2 delat skinnställ eller helställ?

Varför gör man inte "skinnställ" i syntetmaterial? Måste det vara skinn?
Är helt övertygad om att det finns material idag som lämpar sig minst lika bra som skinn.

Har det med passform att göra lr?

För kanske 15-20 år sen eller nåt, fanns det ju "skinnställ" i något textilaktigt, mycket starkt material, såg nästan ut som såna där softshelljackor. Det blev nog ingen succé. De såg enligt mig inte kloka ut!

Måste det yttersta stället vara lika tajt som det innersta? Och ska mellanstället
oxå vara skinnställ:va

Varför gör man inte "skinnställ" i syntetmaterial? Måste det vara skinn?
Är helt övertygad om att det finns material idag som lämpar sig minst lika bra som skinn.

Har det med passform att göra lr?

Nej, det har inget med passform att göra, det har med slitstyrka. Det är helt enkelt så att skin mot väg håller mycket bättre än tyg mot väg och risken att det hugger är mindre. När jag tittar på de senaste två helställena jag har haft så är över 50% av stället gjort av olika typer av tyg men på de delar som riskerar att ha kontakt med asfalt är det skinn.

Det gör också att jag på de senare ställen jag köpt har köpt ställ som passar perfekt i butik (eller ja, en aning för litet), eftersom jag vet att de inte kommer att ändra på sig lika mycket som ett ställ helt i skinn. Helt enkelt mer material som har mer stretch än förut på det ställena på kroppen som man vill ha tight. Att jämföra dagens skinnställ med de som såldes när jag började köra för 12 år sedan är som att jämföra en CBR med en CBX...

Om hel eller delat. Ta ett ställ som känns bra. Själv har jag som många andra underställ av olika typ (siden eller specialställ) och så tar jag helt enkelt av mig skinnstället. Det är det som funkar för mig och vad som funkar för andra... who knows? (they do...)

Det där med att svett gör helstället svårt/omöjligt att få av sig kan man fixa lätt.
Lösningen är sidenunderställ. Jettemysigt mot skinnet :) och hur svettig du än är så glider stället av plättlätt.
SidenSelma har ett supertunnt ställ som funkar hur bra som helst.

Siden Selmas underställ, se till att du får en överdel med mudd/resår i ärmslutet. Mycket jobbigt om ärmen rullar i hop sig i armhålan/överarmen. Gäller den tjockare modellen: Tröja V-ring extra slitstark/ dubbla lager som förövrigt är skönare än den lövtunna varianten som knappt fyller sitt syfte, men har muddar.
Herrlångkalsong, Extra slitstark/dubbla lager däremot har mudd & sitter perfekt.

Förutom siden finns Merino - ull ett annat underbart natur material som både värmer, kyler & neutraliserar ofräsch odör, som ett funktionsmaterial. Köper du ett tunt ställ av Merino kan du ha det året runt.

http://www.sidenselma.se/p-26-herrlngkalsong-extra-slitstark.aspx

http://www.woolpower.se/se/asp/material_2.asp

ja valde tvådelat ställ för att de va enklare hitta en passande jacka o byxa för sig men inom samma serie. testade olika helställ men antingen tyckte ja jackan passa men inte byxan eller tvärtom. sen äre skönt o kunna ta av jackan också när man stannar till o inte behöva ha den hängandes runt midjan.

Tvådelat är bekvämast, skönast och enklast. Ett helt är däremot snyggast och troligen bäst när det gäller själva skyddandet då det inte finns någon svag punkt.
Det tråkiga däremot med tvådelat är att det är svårt att hitta ett som sitter "bra".

Om du inte har några planer på att vurpa eller köra racing så är 2delat att rekommendera ;).

Jag förespråkar att i alla fall att det yttersta stället är 2 delat och att ha ryggskydd mellan varje ställ. Bröstplatta enbart i det innersta annars får man ju lökar.

Har haft både 2delat, helställ och gore-tex.
2delade var rätt bökigt att knäppa av och på men jäkligt skönt en varm sommar.
Gore-tex jackan är perfekt till jobbet men inte mycket mer..
Helstället sitter faktiskt skönast, ser bäst ut och är säkrast. Kan bli varmt men det blir ett 2delat med! Bara knäppa upp ta av överdelen och dra upp dragkedjan Lite så sitter det kvar runt magen. Tycker de är rätt smidigt att ta av och på.

Hoppas du hittar något som passar dig!

Jag kör två-delat som går att blixtra ihop från Berik. Har alltså båda möjligheterna (ja, det är möjligt att det inte blir lika tajt och skyddande som ett helställ men race-kör inte särskilt mycket). Ska jag bara köra in till stan och det är sjukligt varmt ute har jag skydden lösa från Fox (se bild) och kör bara i Berikbrallorna och nån tröja över.

Bifogat

• 102402-Fox-titansportjacket-front.jpg
    102402-Fox-titansportjacket-front.jpg
    58.1 KB · Visningar: 93
Har kanske ett byte på G, funkar det inte så kommer jag nog köpa ett helställ ;) Hittade en hel del på fc-moto som var intressant. Hur är det med leveranser därifrån? Hoppas på bra service och snabb leverans isåfall.

/Try

jag har köpt därifrån med både gött och dåligt resultat.

den ena gången hade de inte en hjälm fast det stod att den skulle finnas. jag fick tillbaka pengarna efter begäran och ca 2-3 månader senare ett mail att hjälmen nu fanns.

men annars vart det alltid trevlig och okej snabbt

P1010532n.jpgHandlade första helställ igår. Har bara kört med 2 delat innan. Satan va passformen är annorlunda jämfört med 2 delat. Trodde aldrig det skulle vara sådan skillnad.

Köpte Alpinestars Monza storlek 52. Köpte även Held handskar gröna som ni ser på bild.. trodde färgkombinationen skulle vara häftig, men funderar på att byta handskarna till svart vita eller vit röda. hehe :gnissla

Helställ ska du ha.

Varför? Det är jobbigt att få på sig, jobbigt att få av sig, sen ska du inte ha fickor i det heller så du alltid får ha med dig en ryggsäck eller nåt annat liknande.

Sen ska du i princip behöva ta av dig det om du ska pissa, ska du fika så ska det vara så tajt att du MÅSTE kränga av överdelen.

Vill du vara bekväm kan du ju dra till ett spa som en kärring, det ska vara ett projekt att köra hoj.

:mad:

Helställ ska du ha.

Varför? Det är jobbigt att få på sig, jobbigt att få av sig, sen ska du inte ha fickor i det heller så du alltid får ha med dig en ryggsäck eller nåt annat liknande.

Sen ska du i princip behöva ta av dig det om du ska pissa, ska du fika så ska det vara så tajt att du MÅSTE kränga av överdelen.

Vill du vara bekväm kan du ju dra till ett spa som en kärring, det ska vara ett projekt att köra hoj.

:mad:

Förstår din frustration, men lite positivitet kanske inte skadar.. saker och ting blir vad man gör det till.
Kör man hoj så kör man hoj och klär sig efter det. Vill man ut o vandra i utrustningen eller glänsa vid fik så får man det med, men ett skinnställ är sällan bekväm. Den ska rädda liv och den ska sitta bra när du kör hojen och inget annat.

Förstår att det var ironi! :hihi :tummenupp

Last edited:
Har tvådelat o det blir ett helställ nästa gång.
Kör mest o fikar nästan aldrig.
Tycker dragkedjan o det emellan mest är krånglig.
Goodyearblimpen har ju ingen dragkedja runt midjan, varför skall jag ha det då? :116kg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti