130 mil senare...

Dom är tunga, mjuka, slöa och långa.

Men dom går att lätta, förstärka, trimma och byta sving på.
(om man inte vill ägna sig åt snabba starter, då förlänger man ytterligare)

Då blir dom nästan som en femton år gammal cykel istället för en tjugofem år gammal....
Tung är den absolut och med en väghållning som gör att den är betydligt mer svårkörd en dagens hojar. Det går dock att åka rejält fort med dom även på kurvig väg, men dom är förstås långt ifrån lika förlåtande som moderna sporthojar så det gäller att tänka först, för att ändra spårval om det går fort i en kurva t.ex är oftast inte att tänka på. Men som vanligt är det oftast piloten som sätter begränsningarna, och en duktig pilot på en GSX åker oftast skjortan av en medioker på valfri sporthoj när det är kurvigt.

Det är långt ifrån en sporthoj, vilket det inte heller var när den kom, utan en sporttourer, och den skäms inte för sig på det planet 25 år senare heller om man inte får tag i ett slutkört ex med en massa oåtgärdade problem.

Prestande på den är redan i originalskick helt ok, dom går betydligt bättre än vad många tror, och det är först över 200km/h som den tappar mot dagens hojar. Ena kompisen har rejsat mot en av våra andra polares blackbird -97 ett antal ggr, och mellan 100-200km/h skiljer det då en knapp cykellängd, och han är med till runt 220km/h innan blackbirden drar ifrån ordentligt. Inte så konstigt då blackbirden väl toppar runt 270km/h, och drar rätt friskt hela vägen dit, medan en original GSX toppar runt 235km/h.

Startsnabb är den med, delvis för att den är tung (rätt framtung), så det går att ge fullt i princip från start. Vet dock inte hur den står sig upp till 100km/h gentemot exempelvis blackbirden, men rent krasst så borde den få lite stryk då blackbirden är en riktigt startsnabb hoj även den. Vi har testat ett antal gånger med varierande resultat, men upp till 100km/h på gatan är det så många andra faktorer som spelar in, mest reaktionstiden, så det blir inte rättvist.

Startsnabb är den med, delvis för att den är tung (rätt framtung), så det går att ge fullt i princip från start. Vet dock inte hur den står sig upp till 100km/h gentemot exempelvis blackbirden, men rent krasst så borde den få lite stryk då blackbirden är en riktigt startsnabb hoj även den. Vi har testat ett antal gånger med varierande resultat, men upp till 100km/h på gatan är det så många andra faktorer som spelar in, mest reaktionstiden, så det blir inte rättvist.

Jag är väl inte snabbast på att pilla i 1:an till 5:an men fort går det. Tar inte många sekunder att komma upp i 100km/h. Jag brukar inte våldgasa så mycket då jag ska upp i hastighet men om jag vred på ordentligt så skulle det säkert inte ta mer än 5-6 sekunder.

Jag är väl inte snabbast på att pilla i 1:an till 5:an men fort går det. Tar inte många sekunder att komma upp i 100km/h. Jag brukar inte våldgasa så mycket då jag ska upp i hastighet men om jag vred på ordentligt så skulle det säkert inte ta mer än 5-6 sekunder.
Den är snabbare än så t.o.m som strypt, men som vanligt finns det yttre faktorer som väger in från gång till gång.

Lite testuppgifter ur Allt Om MC nr 10 -84, där man testade både den svenska strypta gentemot en ostrypt utlandsversion i bänk (ca tider):

Sv (strypt): 103hk - 104,3Nm
Ut (ostrypt): 122hk - 112,9Nm
-----------------------------

70-100km/h, femmans växel:
Sv (strypt): 3,7s
Ut (ostrypt): 3,7s

70-100km/h, tvåans växel:
Sv (strypt): 1,9s
Ut (ostrypt): 1,6s

0-100km/h:
Sv (strypt): 3,8s
Ut (ostrypt): 3,8s

Detta med hjulspinn vid alla
försök, och bäst lyckades dom
på tvåans växel.

Toppfart enl uppgift:
(ej taget ur Allt Om MC)
230.0 km/h (142.9 mph)

Det må vara ett gammalt lok, men det är inget större fel på prestandan...

Edit 1
Hittade den här gamla artikeln ur Performance Bikes från januari -86:
http://oldskoolsuzuki.info/patrick/hardcorekats/gs4.co.uk/roadtests/gsx1100ef/gsx1100e_1.html

Här är deras tekniska spec:

1/4-milen:
10,78s - 124,4mph (200.202km/h)

I sverige hette dom GSX 1100 E/EF/ES, men utomlands var det GS 1150 E/EF/ES om du vill söka runt efter mer info...

Edit 2
De här bilderna har jag fått av Bruce som köpte sin hoj fabriksny (GS 1150E) till ett bra pris i slutet av 80-talet då hojen hade stått osåld hos en handlare under ett par år. Han körde sedan med den en kort tid innan den ställdes undan pga av jobb, flytt mm, och glömdes sedan bort... För att återfinnas 2004, fortfarande i nyskick och med mindre än 4000 miles på mätaren. Titta och njut...

Last edited:
Lång: Kommer bli kortare.

...men det är en rejäl maskin.

Förlänga sving har jag funderat på men XJR1300 svingen har en besvärlig profil utvändigt så att pluggsvetsa in en förlängarkloss blir besvärligt. Kanske fräser ut ett par förlängarblock istället och skruvar på. Vi får se hur det blir helt enkelt.

Du kommer att göra den både kortare och längre? :va Hur lyckas du med det? :confused:

Men den där kommer nog duga alldeles utmärkt som första hoj.
Min hoj är inte ens 10 år gammal men inte lika snabb som den där... (en touring 750 som det hämtas så lite kraft ur så den motsvarar en touring 600:a), men 0-100 går den helt okej ändå.

Den är snabbare än så t.o.m som strypt, men som vanligt finns det yttre faktorer som väger in från gång till gång.

Lite testuppgifter ur Allt Om MC nr 10 -84, där man testade både den svenska strypta gentemot en ostrypt utlandsversion i bänk (ca tider):

Sv (strypt): 103hk - 104,3Nm
Ut (ostrypt): 122hk - 112,9Nm

70-100km/h, femmans växel:
Sv (strypt): 3,7s
Ut (ostrypt): 3,7s

70-100km/h, tvåans växel:
Sv (strypt): 1,9s
Ut (ostrypt): 1,6s

0-100km/h:
Sv (strypt): 3,8s
Ut (ostrypt): 3,8s

Detta med hjulspinn vid alla
försök, och bäst lyckades dom
på tvåans växel.

Toppfart enl uppgift:
(ej taget ur Allt Om MC)
230.0 km/h (142.9 mph)

Det må vara ett gammalt lok, men det är inget större fel på prestandan...

Edit

Hittade den här gamla artikeln ur Performance Bikes från januari -86:
http://oldskoolsuzuki.info/patrick/hardcorekats/gs4.co.uk/roadtests/gsx1100ef/gsx1100e_1.html

I sverige hette dom GSX 1100 E/EF/ES, men utomlands var det GS 1150 E/EF/ES om du vill söka runt efter mer info...

De här bilderna har jag fått av Bruce som köpte sin hoj (GS 1150E) ny till ett bra pris i slutet av 80-talet då hojen hade stått osåld hos en handlare under ett par år. Han körde sedan med den en kort tid innan den ställdes undan pga av jobb, flytt mm, och glömdes sedan bort... För att återfinnas 2004, fortfarande i nyskick och med mindre än 4000 miles på mätaren. Titta och njut...

Ja, men som jag kör (utan hjulspinn :D) så blir det väl 6 sekunder.

Jodå, känner till de flesta tänkbara (och otänkbara) beteckningar som den hade. I Storbritannien hade dom även en som kallades EFE.

Vad gäller den där USA-GSX:en så ser den ju otroligt fin ut. Går inte att jämföra samma dag med min. Motorn på min är gråbrun av att den är blek och smutsig. Funderat på att lackera min i samma layout fast andra fäger.

Tackar och bockar för bilderna. Kul att det finns kvar reliker i nyskick. :tummenupp

Du kommer att göra den både kortare och längre? :va Hur lyckas du med det? :confused:

Men den där kommer nog duga alldeles utmärkt som första hoj.
Min hoj är inte ens 10 år gammal men inte lika snabb som den där... (en touring 750 som det hämtas så lite kraft ur så den motsvarar en touring 600:a), men 0-100 går den helt okej ändå.

Som jag även skev: "Funderar på..." och "Får se hur det blir...". :)

Kan tänka mig att de behöll beteckningen "GS" i USA eftersom GS1000 fick väldigt gott rykte där.
Wes Cooley vann väl AMA superbike något/några år.
GS1000S ("Ice-cream truck") är balla.
I övriga världen hette de väl GS med två ventiler och GSX med fyra.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back