2 frågor; 1. vinterköp 2. Gammelgixxer 750

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
1. Hur testar ni hojar på vintern egentligen? Tänkte på halkan... Köper folk halvt i blindo? Tänkte skaffa nu i kylan när det är billigt, och spara några tusingar, + ha lite vinterpoleringsaktiviteter.

2. Tankarna har cirkulerat från motard, till nyare R1, tillbaks till motard, till streetfighter, till sen 90-tals 600cc.
I och med att jag bara kommer köra trafikförsäkring (då jag är 22 år, bor i Malmö och INTE skenförsäkrar :tummenupp ) så väljer jag nog en båge som jag inte gråter blod av om jag lägger, och som det finns gott om reservdelar till, och är allmänt driftsäker (läs skottsäker). Jag är nu inne på en gammel-blysläde (gixxer 750) av tidigt 90-tal med runda lysena, och har bara hört gott om den när det gäller driftsäkerhet och prestanda. Vikten talar väl emot den, men hur är körglädjen i helhet? Jag har haft en FZR600 '93 innan som ni vet; uppbyte eller ej?
Ska man dreva om den om man vill slanga o busa? Har alltid gillat denna kultbåge, vem har inte det? :yoparty

Tja en gammal 750 gixxer kommer inte att skrämma livet ur dig iaf, lite tung och klumpig med ett dåligt chassie jämfört med dagens plastraketer, men den är driftsäker och rätt så ball.

Är inte ute efter extremprestanda eller att bli ihjälskrämd... Bara den tål att wheelas. ;)
Den ska ha rätt extrem motorkaraktär av vad jag hört... typ ketchupeffekt delux, det låter alltid roligt :)
Jag trodde de hakade på dagens 600cc rakt fram, fel?

Kay skrev:
Är inte ute efter extremprestanda eller att bli ihjälskrämd... Bara den tål att wheelas. ;)
Den ska ha rätt extrem motorkaraktär av vad jag hört... typ ketchupeffekt delux, det låter alltid roligt :)

Säger bara blaaaaade!!!

dom e ganska billiga i allt och känns ganska ny å köra också, enligt mig! Men som sagt.. akta dig för vevstakslagrerna!!

Bifogat

• IMG_2052 (Medium).JPG
    IMG_2052 (Medium).JPG
    55.3 KB · Visningar: 105
RRickard skrev:
Säger bara blaaaaade!!!

dom e ganska billiga i allt och känns ganska ny å köra också, enligt mig! Men som sagt.. akta dig för vevstakslagrerna!!

Om du hittar en fin åt mig för 25 så köper jag en...

-som sagt, vill inte ha en hoj för 40K eller mer när jag bara ska trafika den.

RRickard skrev:
Säger bara blaaaaade!!!

Men kostar det inte satan o försäkra Blade?

Jag 21 år i vår, ska tjacka ny båge då i 30k klassen, då ligger gammelbladearna ganska så bra faktist... men hur är försäkringen på dessa? kommer antagligen endast ha trafik...jo jag bor i stockholm också....

:huvet

Last edited:
Superbee skrev:
Men kostar det inte satan o försäkra Blade?

Jag 21 år i vår, ska tjacka ny båge då i 30k klassen, då ligger gammelbladearna ganska så bra faktist... men hur är försäkringen på dessa? kommer antagligen endast ha trafik...

ring å kolla, kan pm:a dig mit reg nr om du vill. Men jag pröjsar 12 000 halv/helår på mig, 23år, med då bor jag mitt i sthlm på birgerjarlsgatan!

Kollade vad den skulle kosta på en kompis, 22år bor på ingarö utanför sthlm, då vart det strax under 12 hel/helår.

en gammel blade får du för runt 30k! :)

gixxer

Kay skrev:
Du ska kolla 2,ans växel dom brukar rappa över,dreva ner är en bra ide
om du ska slanga.

blade

RRickard skrev:
ring å kolla, kan pm:a dig mit reg nr om du vill. Men jag pröjsar 12 000 halv/helår på mig, 23år, med då bor jag mitt i sthlm på birgerjarlsgatan!

Kollade vad den skulle kosta på en kompis, 22år bor på ingarö utanför sthlm, då vart det strax under 12 hel/helår.

en gammel blade får du för runt 30k! :)
Jag betalar 2400:- hel/helår på min gamla blade 97,a 25kw :yoparty

cbr

RRickard skrev:
skenförsäkrare! DÖÖ!!!! :)

nä, men allvarligt.. vart bor du och hur gammal är du?
Helsingborg 16 skadefria år med full effekt skulle det kosta ca 9000:-

Håll er ON topic snälla...

mostwanted: skitdyra för o vara så gamla jueh. Får en gammelsläde för 20-25kkr.

Köpte min -90 gsxr 750 i oktober. 22 mil hemifrån.
Skickade dit kompisen som bodde i närheten, han fick provköra den.
Åkte dit helgen efter, då hade snön kommit( norrland).
Kollade allt utan att provköra, litade på kompisen och säljaren.
Kollade även med de tidigare ägarna.

Lite nervöst i våras men det var inga problem...

Har nu kört 250 mil med den och måste erkänna att man blir efter kompisens cbr900.

/ H

Heol: Okej. Hur är motorkaraktären på den? Ketchup? Kul, även om den inte drar din polares cebbärr900?

Med slipon så är det lite ketchupeffekt - inte så att man blir rädd.
Måste faktiskt få säga att jag har även hängt på en annan kompis fzr 1000.
Han körde ifrån mig men det var inte mycket...

+Trevlig hoj, bra motor, kult.

-Saknar lite effekt när man åker tillsammans med starkare hojar.

/ H

Låter trevligt, tror dock inte slippet gör så stor skilnad i motorkaraktären väl :confused:

Hur somhelst verkar de riktigt trevliga dedär gammelgixrarna tycker jag :)

Kay skrev:
Låter trevligt, tror dock inte slippet gör så stor skilnad i motorkaraktären väl :confused:

Hur somhelst verkar de riktigt trevliga dedär gammelgixrarna tycker jag :)

Jepps, det är min iaf.. har inte så stor erfarenhet iofs men jag gillar det jag kört hittills. En sak som jag dock tycker höjer min jämfört med många andras e att den e omlackerad, det mörka vid framlampan ser väldigt fult ut (enligt mig såklart) när resten av hojjen e ljus. Min e mörkgrå, riktigt snygg :tungan

CBRen är nog betydligt smidigare och roligare mot en gammelgixxer. Ska du promt ha en gixxer satsa på 1100. Samma inköpspris och försäkringen kan inte skilja mkt

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025