180 el 190-däck för bana???

Greenblood

http://ninjaz.kicks-ass.net/greenblood/
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
Mitsubishi Evolution IX -06 (vässad)...:o)
Vad rekommenderar ni???

180 el 190:s bredd på 6" bakfälg vid banåkning???

Utseendet skiter jag i......:o)
 
Tydligen så blir endel hojar mer lätthanterliga med det smalare bakdäcket. På den R1 jag åkt lite bana med var det definitivt så. Dessutom så kan det vara lite svårare att få upp / behålla värmen i ett bredare däck (större kylyta). Så jag säger 180! men med reservation att det kanske inte gäller alla hojar/förare/tillfällen.

/ Racerpelle
 
På en sextummare undrar jag igentligen om ett 180-däck blir så bra.. på en 5,5 eller möjligen 5,75-tummare så är valet ganska givet..

180-däck är normalt att föredra däremot..

Är ju lite avvägning mellan grepp å hanterlighet det där med däckbredd. vissa snajdare inom racingcirkusen åker ju på 16,5 tums 195-däck eller bredare på 6 eller 6,25-fälgar Att smalare däck alltid är bättre är alltså inte en absolut sanning

/B
 
jo men i moto gp så kör de på typ 200/65/17 så att höjden kompenserar bredden ett vanligt 190 Har ju 50 i höjd medan ett 180 har 55 i höjd
 
marcus nilsson skrev:
jo men i moto gp så kör de på typ 200/65/17 så att höjden kompenserar bredden ett vanligt 190 Har ju 50 i höjd medan ett 180 har 55 i höjd

Ingen som åker 17tummare bak i MotoGP, dom börjar visst testa 16,5 (vilket man använt i superbike flera år) fram åsså nu. Bayliss ville åka på det redan förra säsongen men då hade han blivit ensam i hela depån..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Bayliss ville åka på det redan förra säsongen men då hade han blivit ensam i hela depån..

/B
Va..! Menar du att han hade blivit utfryst för en sån sak?
Fy så okamratligt, kan dom verkligen göra så... :hihi

/ Racerpelle
 
Nä, men svårt att tänka sig att michelin skulle hållit fullt sortiment 16,5-tummare för en förare..

/B
 
Men hallå!!!

Finns det ingen här på forumet som testat att köra på 190 slicks?

Själv började man med 190-gatdäck på banan. När det sen började började släppa och sladda när farten ökande gick jag över till slicks. Fick då rådet att köra på 180 däck. Visst tyckte jag att hojen spårade bättre och blev mer kvickstyrd, men man undrar fortfarande hur det skulle kännas med 190-slicks.

Är profilen samma på ett 190-slick som ett 190-gatdäck?

Det måste ju finnas en anledning till att de kör på bredare däck i superbike-vm.
Antar att det blir mer gummi i backen vid nedlägg=bättre fäste. Men blir hojen mer trögstyrd?

Nån som har någon erfarenhet på området :confused:
 
Da Weasel skrev:
Men hallå!!!

Finns det ingen här på forumet som testat att köra på 190 slicks?

Själv började man med 190-gatdäck på banan. När det sen började började släppa och sladda när farten ökande gick jag över till slicks. Fick då rådet att köra på 180 däck. Visst tyckte jag att hojen spårade bättre och blev mer kvickstyrd, men man undrar fortfarande hur det skulle kännas med 190-slicks.

Är profilen samma på ett 190-slick som ett 190-gatdäck?

Det måste ju finnas en anledning till att de kör på bredare däck i superbike-vm.
Antar att det blir mer gummi i backen vid nedlägg=bättre fäste. Men blir hojen mer trögstyrd?

Nån som har någon erfarenhet på området :confused:

Glöm inte att de åker på 16.5" istället för 17, och att de har en annan profil.
Får väl tigga och be sköld om en provtur ;)
 
Da Weasel skrev:
Finns det ingen här på forumet som testat att köra på 190 slicks?
:confused:
Jo, det finns det säkert.

Da Weasel skrev:
Är profilen samma på ett 190-slick som ett 190-gatdäck?
:confused:
Nej, det är stor skillnad. Slicks har mycket spetsigare profil för större anläggningsyta vid nerlägg.

Da Weasel skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att de kör på bredare däck i superbike-vm.
Antar att det blir mer gummi i backen vid nedlägg=bättre fäste. Men blir hojen mer trögstyrd? :confused:
Snabbare banor med högre kurvhastighet gör att man behöver mer däckyta mot marken och kan undvara lite snabbstyrdhet. På svenska långsamma banor behöver man generellt mer kvickhet i styrningen och kan försaka lite maxgrepp. Däremot tror jag att Anderstorp och Falkenberg passar bra att köra 190-däck på, men själv föredrar jag att inte mixtra så mycket med däcken utan att köra 180 alltid.
 
Tack för bra svar :tummenupp

Nu släpper jag tanken att testa 190-däck och kör vidare på mina 180.

Lika bra att gå efter tumregeln "om det funkar...rör det inte!!!"

God Jul på er :tomten
 
Glöm inte att det börjar komam 190/55 däck oxå. dessa ska ju vara det bästa ut bägge världarna. :)

Snabbstyrt so mett 180 och med ett 190 däcks mer gummi i makren fördel.
Jag har dock inte provat ett sådant själv, för jag är alldeles för fattig för det... :1pajas

Tror Pirelli SuperCorsa finns i 190/55 profilen.
 
däck

man har bredare däck för att minska värmen, de som åker fortas i kurvorna år 125orna och de har faan inte breda däck. lite efekt, vikt låg tempratur i däcken.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top