18år + mckörkort, vilka regler gäller?

apmamma

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
Ingen. Än.
Tjenare,
Har för ett tag sedan fyllt 18 år och har tagit bilkörkort. Mellan 15-18år körde jag mycket moped och älskar allt som har med hojar att göra.
Nu till min fråga: Om jag tar mc-körkort nu, vad får jag köra?

Vad jag har förstått så får jag inte köra något över 25kW, men får kubiken vara hur stor som helst?

Tacksam för svar

känner inte till nån kubikgräns vet bara att hojen max får ha ett effektförhållande på 0.16kW/kg och max 25kW

känner inte till nån kubikgräns vet bara att hojen max får ha ett effektförhållande på 0.16kW/kg och max 25kW

Tror också det bara är det som gäller, men på körkortsportalen.se kan du hitta mer information om Tung med begränsning.
Men man bör väl inte strypa en hoj med för mycket hk.

Så som jag har förstått reglerna så kan du i stort sett ta vad som helst för cc på motorn bara den är strypt till 25kw tex en hayabusa 1300 men då blir den nog inte så trevlig att köra ....OBS jag kan ju ha fel ....mvh

Ingen kubikgräns, ingen maxgräns för ursprungseffekt utan enbart de gränser på effekt och vikt/effekt som nämns ovan.

(däremot tror jag det är en kubikgräns på uppkörningshojen, 600 kubik eller så)

Tack för alla svar!

Låter mycket trevligt, tror tyvärr att strypningen skulle försvinna ganska fort.

tack

Ingen kubikgräns, ingen maxgräns för ursprungseffekt utan enbart de gränser på effekt och vikt/effekt som nämns ovan.

där sa du nått, jag fick inte köra upp med min fd 250. hmm... har för mig att uppkörningshojen måste vara på minst 350cc :va

Tack för alla svar!

Låter mycket trevligt, tror tyvärr att strypningen skulle försvinna ganska fort.

tack

inte kul å vurpa då inte... avråder dig till att ta bort strypningen.

Last edited:
Läste nu att minimal kubik vid uppkörning är 375cc. Och nej, 25kw räcker nog. Man får väl köpa en lätt mc helt enkelt :tummenupp

Hej Pysch

För att jag ville vara säker på att kunna reglerna och för att google inte gav mig något bra svar

Trevligt att råkas, god kväll

Jeppe, du missuppfattade. Jag menade inte en lätt-mc, utan en lätt mc, en som inte väger så mycket alltså. Haha

Last edited:
Från http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/Fordon-du-far-kora/.
"För att underlätta för dig att hitta information har Transportstyrelsen, Vägverket och länsstyrelserna tillsammans samlat all information och tjänster inom körkort och förarbevis på en extern webbplats som heter Körkortsportalen. "

A: 18 år

Tung motorcykel (begränsad och obegränsad effekt)*

Beteckning A ger även rätt att köra
-Moped klass I (EU-moped)
-Traktor, motorredskap klass II
-Terrängskoter (om körkortet är utfärdat före 1 januari 2000)

*Olika behörigheter för motorcykel.

Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= en motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och vikt som överstiger 0,16 kW/kg) om du:

* har haft behörigheten A under minst två år, eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

men du skulle ju ta bort en ev strypning då e det väl skitsamma:va

Michael+Jackson+Jackson_popcorn.gif

Last edited:
Från http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/Fordon-du-far-kora/.
"För att underlätta för dig att hitta information har Transportstyrelsen, Vägverket och länsstyrelserna tillsammans samlat all information och tjänster inom körkort och förarbevis på en extern webbplats som heter Körkortsportalen. "

A: 18 år

Tung motorcykel (begränsad och obegränsad effekt)*

Beteckning A ger även rätt att köra
-Moped klass I (EU-moped)
-Traktor, motorredskap klass II
-Terrängskoter (om körkortet är utfärdat före 1 januari 2000)

*Olika behörigheter för motorcykel.

Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= en motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och vikt som överstiger 0,16 kW/kg) om du:

* har haft behörigheten A under minst två år, eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Michael+Jackson+Jackson_popcorn.gif
Bra svar av dig synd om Kimi ,eller hur?

Det finns undre kubikgräns men ingen övre kubikgräns, förutom för A1 (lätt motorcykel)

Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:

Behörighet A (obegränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Det finns undre kubikgräns men ingen övre kubikgräns, förutom för A1 (lätt motorcykel)

Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:

Behörighet A (obegränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Det gäller hojen på uppkörningen, inte i trafik. Men det var kanske det som menades?

Det gäller hojen på uppkörningen, inte i trafik. Men det var kanske det som menades?
Bara begränsningarna för slagvolymen som endast gäller vid uppkörning...

Jag tycker du ska ta mellanklasskörkort om du verkligen vill köra hoj(!!) å inte bara se häftig ut med din fina motorcykel. Jag körde min (GS500E, finns i mitt garage) med strypningarna i, tyckte det var skitkul ändå. Snabbare än de flesta vanliga bilar 0-100km/h och toppfart på 180 mätarfart, bra acc upp till 140-160, sen började det kännas lite segt. Körde även lite kurser på gokartbana, då i näst snabbaste gruppen, utan att vara långsammast i gruppen heller. Välj en hoj som ligger nära 25kw original och montera trottelstopp. Roligast har du nog på en streetfighter eller motard.

Tack för alla svar!

tack

Eftersom du nyligen har tagit lappen har du prövotid vilket innebär att om du tar bort strypningen på hojen blir det olovlig körning vilket ganska fort resulterar i ett körkort mindre.
Knappast värt det.
Jag skulle nog inte betta på att inte bli stoppad någon gång på två år ;)

Eftersom du nyligen har tagit lappen har du prövotid vilket innebär att om du tar bort strypningen på hojen blir det olovlig körning vilket ganska fort resulterar i ett körkort mindre.
Knappast värt det.
Jag skulle nog inte betta på att inte bli stoppad någon gång på två år ;)

Och hur skulle polisen kunna bevisa att hojen har mer än 25kW om du inte crashar och försäkringsbolaget plockar in hojen på undersökning vill säga?:va

Förklara gärna.

Och hur skulle polisen kunna bevisa att hojen har mer än 25kW om du inte crashar och försäkringsbolaget plockar in hojen på undersökning vill säga?:va

Förklara gärna.

Inte vet jag, dom har säkert sina sätt, besiktning kanske?
Räcker ju med att någon avundsjuk jävel snackar för mycket.
Faktum kvarstår, är det värt att bli av med lappen?
I så fall kan man ju lika gärna köra utan A kortet :p

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...