Kapten Blåskägg
Ny medlem
peteR1000 skrev:Harman/Kardon HK675 2-kanalstärkare, bra med kraft och ger rent ljud. Kostade drygt 4 papp vad jag kommer ihåg.
Mycket bra förstärkare, rekommenderas varmt

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
peteR1000 skrev:Harman/Kardon HK675 2-kanalstärkare, bra med kraft och ger rent ljud. Kostade drygt 4 papp vad jag kommer ihåg.
Dee_cati skrev:2114421Nu tappade du bort migJag menar att man får enormt mycket ljud för under 4000:-, och samtidigt får du grejjer som lirar 5.1 lika bra som 2.0 alternativt 2.1. Ähh, jag är för seg för att tänka, fattar fortfarande inte hur du menar.
Coola Ola skrev:2114693Nej, jag kanske krånglade till det i onödan men jag menade att en tvåkanalsreciever för 12000:- alltid borde ge bättre ljud än en surround dito för samma pengar i 2-kanalsläge. Eller att man får lika bra 2-kanalsljud som surroundrecievern fast för betydligt mindre pengar om man nöjer sig med en just en 2-kanalsreciever. Mer en undran än ett påstående.
Om det blev något klarare...
Fel. Cvna köptes när jag tänkte bygga hemmabio och ska säljas, till fördel för något bättre. Men just nu är inte dom svagaste länken. Sen kör jag väldigt sällan mp3 och gör jag det är det 320 kbits för att det ska låta hyffsat.morlock skrev:2114736Om det nu skulle vara aningens bättre 2-kanalsljud, i kategorin dynamik och transparens, på en stereo-förstärkare än en hembiodito i samma prisklass, så tror jag knappast vår gode felstavande prulle märker någon skillnad på sina Cerwin Vega...
Med andra ord har han större behållning av att köpa en hembioreceiver för slantarna. Sen tror jag dessutom att den mesta musiken som strömmar genom basarna hos prulle är mp3-musik...
Funktionaliteten i en hembioreceiver väger upp för det lilla tapp man får i strömstyrka.
IMO.
prulle skrev:2113473Fast det låter fylligare och djupare om jag spelar en kanal itaget en om jag spelar båda samtidigt de betyder väll att förstärkarn är kass? Sony är ju kända för begreppet sony så de förvånar mig inte..
Det är v10, hade inte plats för större. Och nu vill jag inte ha det heller. Ska va på 95 db och 8 Ohm 10-200 wattMangeO skrev:2351202Betyder inte nödvändigtvis att förstärkaren är kass. Kan även bero på att högtalarna hamnar i ofas med varandra. Detta kan ev bero på placeringen i rummet. Prova att flytta runt högtalarna lite och se om det blir bättre. Du kan även prova att öka dämpningen fra i hörnen bakom högtalarna tex med ett par kuddar. Vilka CV högtalare har du?
V 15 tex, har ju en känslighet på 102 dB! det innebär att de ger 102 dB ljuddtryck på 1 m avtånd när de matas med 1 W av förstärkaren!
Hur högt behöver du kunna spela?![]()
När du köper ny förstärkare så kolla hur man mätt effekten och vid vilken impedans. Högtalarnas känslighet och impedans brukar stå på baksidan av dessa. Ju högre impedans och känslighet desto lättare är högtalarna att driva och således desto mindre effekt krävs av förstärkaren (lite förenklat).
Om du bygger ett flerkanalssystem blir rummets dämpning viktigare.
Hur vill du att det ska låta i förh till hur det låter nu?
Vill du tex ha mer och djupare bas kan det vara idé att skaffa en aktiv subbas istf flera kanaler. Två fullregisterhögtalare och en aktiv sub kan låta riktigt fylligt, om man nu gillar det.
prulle skrev:2351348Det är v10, hade inte plats för större. Och nu vill jag inte ha det heller. Ska va på 95 db och 8 Ohm 10-200 watt
Skulle vilja ha klarare mellan register och renare diskant, nu är mellen registret grumligt och diskanten vass.
Hmm manualens felsökning säger kortfattat, låter det inte bra köp störe förstärkare..
Blev lite bättre efter att ha fipplat med instälningar i 1 timme.
Signalkabeln är kass så ska köpa ny men gör det SÅ mycket?
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |