2 frågor om cb 900 boldor samt 1100 boldor

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Hej!

Har vart inne på ett till/nytt café-projekt och har kommit fram till att den mest effekt-starka modellen med någorlunda former att bygga på är en Honda CB Boldor, antingen 900:an eller 1100:an. (Om någon har ytterligare tips på modell med liknande eller starkare motor så är det givetvis välkommet!)

Hur som helst, fråga 1:

Har provkört 2 st 900:or samt 1 st 1100:a. Den senare kändes något så otroligt tungstyrd och svängde liksom som den själv ville i kurvorna och rätade automatiskt upp sig vid gaspådrag. Det var med andra ord (med min vikt på 60 kg beräknat) omöjligt för mig att acclerera i en kurva, och att bara vinkla ner den var ett projekt som krävde planering. Så till frågan, är det modellens fel eller just detta exemplaret?! Kan det ha berott på att ramen eller något är skevt? Båda exemplaren av 900:an har vart hur lättskörda som helst i jämförelse, och tjänstevikten på pappret ska skilja 5 kilo! Mycket märkligt tycker jag...

Fråga 2:

Den första 900:an hade ett 4-1 system och reste sig på bakhjulet mid max accleration på ettans växel och kändes överlag mycket pigg och rapp i motorn. 1100 var också väldigt stark med ett kanske något bättre vridmoment. Men den senaste 900:an kändes riktigt slö, och jag ger mig fan på att jag drar ifrån den i acclerationen med min cb 650.. Kan ett 4-1 system göra så stor skillnad eller är det motorn som var "slut" på den senare? (betänk då att 1100:an var orginal, och kändes likvärdig 900:an med 4-1 system)

Mycket tacksam för svar!

~Slif
 
På den tiden var nog 1100 strypt till 100 hk. har för mig att den låg på 115 ostrypt. 900:an låg väl på 95 hk. De var ganska grovt tillyxade i bestyckning och drog bränsle som få. Tror att det är motorer som skulle må bra av en bänkdag.
 
Hallå Slif :)

Jag kom på nu i efterhand att det är rätt dåligt med luft i däcken och jag tror att detta kan vara en av anledningarna till att den känns så tung. Jag är däremot säker på att den inte är ramsne eller liknande.

Det är en gammal, omodern hoj helt enkelt och jag tror att med rätt däckstryck osv så blir den nog mer smidig.

Att den är så tung och klumpig är den enda anledningen till att jag inte redan har byggt om den :D

Lycka till med ditt hojletande!
 
Hallå Slif :)

Jag kom på nu i efterhand att det är rätt dåligt med luft i däcken och jag tror att detta kan vara en av anledningarna till att den känns så tung. Jag är däremot säker på att den inte är ramsne eller liknande.

Det är en gammal, omodern hoj helt enkelt och jag tror att med rätt däckstryck osv så blir den nog mer smidig.

Att den är så tung och klumpig är den enda anledningen till att jag inte redan har byggt om den :D

Lycka till med ditt hojletande!


tjenare ;)

kanske kan vara en kombination av dåligt med luft samt lite väl mjuka inställningar i dämparna? du kanske kan kolla lite på det och se om det blir bättre? :) det är nog mest det att den liksom rätar upp sig av sig själv om man gasar i en kurva som störde mig mest tror jag
 
Last edited:
tjenare ;)

kanske kan vara en kombination av dåligt med luft samt lite väl mjuka inställningar i dämparna? du kanske kan kolla lite på det och se om det blir bättre? :) det är nog mest det att den liksom rätar upp sig av sig själv om man gasar i en kurva som störde mig mest tror jag

Jag ska kika på det! Tror dock att framgaffeln är i det hårdaste läget.
 
Hej:)

Vad jag kommer ihåg av min 900 så var den lite tung o brytig
i kurvorna,även tendenser till wobbel.
Något piggare blev det med 4-1 system med munstycks byte
från 98 orginal tror jag till 105.
Men något bakhjulsåka på gaspådrag med 1:an nä! det blev
det aldrig på min.
 
Min fru hadde en 900 boldor när vi träffades och jag har haft en GSX 1100E. Jag skulle ta GSXen alla dagar i veckan, mer pulver, trevligare motor/låda och mycket bättre väghållning. Dock inte så snygg tank om du har tänkt köra orginal.
 
Min fru hadde en 900 boldor när vi träffades och jag har haft en GSX 1100E. Jag skulle ta GSXen alla dagar i veckan, mer pulver, trevligare motor/låda och mycket bättre väghållning. Dock inte så snygg tank om du har tänkt köra orginal.

om man jämför gsx 1100 mot cb 1100 då?

håller med om att formerna är förjävla fula på gsxen, men det kanske kan bli nått om man byter tank, bakfälg till en större, etc
 
Skillnaden mellan 1100:an och 900:an är väl marginell när det gäller chassie, dock brukar väl 1100:an vara dyrare då de är ganska ovanliga.
Det kan ju vara något att tänka på, 900 finns i parti och minut och ingen gråter om någon bygger om en sådan medans det kanske är lite synd att bygga om en 1100 som faktiskt är svåra att finna i originalskick. Kanske finns mer delar/tillbehör till 900:an också om de såldes i fler exemplar.
 
tjenare ;)

kanske kan vara en kombination av dåligt med luft samt lite väl mjuka inställningar i dämparna? du kanske kan kolla lite på det och se om det blir bättre? :) det är nog mest det att den liksom rätar upp sig av sig själv om man gasar i en kurva som störde mig mest tror jag

Alla hojar rätar upp sig om man gasar på i en kurva utan att motstyra (trycka fram det inre handtaget). Om du gasar riktigt hårt i kurva i hög fart är det ganska mycket tryck som måste läggas på.
 
Jag har för mig att 1100:ans motor var gummiupphängd i större utstrckning än 900:an
(mot vibrationerna).
Gunnar Dackevall, då mc-hjällte på BIKE numera trött bilfjant-jounalist, spydde galla över
"gummiramen".

Kan det va det som spökar?
 
om man jämför gsx 1100 mot cb 1100 då?

håller med om att formerna är förjävla fula på gsxen, men det kanske kan bli nått om man byter tank, bakfälg till en större, etc

Ingen aning, har inte kört någon 1100 Boldor. En CB1100R skulle vara grymt att ha men sådana bygger man inte om.
 
Alla hojar rätar upp sig om man gasar på i en kurva utan att motstyra (trycka fram det inre handtaget). Om du gasar riktigt hårt i kurva i hög fart är det ganska mycket tryck som måste läggas på.

men nu snackar vi så mycket "kraft" att jag inte kunde kontrollera hojjen. Om jag gasade det minsta hade jag hamnat i diket. Har aldrig någonsin känt liknande på någon hojj och har kört många hojjar på 250+ kilo
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top