17 1/2år med mellan hoj.

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Jag är 17 1/2 år snart och jag har tänkt köpa motyorcykel nu, den lagliga altenativet vore ju en 125a, men det är så förbaskat dyrt med tanke på vad man kan få för samma pengar och att jag inte har långt kvar tills 18.
Det jag har planerat mig nu är att skippa 125a och satsa direkt på en mellan, mitt val skulle isåfall bli någon Supermotard hoj för max 50000kr och köra med den hojen när jag vill köra, för jag måste utan några undantag ha en motorcykel i sommar.

Det jag oroat mig lite för.
Hur funkar det med försäkringen, vad händer om jag krockar och inte har körkort, typ drar in i en bil eller liknande.
Vad blir följderna ifall jag blir stoppad?

Jag har en del erfarenhet av 250cc cross körning, men det är inte riktigt samma sak, dvs jag kan köra men jag är inte bäst.

Last edited:
Kör du utan körkort så är det olovlig körning och du kommer antagligen få vänta ännu längre på lappen...

eller OM du ska köra, så får du övningsköra med farsan eller nån annan tills du har kortet

Att skaffa körkort är inget problem, det är åldern, jag fyller 18 i höst.

Kör inte utan körkort!!!!

krockar du får du betala allt ur egen ficka.. inkl om någon bli fysiskt skadad(kanske för livet!) kan bli summor du aldrig kommer kunna betala tillbaka!

de du däremot kan göra är att leta rätt på nån i ditt område som kan tänka sig att vara din handledare, borde ju inte vara så svårt! då får ni ju köra hur mycket som hälst lagligt :tummenupp

EazyD skrev:
Att skaffa körkort är inget problem, det är åldern, jag fyller 18 i höst.

Det går ju ändå inte att ta körkort på halvtimme vet du.
Det är lagom att sätta igång och läsa teori nu så kanske du kan köra upp strax efter du fyllt 18.

Micke_Lindstrom skrev:
Det går ju ändå inte att ta körkort på halvtimme vet du.
Det är lagom att sätta igång och läsa teori nu så kanske du kan köra upp strax efter du fyllt 18.

Jag skrev teorin i december, hur länge kan jag vänta innan jag måste skriva den igen?

EazyD skrev:
Jag skrev teorin i december, hur länge kan jag vänta innan jag måste skriva den igen?

1 år tror jag, så det är bäst att fixa uppkörning direkt efter att du fyller så att du kanske hinner göra om den innan teoriprovet slutar gälla om du skulle råka fucka upp den första uppkörningen.

Han behöver ju inget körkort han har ju erfarenhet av 250 cross, iofs var han inte bäst.

Det går alldeles utmärkt o köra utan körkort.
Jag vet ingen som kör bättre med eller utan den lappen.
Om du dessutom har kört cross så borde du veta en del om en hoj o dess teknik mm.
Då skulle du automatiskt bli en bättre förare än vissa andra som har mc kort.

Varför säger jag detta?? för så e de..
Nu till problemen..
1 du kommer få en högre försäkring eftersom du inte har kk.
2 du kan aldrig bli stannad... blir du det e de kört.
3 händer något så har du inte kk för fordonet polisen blir inte glad.. försäkringsbolaget blir inte glada..
Och om den står på tex din pappa så kommer han få skit för han gett dig lov.. annars får du säga att du stulit den.. o då ligger du risigt till.

Men som sagt.. blir du aldrig stannad o aldrig händer dig nått och du står på den själv så e de ingen fara....

men va gör du den dag du e ute o kör o polisen vinkar in dig till sidan för att du ska blåsa (rutinkontroll o sen köra vidare) men sticker från snuten för att du kommer åka dit o i din flykt får vatten överhuvet o tapparkontrollen och mc glideriväg upp på trottoaren på en grupp med dagisbarn som är ute o går....

Ditt val.. men händer det att någon annan skadas.. så Ligger du ILLA till..

Goodstuff skrev:
Han behöver ju inget körkort han har ju erfarenhet av 250 cross, iofs var han inte bäst.
Jag var bäst jag, fast jag behövde ju lixom körkort :(

Kanske e lite tvärt om det där :va

Säjer som många andra, KÖR INTE UTAN KORT! :7peta

Köp hoj och sätt igång att övningsköra istället...och satsa på att ta kortet när du fyllt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT