2:an hoppade ur på högt varv

Danne1982

danne_dj
Gick med
21 Jul 2009
Ort
Värnamo
Hoj
2002, Honda VFR 800
Hej!

Efter en timmes "standard"-körning med min r6:a så var det dags för lite lek på höga varv. När haft 2:an i och varvat upp till ca 12000 så hoppade växeln ut.
Har inte hänt tidigare så nu undrar jag om det är något tillfälligt eller det kanske kan vara kopplingen som börjar bli gammal? Det är ingen ny olja jag testat på senaste tiden, så det borde väl inte vara oljan den ogillar? Vad tror ni?
 
Oljan har inget med detta att göra, och inte heller kopplingen.
Snarare att du inte fått i växeln ordentligt, och kanske av orsak att en gaffel i lådan är sliten.
 
Låter som gaffel i lådan är sliten, bara hänt 1gång? kanske bara var tillfälligt. Händer det dock igen så är det nog gaffel som är slut
 
Jag ska ut och testa igen, om det upprepar sig så blir det nog verkstan för mig. Vad tror ni detta kostar?
 
Om man nu skulle göra arbetet själv, vad skulle det kosta?
 
Par tusen, minst.

Kommer du in med lös motor blir det billigare, mycket billigare.
:rofl men vaffan... hade han kunnat dra ur motorn på hojjen hade han väl haft så pass mycket tekniskt kunnande att han själv kunnat gissa vad växel-ur-hoppandet kunnat bero på?

Trådskaparen; No offence :krama
 
Som tidigare skribenter har skrivit så har du antingen sliten/sned gaffel eller slitet växeldrev.

Ett tips för att göra det billigare är att köpa en Haynes-verkstadshandbok och antingen göra hela jobbet själv eller plocka ur motorn & lämna in till verkstad.
 
:rofl men vaffan... hade han kunnat dra ur motorn på hojjen hade han väl haft så pass mycket tekniskt kunnande att han själv kunnat gissa vad växel-ur-hoppandet kunnat bero på?

Trådskaparen; No offence :krama

Helt rätt, jag är en färsking när det gäller mek med motorer, därför är jag glad över alla tips och idéer jag kan få..

Som tidigare skribenter har skrivit så har du antingen sliten/sned gaffel eller slitet växeldrev.

Ett tips för att göra det billigare är att köpa en Haynes-verkstadshandbok och antingen göra hela jobbet själv eller plocka ur motorn & lämna in till verkstad.

Tack! Beställer den direkt, den kommer att komma till stor användning. Det finns ingen svensk version va?
 
Last edited:
Helt rätt, jag är en färsking när det gäller mek med motorer, därför är jag glad över alla tips och idéer jag kan få..



Tack! Beställer den direkt, den kommer att komma till stor användning. Det finns ingen svensk version va?

Nej tyvärr. Men det är så mycket bilder i boken så man förstår oftast bra ändå.:) Du kan köpa den på www.motorboken.se eller på eBay.
 
Hade liknande problem på en R1:a jag hade för ett par år sen. Pratade med Yamaha-verkstad och de tippade på krökt gaffel i växellådan. De beräknade ca 8 timmar a 800kr för arbete om jag kom in med urplockad motor och delarna kostade 2-3000kr.

Jag hade planer på att göra det själv och inhandlade Haynesbok men backade ur när jag fick reda på att det var väldigt lätt att skada svänghjulet när man demonterade det. Du kan ju läsa lite i min gamla tråd och se om det gör dig något klokare. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162386

Lycka till!
 
Lånar tråden en aning...

Kan man kröka gaffeln pga. att man inte fått i växeln ordentligt om det upprepas antal gånger?
Vad händer annars om man inte sätter i växeln ordentligt och den hoppar och smäller? Vad kan slitas/gå sönder?
 
Hade liknande problem på en R1:a jag hade för ett par år sen. Pratade med Yamaha-verkstad och de tippade på krökt gaffel i växellådan. De beräknade ca 8 timmar a 800kr för arbete om jag kom in med urplockad motor och delarna kostade 2-3000kr.

Jag hade planer på att göra det själv och inhandlade Haynesbok men backade ur när jag fick reda på att det var väldigt lätt att skada svänghjulet när man demonterade det. Du kan ju läsa lite i min gamla tråd och se om det gör dig något klokare. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162386

Lycka till!

Läste allt, har fått en ganska klar uppfattning av vad jag själv står i för problem. Med min okunskap lutar det åt en dyr lösning, 10000+ tyvärr
 
:rofl men vaffan... hade han kunnat dra ur motorn på hojjen hade han väl haft så pass mycket tekniskt kunnande att han själv kunnat gissa vad växel-ur-hoppandet kunnat bero på?

Trådskaparen; No offence :krama

Joo för att skruva loss motorn är ju svårt och kräver massor med tekniskt kunnande. :rolleyes:
 
Joo för att skruva loss motorn är ju svårt och kräver massor med tekniskt kunnande. :rolleyes:

Jag plockade ur min morot i vintras pga att sexan var kass. Bara en gaffel och ett drev och ett dubbeldrev kostade nästan 4000 kr. Jobbet gick på runt 2000 med lös motor då. Gixxer 1000 K3.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top