139kg CBR600RR

Detta var ju fränt

You may have noticed from the Pictures of the 600RR we built , that the Brakedisc do have a strange design , with the grooves at the outside .
Those grooves are " Readerslots " , which provide the TC System with a very accurate signal about the wheel speed front and rear .
40 Readerslots are distributed among the Brakedisc , a Solution which I have chosen ,to avoid a 2nd grooved disc only to measure the speed .
But it is not of concern , a TC System will work with ANY grooved metal disc , but it's a combo together with the reading sensor , which has to match the specs of the readerslots-disc ( as for material / clearance / max Hz reading specs of the Sensor ,etc. )

It is of course a very sensitive System ,which is requiring a VERY accurate routing of the wires , accurate crimping of the connectors , and of course real QUALITY of the Connectors . All TC sensitive Connectors I would use from Co. Deutsch , which is supplying all GP Teams , WSBK , Formula 1 , Military , and so on .

And : for best results of the TC I recommend a Linear Sensor (150mm ) for the Fork , which indicates the Position of the Fork

It is of course a very sensitive System ,which is requiring a VERY accurate routing of the wires , accurate crimping of the connectors , and of course real QUALITY of the Connectors . All TC sensitive Connectors I would use from Co. Deutsch , which is supplying all GP Teams , WSBK , Formula 1 , Military , and so on .
Vad är det som gör systemt så känsligt?

Jag tolkar det som att det är störningskänsligt. Man måsta använda kablar som inte tar upp signaler från t.ex. tändkablar och annat som stör.
Det stämmer nog, men det är tydligen också noga med hur man drar kablaget. Och att man har en potentiometer för framfjädringen. Det verkar vara ett ordentligt avancerat system om även gaffeln är inblandad.

Vad betyder det? En slags givare eller?
Det är en linjär potentiometer som tex ger 4-20mA till dataloggern, efter ett körpass så kan man tanka ur loggern dessa data och på så vis utläsa hur fjädringen har jobbat på just den banan med den föraren/set up, dessa data är ovärderliga för elit teamen.

Signalkablar bör vara skärmade för att isolera mätfel.

Man kan logga i princip allt, gaspådrag, bromskraft, hjulspinn etc...

Jag jobbar med mätteknik & dataloggning inom industrin :)

Last edited:
Det är en linjär potentiometer som tex ger 4-20mA till dataloggern, efter ett körpass så kan man tanka ur loggern dessa data och på så vis utläsa hur fjädringen har jobbat på just den banan med den föraren/set up, dessa data är ovärderliga för elit teamen.

Signalkablar bör vara skärmade för att isolera mätfel.

Man kan logga i princip allt, gaspådrag, bromskraft, hjulspinn etc...

Jag jobbar med mätteknik & dataloggning inom industrin :)
Då kan du ju mäta exakt hur sakta du kör.

Då kan du ju mäta exakt hur sakta jag kör.
Prexis så är det, jag funderar på att sätta ihop ett eget loggningssystem, det är inte speciellt svårt eller dyrt att bygga, man behöver en snabb datalogger som klarar av att sampla 10 ggr i sekunden och ha ingångar för gaspådrag, bromstryck, hjulspinn, framgaffel och baksving.

Tre linjära potentiometrar, en tryckgivare samt en induktiv givare.

Sedan kopplar man ihop detta med ett GPS system.

Allt detta måste dock byggas in i en black box modell titan/kevlar.

Sedan kan vi tillbringa veckor med att studera grafer över bromspunkter och analysera Sugos vurpor.

Last edited:
Han vill skryta om att han använder svindyr utrustning. Hela TC:n som system räknat är säkert high tech men hastighets- och slaggivare med kablage är det inte.
Det var känslan jag fick när han började nämna MotoGP och F1-team.

Priset är nog rätt upphaussat bara för att det ska vara ett "ball" bygge, oftast är inte kostnaderna i närheten av vad som uppges. Lite kolfiber, coola fälgar, isr-bromsar och en öhlins r&t-gaffel kostar inte 250kkr.

Prexis så är det, jag funderar på att sätta ihop ett eget loggningssystem, det är inte speciellt svårt eller dyrt att bygga, man behöver en snabb datalogger som klarar av att sampla 10 ggr i sekunden och ha ingångar för gaspådrag, bromstryck, hjulspinn, framgaffel och baksving.

Kan jag lägga en beställning när du nu ändå är igång? :rolleyes: :D

Kan jag lägga en beställning när du nu ändå är igång? :rolleyes: :D
Du kan nog träna dig snabb utan logger, logger är bra för elitförare som letar gränser, rookies som du och jag behöver lägga vart enda öre på däck och bantid.

:)

Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!