förutom att det blir duktigt mycket dyrare? Går de änns att spela HÖGT på dom eller pajar skiten då? högtalarna vi pratar om är cervin vega v serien. Frontern klarar högt och värkar hungra efter mer effekt.
Solid hjälp! (nej de går inte å pma han då hade ja gjort de.)

När man spelar vanlig musik från cd på hemmabio funkar de som två kanals då eller?

Satt själv i samma situation för något år sen. Valde bort surround-stärkare eftersom jag aldrig hade råd och lust att lägga så mycket pengar som jag ändå inte utnyttjade.
Köpte en Harman/Kardon HK675 2-kanalstärkare, bra med kraft och ger rent ljud. Kostade drygt 4 papp vad jag kommer ihåg.

Ett NAD 218 THX och nåt fint försteg så gör sig dina CV som bäst. Kolla inte på hur mycket effekt steget/stärkaren ger, kolla hur mycket ström det lämnar istället, det är det som skiljer agnarna från vetet... :)

EDIT: Va tusan, har de slutat skriva ut strömstyrkan på grejjerna eller? Har efter ett par minuters surfande (:hihi) inte hittat nån info om strömmen på de prylar jag kollat på... Än börjar jag väl inte bli gammal?

Last edited:
imaster skrev:
2113205 Ett NAD 218 THX och nåt fint försteg så gör sig dina CV som bäst. Kolla inte på hur mycket effekt steget/stärkaren ger, kolla hur mycket ström det lämnar istället, det är det som skiljer agnarna från vetet... :)

EDIT: Va tusan, har de slutat skriva ut strömstyrkan på grejjerna eller? Har efter ett par minuters surfande (:hihi) inte hittat nån info om strömmen på de prylar jag kollat på... Än börjar jag väl inte bli gammal?

Har alltid varit ganska få som specar strömstyrkan... titta efter en effektmätning i ftc alt rms så vet man att den är korrekt gjord ialla fall...

imaster skrev:
2113205 kolla hur mycket ström det lämnar istället, det är det som skiljer agnarna från vetet... :)

Många tillverkare verkar inte göra det iallafall men
http://www.harmankardon.com/product...&Language=ENG&cat=AMP&prod=HK 675/230&sType=C gör det :fakta

Dee_cati skrev:
2112325 För nåt år sen eller två hade jag hållt med dig till fullo, men inte nu längre. Efter att ha lyssnat på en del budget-lösningar (läs: receiver med inbyggd dvd och högtalarpaket på en gång) så kan jag bara konstatera att det är fullkomligt jävla onödigt att köpa dyra 2-kanalsprodukter så länge de inte ska framhäva ljudet från ett par lyx-speakers.
Tex så finns det en philips-anläggning (scht-335 typ?) som är grymt bra på 5.1 och jävligt bra på 2-kanal. När vi snackar om grejjer för under 4000:- MED högtalare.
Min 2-kanalare är ruskigt bra men för samma pengar idag (runt 12000:-) så får du en mycket kompetent 5.1-anläggning som lirar 2-kanal lika bra.

Då borde man ju få lika bra 2-kanalsljud som du har fast för mycket mindre pengar än surroundsystemet. Nu vet jag iofs inte hur viktigt priset är för trådstartaren.

Så när man spelar musik på hemmabio är det bara fronterna som spelar? Jag hade tänkte köpa resten i v-serien men nu tvekar jag.. De hade kostat typ 13000 allt som allt å för de känns det som att de ska kunna spela musik bättere än dom jävla fronterna gör nu.. Fast det låter fylligare och djupare om jag spelar en kanal itaget en om jag spelar båda samtidigt de betyder väll att förstärkarn är kass? Sony är ju kända för begreppet sony så de förvånar mig inte..

prulle skrev:
2113473 Så när man spelar musik på hemmabio är det bara fronterna som spelar? Jag hade tänkte köpa resten i v-serien men nu tvekar jag.. De hade kostat typ 13000 allt som allt å för de känns det som att de ska kunna spela musik bättere än dom jävla fronterna gör nu.. Fast det låter fylligare och djupare om jag spelar en kanal itaget en om jag spelar båda samtidigt de betyder väll att förstärkarn är kass? Sony är ju kända för begreppet sony så de förvånar mig inte..

Alla kanalerna i stereon har en nätdel att dela på.. Ju fler kanaler den måste dela sin ork mellan ju mindre kraft kan den lämna. därför låter en kanal bättre = du behöver en större förstärkare!

prulle skrev:
Sony är ju kända för begreppet sony så de förvånar mig inte..
. :va

Cervantes skrev:
2113666 Alla kanalerna i stereon har en nätdel att dela på.. Ju fler kanaler den måste dela sin ork mellan ju mindre kraft kan den lämna. därför låter en kanal bättre = du behöver en större förstärkare!
Du spelar inte alltid på alla kanaler.

morlock skrev:
2113741 . :va

Du spelar inte alltid på alla kanaler.

Nä men minst två! sålänge du inte gillar att bara använda ena högtalaren?

Det jag skrev va att alla kanalerna delar på samma nätdel sen snor varje kanal endel av kakan när den används.. Och dom två främre är oftast dom mest effektkrävande.

Coola Ola skrev:
2113448 Då borde man ju få lika bra 2-kanalsljud som du har fast för mycket mindre pengar än surroundsystemet. Nu vet jag iofs inte hur viktigt priset är för trådstartaren.

Nu tappade du bort mig :va Jag menar att man får enormt mycket ljud för under 4000:-, och samtidigt får du grejjer som lirar 5.1 lika bra som 2.0 alternativt 2.1. Ähh, jag är för seg för att tänka, fattar fortfarande inte hur du menar.
Jag vet bara att jag är nöjd med min marantz-receiver som surround-pryl men inte som 2-kanal och där har jag min Denon pma2000 istället. Att jag sen kom på att jag ALDRIG lyssnar på 2-kanal är en annan femma :3freak Därför används den enbart via pre-out från marantzen för att driva frontarna.

Prulle, det bästa du kan göra är att köpa ett begagnat NAD eller dylikt, det är billigt skit som du får för runt 2000:- och då har du bra grejjer. Sen att högtalarna är skit är en annan femma :D

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti