160cc på Cagivan, håller den ihop?

Plojten

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Åland
Hoj
Cagiva mito evolution -98
Efter att min orginal cylle oturligt nog skar efter andra åkturen och fick endel stryk så måste jag köpa ny och eftersom priserna på 160cc och orginal är ungefär samma och jag har 35millare och trimrör hemma så tänkte jag satsa på Polini 160cc.
Men då är frågan; Eftersom cagiva är såpass bökigt att skruva på så undrar jag om den håller för 160cc, tänker mest på veven och om cylindern isig håller för vardagligt bruk?
Hur ofta måste man byta kolv osv?

Setup;
7 speed
Mikuni Tm 35mm
Arrow trim rör
Polini 160cc

Om nån har liknade setup kan ni berätta hur hårt den går/gick.

Tacksam för svar!
 
Härnborg här på forumet hade 165cc om jag minns rätt :)
 
Får väll hoppas att Härnborg dyker upp och svara på mina frågor då:)
 
det mesta på nsren är något överdimensionerat tror att de flesta 125 motorer är det..... jag hade köpt det och slängt på med en gång :) fast se va härnborg säger :yoparty
 
Jag vet inte varför, men det känns som om jag borde skriva i den här tråden :va
skämtåsido.. Min funkade skitbra med 165cc, 35mm och extraktor-rör.
Det fanns mycket mer vrid på låga varv, jag kunde t.ex. ligga på 7an i 50 och vrida på fullt utan att den hackade eller nåt sånt.

Effekten på höga varv (10 000+) var inte mycket att hurra för, maxeffekten låg runt 8 000 RPM. Jag körde den ca 500mil och hade inga direkta problem med den. De enda problemen var att saker vibrerade sönder pga att jag inte hade nån balansaxel i motorn, vilket nån dum jävel hade monterat bort. Vibrationerna var extrema, men antagligen pga avsaknad av balansaxel.

Kolvbyte tror jag inte blir lika ofta som med 125cc, då man varvar mindre med 165cc cylindern. Iofs är det 14,1:1 i kompf. på 165cc och 7,2:1 med 125cc, så nästan dubbla kompen. Men säg kolvbyte var 900-1000:e mil?
Sammanfattning: Kitet funkade bra och det var bra med tryck på låga/mellan varv. Bara att handla!

Fyfan vad jag saknar den hojen, den var så fräsch :(
Kolla gärna mitt garage för bilder och info om min gamla Mito.
 
Tack! Nu fick jag nästan all info jag behövde:)
Vad gick den då?
 
Last edited:
Tack härnborg, din text lyckades övertyga min morsa med att sponsra pengar till cyllen:) En följd fråga, hur var dina ramlager samt vevlager i skick efter dom 500 milen?

Tyckte inte den var så speciellt enkel att skruva på då jag måsta ta bort motorn för att få av cyllen;)
 
Tack härnborg, din text lyckades övertyga min morsa med att sponsra pengar till cyllen:) En följd fråga, hur var dina ramlager samt vevlager i skick efter dom 500 milen?

Tyckte inte den var så speciellt enkel att skruva på då jag måsta ta bort motorn för att få av cyllen;)

Gött, alltid kul att trimma :)
Dom kollade jag aldrig, men eftersom man inte varvar lika mycket så slits dom nog inte lika mycket.
Men dom lär du byta ut samtidigt tycker jag. Kolla även så kopplingen mår bra.

Då har du gjort nåt fel, jag behövde bara ta av kåporna, tanken, solenoiden till avgasporten, tändspolen och olje/kylvästske-behållaren. Sen kunde jag lyfta av cylindern. Samma med Tewdie's hoj. Säkert flera med.
Hur gör du?
 
borde nog inte bli så mycket mer på 7:an om det inte fanns så mycket top.
 
jag har

6-växlad
polini 165
mikuni tmx 35
tomt org.rör
pipercross
boyesen


min går mycket bettre med tomt org.rör än med min arrow



och den har hållit braa:)


jag älskar polinins vrid:gnissla :yoparty
 
Last edited:
jag har

6-växlad
polini 165
mikuni tmx 35
tomt org.rör
pipercross
boyesen

min går mycket bettre med tomt org.rör än med min arrow

och den har hållit braa:)

jag älskar polinins vrid:gnissla :yoparty

Ja, 165cc cylindern funkar bättre med tomt org. system än med ett eftermarknadssystem till 125cc. Men allra bäst vore ett avstämt, för att få ut de där sista kusarna.

Håller med, vridet var skönt. Men inte som en motard direkt :tummenupp
 
Du menar det lime?
Synd att jag inte har original röret till den då, men jag får hoppas på att det funkar bra med arrow systemet. Ser ju tufft ut i alla fall:)
Nej, nu får jag sluta jiddra och pina morhor att beställa!
Lime, hur många mil har du kört din?
 
Last edited:
De som körde med 175 cc kit på sina RD125:or brukade ta ett RD350 rör. Detta funkade perfekt då dessa hade samma utformning på cylindrarna som kitet.

Kan ju vara värt att prova. Men skaffa ett trimsystem isåfall, typ jollymoto, då originlkorvarna är grymt fula samt väger bly(8 kg styck). Man får troligtvis modda infästningarna.
 
Gött, alltid kul att trimma :)
Dom kollade jag aldrig, men eftersom man inte varvar lika mycket så slits dom nog inte lika mycket.
Men dom lär du byta ut samtidigt tycker jag. Kolla även så kopplingen mår bra.

Då har du gjort nåt fel, jag behövde bara ta av kåporna, tanken, solenoiden till avgasporten, tändspolen och olje/kylvästske-behållaren. Sen kunde jag lyfta av cylindern. Samma med Tewdie's hoj. Säkert flera med.
Hur gör du?
True, true... Cyllen plockar man ju på strax under 2,5h, övning ger färdighet. :D
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top