166cm/57kg på en Z1000j?

Köp inget -80 tals blysänke , inget kul alls att köra o baxxa runt på.

Min "julklappsbudget" sträcker sig inte mycket längre tyvärr.

Jag röstar för CB750/GSX750 från tidigt 80-tal, grymt lättkörda hojar, kostar inget vare sig i inköp eller att äga och tål att bli överkörda av en stridsvagn! :fakta

Dom har jag också kikat lite på. Det är ju såna som körskolorna kör med. Förvisso nya men ändå..

Jag hade tagit andra hojen uppifrån, helt klart mest prisvärd! Aldrig sista hojen, på tok för mycket kåpor som kan gå/går sönder! :mattias

håller med. bra o billig i inköp. inte toookhöga heller, alla 80 tals hojar utom sportisar har bred sadel.. ni kan säkert karva i den själva om ni tycker den behöver ner liite till. sen på med biltema fuskskinn så :tummenupp

Jag är 170 och övningskörde på en Z1000j -82. Vägde iofs 63 kg vid tidpunkten så jag var (och är ff) lite större och längre, men det funkade även om det ÄR en stor cykel. Var inte världens roligaste att köra lågfartsövningar med, den är tung att lyfta själv när man välter.

Körde också en VX800 -91 och den är betydligt smidigare att handskas med, även om det är en rätt värdelös motorcykel i det stora hela.

Oavsett vad, så funkar det ju om man bara låter bli att köra modernare/bättre hojar innan man tänkt byta. :)

På körskolan körde jag sedan en Zephyr 750 och den hojen var superenkel att hantera. Jag blev riktigt förtjust. GSX750 funkar ju den med, men jag gillade Zephyren bättre, trots klonkig växellåda.

På körskolan körde jag sedan en Zephyr 750 och den hojen var superenkel att hantera.

Jag också. Tyckte också att det var en bra övningskörningshoj. Kanske lite i blåsigaste laget när det var motorvägskörning. Men det är så liten del av övningskörningen och i stadstrafik och lågfartsbanan fungerar den bra, så kan förstå körskolans val. Sen är jag visserligen varken kort eller tjej. Men tror det är en hoj som kan passa de flesta, åtminstone för övningskörning.

Hoho, inte helt ofet hoj att börja köra med. Men det bör ju helt klart gå om man har lite hjärta och vilja...

För övrigt bland det tuffaste en liten tjej kan åka omkring på. Som Jörgen sa; man kan nog få den till en riktig räcer.

Hoho, inte helt ofet hoj att börja köra med. Men det bör ju helt klart gå om man har lite hjärta och vilja...

För övrigt bland det tuffaste en liten tjej kan åka omkring på. Som Jörgen sa; man kan nog få den till en riktig räcer.

Att få upp den när man vält är ju enbart en fråga om teknik, och kanske lite muskelstyrka då, så det ska jag nog kunna lära henne. Skulle gärna ge henne en bra mycket modernare hoj men budgeten tillåter tyvärr inte det.

Synd bara att utbudet är så satans begränsat såhär års och att man inte kom på den här julklappen i somras. :gnissla

Jag måste avråda från en z1000. Jag har övningskört med en sån och den är inte bara tung, utan tyngdpunkten är som andra skrivit ännu högre.

Som en jämförelse har jag även övningskört med ett sånt gammalt lok som gsx750es och trots att det bara ska skilja några kilon på pappret så känns z1000 otroligt mycket mer tungrodd i lågfartsmanövrar än gsx750. Detta i vart fall för de exemplaren jag provade. Klart att det går med lite övning men det blir itne så lätt som det kunnat vara. Nu är jag 185/80 så det borde inte kännas mindre om man är såpass liten, men jag är å andra sidan både klen och talanglös. :D

Tyvärr är objektet jag kollat på inte riiiiiktigt i det där skicket men med "lite" jobb så kan man ju komma dit också. Har faktiskt också kollat på just DR800 men är inte den ruskans hög? Sökt lite men inte lyckats hitta något om sadelhöjd på dom.

Jag vill faktiskt tro det också. :)

Jag har ju en Z1000J om du vill att hon provsitter.
Dem är ganska låga så jag ser inte några problem med korta personer på den hojen. Ok, den är ganska bred över midjan så hon kanske inte får nr hela fötterna, men det tror jag knappast skall behövas heller.
Min är för övrigt eventuellt till salu, -finns i Vallentuna för titt/körning:tummenupp

PMa om jag kan hjälpa till de närmaste dagarna.

Angående tyngden vid tippning så är den lätt att lyfta upp igen.
Troligen skulle någon med halva min styrka eller mindre orka lyfta den.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage