15w50 istället för 10w40 i oljegixxer

Ressser

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Staden
Hoj
oljegixxer
Hej, jag har varit och köpt helsyntet "finolja" till min oljekylda gixxer, men i all hast tänkte jag inte på vilken viskositet jag köpte utan det blev 15w50...
Det står i serviceboken att det rekomenderas 10w40 i min cykel och jag har dessutom renoverat motorn under vintern med kolvringar cylinder ventiler mm.

Så jag underar vad jag ska göra nu, det går dessvärre inte att lämna tillbaka oljan då den är köpt på lösvikt.

Kan man köra på denna tjockare olja utan problem eller är det köpa ny "rätt" olja. Jag chansar inte gärna efter allt jobb...
 
Det kommer att fungera bra, du lär väl ändå inte köra i minusgrader. Är det q8 sbk racing?

Ifall motorn är renoverad så kan det vara bra att köra in med mineralolja så kolvringarna får chans att sätta sig. Detta dock bara som ett första byte efter 20-50 mil sådär.
 
Last edited:
Jag böt från 10W40 på min 750 (iofs en 750F, men luft/oljekyld iaf) till 15W50, och den blev en helt annan hoj, framför allt växellådan blev otroligt mycket mjukare när motorn var varm. Så det är bara att hälla i och köra :tummenupp
 
Ressser,

15w/50 funkar i normala fall kanon i din oljegixxer. Jag rev nyligen min 1100 efter 13500 hårda mil och den är fortfarande i kanonskick, efter användande av Motul 3100/5100 15w/50.

Som Magnus säger ovan så finns det olika teorier om vilken olja man bör använda vid inkörning av en ny/renoverad motor. Vissa säger att ringar och cylindrar sätter sig bättre om man undviker helsyntetolja i början. Jag skulle inte köra in min nyrenoverade motor med helsyntet, men det finns som sagt många teorier om detta. Dessutom finns det många teorier om hur hårt en motor bör köras in. Min motor är nu helrenoverad och den kommer jag att köra in hårt och utan helsyntet. En inkörningsteori är lite mer beskriven här http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Sen får du själv bestämma vad du tror mest på. :)
 
Last edited:
Blir lite trådkapning av det här, men vad är det med mineralolja som gör att det skulle vara bättre för inkörning av en motor än helsyntet? Jag tänker mig att om oljan har tillräcklig smörjningsgrad så har den det, oavsett om det är mineral eller helsyntet. Eller är tanken att man ska köra in motorn med otillräcklig smörjning? :gnissla
 
Blir lite trådkapning av det här, men vad är det med mineralolja som gör att det skulle vara bättre för inkörning av en motor än helsyntet? Jag tänker mig att om oljan har tillräcklig smörjningsgrad så har den det, oavsett om det är mineral eller helsyntet. Eller är tanken att man ska köra in motorn med otillräcklig smörjning? :gnissla

Precis :D, med helsyntet kan du få så bra smörjfilm att kolvringarna inte slits in ordentligt mot cylinderväggen, och slits de inte in första 2 timmarna gör de aldrig det.
 
Ok där ser man, lite det jag tänkte. Men så länge det är bra ringtryck så lär det ju funka fint med helsyntet också, bara att det tar lite längre tid? Ny motorcyklar (och allehanda andra fordon) levereras ju oinkörda och jag har svårt att tänka mig att de har någon annan olja i sig än rekommenderad, som ju brukar vara helsyntet.

Sen misstänker jag att prisfrågan har en stor del i hela. Kanske inte så många som vill köra dyr finolja i ~80 mil för att sedan bara hälla ur den? Min kommer dock att köras in med SBK Racing helsyntet då det stod en 20L dunk i garaget och skrek om att bli använd. :lol
 
Ok där ser man, lite det jag tänkte. Men så länge det är bra ringtryck så lär det ju funka fint med helsyntet också, bara att det tar lite längre tid? Ny motorcyklar (och allehanda andra fordon) levereras ju oinkörda och jag har svårt att tänka mig att de har någon annan olja i sig än rekommenderad, som ju brukar vara helsyntet.

Sen misstänker jag att prisfrågan har en stor del i hela. Kanske inte så många som vill köra dyr finolja i ~80 mil för att sedan bara hälla ur den? Min kommer dock att köras in med SBK Racing helsyntet då det stod en 20L dunk i garaget och skrek om att bli använd. :lol

Njaeh, där har du lite fel, nya hojar levereras i princip inkörda :), nya hojar körs i bänk ganska hårt, sen på med trippmätare ett oljebyte och leverans till butik.

Renoverar man själv blir det annorlunda.

problemet är att efter en ganska kort tid blir ringarna glättade och slutar slita mot cylinderväggen, därför jag skrev att har de inte slitit in sig efter 2 timmar gör de aldrig det :) i sånt läge är det bara byta ringar och prova igen
 
Njaeh, där har du lite fel, nya hojar levereras i princip inkörda :), nya hojar körs i bänk ganska hårt, sen på med trippmätare ett oljebyte och leverans till butik.

Renoverar man själv blir det annorlunda.

problemet är att efter en ganska kort tid blir ringarna glättade och slutar slita mot cylinderväggen, därför jag skrev att har de inte slitit in sig efter 2 timmar gör de aldrig det :) i sånt läge är det bara byta ringar och prova igen
Ok, har ingen större erfarenhet av hur nya hojar testas. Har bara sett där de teststartas och körs ett intervall i "bänk". Men i de fallen jag sett så är det bara frågan om minuter de testas för att se att den drar bra genom hela kurvan och på alla växlar, inte någon inkörning.

Nåväl, vi får väl se hur det går. :)
 
Det kommer att fungera bra, du lär väl ändå inte köra i minusgrader. Är det q8 sbk racing?

Ifall motorn är renoverad så kan det vara bra att köra in med mineralolja så kolvringarna får chans att sätta sig. Detta dock bara som ett första byte efter 20-50 mil sådär.

Japp det är SBK racing.

Vet någon var man kan få tag på billigt och duglig MC-mineralolja i göteborgstrakten? Mc-firmor verkar bara sälja del och helsyntet
 
Det ska inte vara några problem alls att köra med den oljan.

Siffrorna i viskositeten anger ju i princip hur trögflytande den är vid kallstart respektive vid varm.
Jämför man en 10W-40 med en 15W-50 så är det som skiljer att 15W-50 är lite mer trögflytande när det är riktigt kallt men det ska ju inte vara något problem om du inte kör mycket vinterkörning med hojen. Den sista siffran talar i princip om hur hög temp oljan grejar och för en oljekyld motor är det lite bättre om man har lite högre.
Så jag skulle nog säga att den oljan du valt snarare är bättre än den som dom rekommenderar.
Med andra ord. blir det någon skillnad alls så är den till det bättre.
 
Är det alltså så jäkla viktigt att köra in nya kolvringar med mineralolja? Har precis betalat 8 papp för en motor-renovering och det är ju surt om det går åt helvette bara för att man kör på Helsyntetisk olja? Jag fick rekommendationen att köra på Biltemas Helsyntetiska "Racingolja" första 50 milen och sen byta till något "Vettigt" (Tänkte köpa SBK racing)

Tacksam för jävligt snabbt svar :näsblod:död
 
Är det alltså så jäkla viktigt att köra in nya kolvringar med mineralolja? Har precis betalat 8 papp för en motor-renovering och det är ju surt om det går åt helvette bara för att man kör på Helsyntetisk olja? Jag fick rekommendationen att köra på Biltemas Helsyntetiska "Racingolja" första 50 milen och sen byta till något "Vettigt" (Tänkte köpa SBK racing)

Tacksam för jävligt snabbt svar :näsblod:död
Ja, i så fall byter du ner dig, eftersom Biltemas olja har högre klassningar än vad SBK Racing har. Jag skulle nog inte lyssna så mycket så såna rekommendationer... :rolleyes:
 
Jag körde in min RSV-R motor på Biltemas classic car mineralolja (20W50) innan jag slog i helsyntet - mest för att jag inte vågade ha 10W40 i den motorn under inkörningsfasen. Inga problem med kopplingen hittills iaf.
 
Jag 15w50 mineral Pennzoil i min 750F -94. Den blev lite tystare och växlar lite smidigare. Jag köper den för 75 spänn litern i mitt mekgarage.
 
Vi inkörning är det viktigt att ha så bra oljeflöde som möjligt. Även om man ska gasa på ganska ordentligt för att få en bra inkörning av kolvringar, ska man ändå vara lite försiktig med oljetemperaturen. 140 grader är inte så lämpligt vid första uppstart/Inkörning.
Ett bra sätt att kyla motorn är att ha en tunnare olja som cirkulerar bra genom lager.
Det som kräver tjock olja är kamaxeln, när man varvar mycket och har hög oljetemp. Men det ska vi ju inte ha vid inkörning.
En helt vanlig "Jävla bilolja av mineraltyp" är bra under inkörningen. Byte oavsett oljetyp, max 20-30 mil. Vid en renovering blir det alltid lite smuts i oljan efteåt. Det vill man få bort så fort som möjligt, lämpligtvis med skavet från kolvringsinkörningen.

Mats
 
Vi inkörning är det viktigt att ha så bra oljeflöde som möjligt. Även om man ska gasa på ganska ordentligt för att få en bra inkörning av kolvringar, ska man ändå vara lite försiktig med oljetemperaturen. 140 grader är inte så lämpligt vid första uppstart/Inkörning.
Ett bra sätt att kyla motorn är att ha en tunnare olja som cirkulerar bra genom lager.
Det som kräver tjock olja är kamaxeln, när man varvar mycket och har hög oljetemp. Men det ska vi ju inte ha vid inkörning.
En helt vanlig "Jävla bilolja av mineraltyp" är bra under inkörningen. Byte oavsett oljetyp, max 20-30 mil. Vid en renovering blir det alltid lite smuts i oljan efteåt. Det vill man få bort så fort som möjligt, lämpligtvis med skavet från kolvringsinkörningen.

Mats


Håller inte alls med där

Tunna oljor hör inte hemma i en mc

Oljepumparna är oftast så dåliga på att leverera oljetryck på tomgång
att man knapt har nått tryck med varm motor

jag kör mycket hellre med lite tjockare olja

I övrigt håller jag fulständigt med angående inkörning och mineralolja
Det är ett måste

För övrigt så levereras nya hojar med en medelklassig mineralolja som man INTE ska byta för fort innan man fått ringar och lopp inkört
 
Så om man kör med Q8 T 500 10W30 eller Q8 T 750 15W40 (biloljor) de första 20 milen finns det ingen risk att kopplingen tar skada? Kan man köra med det gamla filtret vid inkörning eller ska man ha nytt till inkörning och sedan nytt efter?
 
Så om man kör med Q8 T 500 10W30 eller Q8 T 750 15W40 (biloljor) de första 20 milen finns det ingen risk att kopplingen tar skada? Kan man köra med det gamla filtret vid inkörning eller ska man ha nytt till inkörning och sedan nytt efter?

Bättre att använde MC-olja om du har våtkoppling i samma olja. Biltema har ju tex mineral 15W-40 mc. Jula har Kendall mineral MC-olja. Vissa bilojor kan funka, det beror på om de innehåller friction modifiers. Ska du köra med bilolja under inkörningen så får det mao inte vara en lågfriktionsolja, det ska stå ACEA A3/B3 på dunken. Då är det minst risk för hal koppling.
Nytt filter är bra, sedan byte efter säg 30 mil.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top