166cm/57kg på en Z1000j?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det är dags att ge syrran en MC att övningsköra på. :tummenupp

Hittat en i vettig prisklass och nu tänkte jag kolla om nån vet hur den kan funka för en kort tjej. Hojen i fråga är en Kawasaki Z1000j och hon är 166 cm lång och väger som två bananlådor.

Man kan fan få dom rätt läckra..
GE0022.jpg

Det beror ju på hur långa ben hon har. Jag är 162 och når ner på det mesta i gatväg, även om det bara är precis med tåspetsarna. Ja, inte motarder då såklart. Men en sån där kan hon säkert nå ner på. Om det nu bara var det det handlade om? Hur väger en sån gammal kluns?

Kan bli intressant det här.
Se till att filma första gången!

Men det kan nog gå tror jag.

Det beror ju på hur långa ben hon har. Jag är 162 och når ner på det mesta i gatväg, även om det bara är precis med tåspetsarna. Ja, inte motarder då såklart. Men en sån där kan hon säkert nå ner på. Om det nu bara var det det handlade om? Hur väger en sån gammal kluns?

230kg/102bhp så helt illa är det inte. Visst är den tung men hon ska inte bli bortskämd. ;)

Z1000 är coolt.
Men som nybörjarhoj borde en Z650 fungera bättre.
"J" är hyfsade superbikes.
"R" är coolare, men sämre på allt.

Jag skulle kunna tänka mig hojar som Er 6 , Hornet 600 SV 650 m.fl fungerar mycket bättre att träna på. Tyvärr är dom idagsläget inte gokända att köra upp på för obegränsat KK. Det är mycket vikt när den lutar för en kort tjej.

230kg/102bhp så helt illa är det inte. Visst är den tung men hon ska inte bli bortskämd. ;)

230... Tja, når hon ner ordentligt är det väl inga problem. Man lär ju sig det där med att vicka lite på röven så man får ner ena foten i backen annars.

Glömde nämna att den ska vara godkänd att köra upp för det tunga kortet med så allt under 700cc går tyvärr bort. Tar gärna tips på andra bra hojar för runt 10-15kkr.

Glömde nämna att den ska vara godkänd att köra upp för det tunga kortet med så allt under 700cc går tyvärr bort. Tar gärna tips på andra bra hojar för runt 10-15kkr.

Jag är dåligt insatt i körkortsregler.
Det duger inte med en NTV650?
3074107031.jpg

Eller en VX800?
2840865602.jpg

Lättkörda, trevliga hojjar.
Men trötta.
XJ600 är antagligen världens tråkigaste hoj.
Men bra.
8994285766.jpg

Sportiga alternativ finns också.
En FZR600 eller CBR600F går att få loss för 15000.

Cool hoj, sån där var det länge sedan man såg. Riktigt rått ljud i de där tvåventilarna. Snygg sving på den på bilden, verkar vara påkostad en del. En kompis hade en sån z1000 på 80-talet. Svart med 4:1.Vi for i diket en gång, jag satt bakpå. Hojen klarade sig oskadd men låg i det fyllda diket och brölade och gurglade ilsket på tomgång som ett trafikskadat vildsvin :D

Jag tror nog att det finns smidigare hojar att öva balansbanan med om man är liten. En gammal Suzuki DR800 kanske? Men har hon talang går det säkert bra även med den där heffaklumpen.
De kan bli ett giftigt dragraceekipage annars! En så lätt jockey på den hojen kan nog pinna på rätt bra! :D

/J

Last edited:
Cool hoj, sån där var det länge sedan man såg. Riktigt rått ljud i de där tvåventilarna. Snygg sving på den på bilden, verkar vara påkostad en del. En kompis hade en sån z1000 på 80-talet. Svart med 4:1.Vi for i diket en gång, jag satt bakpå. Hojen klarade sig oskadd men låg i det fyllda diket och brölade och gurglade ilsket på tomgång som ett trafikskadat vildsvin :D

Jag tror nog att det finns smidigare hojar att öva balansbanan med om man är liten. En gammal Suzuki DR800 kanske? Men har hon talang går det säkert bra även med den där heffaklumpen.
De kan bli ett giftigt dragraceekipage annars! En så lätt jockey på den hojen kan nog pinna på rätt bra! :D

/J

Tyvärr är objektet jag kollat på inte riiiiiktigt i det där skicket men med "lite" jobb så kan man ju komma dit också. Har faktiskt också kollat på just DR800 men är inte den ruskans hög? Sökt lite men inte lyckats hitta något om sadelhöjd på dom.

Du måste ju helt klart vara väldens bästa brorsa iaf! :tummenupp

Jag vill faktiskt tro det också. :)

Tyvärr är objektet jag kollat på inte riiiiiktigt i det där skicket men med "lite" jobb så kan man ju komma dit också. Har faktiskt också kollat på just DR800 men är inte den ruskans hög? Sökt lite men inte lyckats hitta något om sadelhöjd på dom.

Jag vill faktiskt tro det också. :)

Jo den aspekten glömda jag bort i min iver att hitta en smidig hoj med +700cc .

Håller med Snoopy, du måste vara en genomhygglig brolla du!
:tummenupp
/J

En z1000 är givetvis en riktigt cool båge, men att skicka ut en kort nybörjare på den vetetusan om jag skulle göra. Mycket beror givetvis på nybörjarens attityd. Med jävlaranamma går allt.
Annars är kanske gpz750 från -83 också den en snygg klassiker, men ändå kanske en smula smidigare?

Last edited:
jag har haft en sån där, och hur mycket jag än vill rekommendera den, tycker att det är en ûbercool hoj, så måste jag avråda dig från att sätta henne på den. Den är otroligt tung och klumpig, tyngdpunkten är hög, och sadelhöjden inte speciellt låg...hon kommer att svära ramsor över dig...

Försök hitta ngt smidigare! :tummenupp

Lycka till med körandet!!

Så länge man inte ska lyfta hojen så är inte vikten ett problem. Är man ovan och cykeln väl börjar välta så spelar det ingen större roll om den vägen 180 eller 250, det kommer i alla fall att sluta på backen.

Men visst är det alltid lättare att börja på en smidigare hoj, det viktigaste när i alla fall sadelhöjden.

Så länge man inte ska lyfta hojen så är inte vikten ett problem. Är man ovan och cykeln väl börjar välta så spelar det ingen större roll om den vägen 180 eller 250, det kommer i alla fall att sluta på backen.

Men visst är det alltid lättare att börja på en smidigare hoj, det viktigaste när i alla fall sadelhöjden.

Mycket hänger på var tyngdpunkten ligger.
Har haft en z750 och den var vädigt "top-heavy", min zxr känns betydligt mycket lättare o smidigare trots i stort sett samma vikt.
Dessutom är den såpass stor så hon kommer att ligga som en macka över tanken för att nå styret, inte särskilt manövervänligt.

Tyvärr, jävligt cool hoj annars:tummenupp

Jag har haft en z1000j -81 och den var stabil men svårsvängd och hade, som ngn skrev, hög tyngdpunkt. Bred sadel. Dålig hoj till liten tjej.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage