andersbrink
hasenfrasen
SSDD skrev:mer åsikter ?
Trögflytade singelmalt som gör att bajset lukar nytjärad båt i 2 veckor borde förbjudas, det är min åsikt.
SSDD skrev:mer åsikter ?
Mmmm.. Laphroaig !!!!!! (du kanske ska söka för det där med bajset??)andersbrink skrev:Trögflytade singelmalt som gör att bajset lukar nytjärad båt i 2 veckor borde förbjudas, det är min åsikt.
andersbrink skrev:Trögflytade singelmalt som gör att bajset lukar nytjärad båt i 2 veckor borde förbjudas, det är min åsikt.
SSDD skrev:+ att när man komprimerar luft så blir den varm , 1liter luft innehåller en viss mängd värme ,om vi nu trycker in 1 liter luft till på samma volym = 2 "liter" luft på en liters volyme = 2 ggr värme (minst) dvs om vi börjar med 20 grader = 2 x 20 grader + "masseringen" av laddaren
DVS ( kompressor ,turbo ) Lr verkningsgrad Adibiatisk= ifrån 30% ( roots ) till 92% (lysholmskruv) turbosarna ligger på 70-80 %
DVS 2 x 20 grader + 2 ggr massage ger en massa grader "ingastemp"redan vi 1 kg laddtryck (14PSI)
många Grader i ingas = täthet (varmluft är lättare än kall(varmluftsballongerflyger) = mindre syre)( därav intresset för InterCooler Lr mellankylare)
Så att säga 0 kg laddtryck=5hk ,1 kg laddtryck=10 hk osv ,,,, räcker inte..
Mao rätt viktigt att bestämma laddtryck ,typ av "laddare" samt bränsle (spikningsbeständighet) till sin motor...
mer åsikter ?
SSDD skrev:+ att när man komprimerar luft så blir den varm , 1liter luft innehåller en viss mängd värme ,om vi nu trycker in 1 liter luft till på samma volym = 2 "liter" luft på en liters volyme = 2 ggr värme (minst)
turbobiker44 skrev:Så om en original Busa har ca 150 hk/bakhjulet,,och man använder ovanstående "formeln" , och laddar säj 2 bar, så blir det ju och blir det 150 x 4 = 600 hk,,men visst finns det fler parametrer,,helt rätt.
M.
Räkna linjärt på absoluta trycket (1 bar = ej överladdat alls, absolut inte kvadratiskt påturbobiker44 skrev:T.ex. så gav Mc-Xpress Hayabusa 685 hk/bakhjulet med 2,3 bars laddtryck!
Så om en original Busa har ca 150 hk/bakhjulet,,och man använder ovanstående "formeln" , och laddar säj 2 bar, så blir det ju och blir det 150 x 4 = 600 hk,,men visst finns det fler parametrer,,helt rätt.
M.
heliac skrev:1 bars laddtryck är ofta lika med ungefär dubbelt så många hk...eller?
andersbrink skrev:Mäter man mellan tummen och arslet stämmer det någorlunda om turbon är hyffsat dimensionerad.
Kanske den är. Är det med eller utan llk ? (så enkelt är det att passera tumregelns giltighet.)heliac skrev:1 bars laddtryck är ofta lika med ungefär dubbelt så många hk...eller?
Marklund har ett hayabusakit som ska ge 400 hk på hjulet vid 1,2 bar. Måste vara väldans bra grundmotor i så fall.
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |