Jodå, kanonhoj. Suverän att köra.
Bara ohändiga muppar som tittar snett på kultmaskiner.
Det finns näst intill oändliga möjligheter med hojen (och speciellt motorn). En ny sporthoj eller motard får du gå igenom ordentligt var tusende mil och då kostar det fläsk för det är bara special special och en massa lull. Den här kostar någon tusenlapp att fixa till top-skick, och då gör man jobbet själv. Min har nu 9000mil på mätaren sedan -84, inte speciellt mycket i sammanhanget då det säkert går att plåga ut dubbelt så mycket till.
På en sån här gammal härk så är allt grovt tilltaget - mer än vad som egentligen behövs. Redig ram som kan göras ännu bättre, fet motor med vrid utan dess like. Jag tror inte du puttrar med din KTM på 5:an i 40km/h genom stan och drar på gasen och vips är du uppe i motorvägshastighet. Då hostar den, spottar, fräser och så får du lägga i 4:an eller 3:an. Då är jag redan långt borta på horisonten.
Sen tycker jag oldschool hojar är tufft - inte minst när man bygger om dom lite. Nya bromsar, framgaffel och sving så har du ett monster till maskin. Sedan finns det oändligt med trim både i form av cylinderkit, förgasare, turbo osv.
Visst spelar ju priset in en bit i det hela - men det är mest känslan tycker jag. Det är ingen själ eller karaktär i att gå och köpa en ny Z1000 eller FZ1n. Kanonhojar visst - men ingen själ. Här kan man verkligen sätta sitt eget signum på hojen, inte bara byta slip-on eller sätta på ett fult Acerbis-lyse.
Det är en väl tilltagen och förtroendeingivande maskin. Väldigt trevlig att köra på kurviga vägar och fungerar kanon även inne i stan. Landsväg är väl kanske inte så roligt på en kåplös hoj men det går.
Jodå, det händer lite smått och gott.
Just nu kör jag bara så mycket jag kan - måste ju hinna fixa kortet i sommar också (se där, jag har inte ens MC kort!).
Men jag har köpt lite saker till den:
En sån här dök upp på posten i veckan.
-06 Hayabusa framgaffel i nyskick + Tokico 6-kolvs bromsok.
Utöver det har jag väl i princip bara plockat ur luftburken och satt dit fyra koniska filter (andas lite bättre).
Dom andra delarna som ska på hojen finns redan hemma. Blir att återanvända sakerna från farsans hoj. Fälgar och sving tar vi från XJR:en.
Hur det är tänkt...
Och ett litet gruppfoto. bakdämparen är från en -06 R1.
Blir väl inget avancerat meckande tills jag fixat klart körkortet nu i sommar. Jagar mest delar just nu. Saknar kåpa, spoiler och ny ljuddämpare, men allt det ska köpas till veckan.
Kommer börja lite smått med diverse förarbete, men det blir nog inget riktigt tills i Oktober tror jag. Men var så säker - jag kommer ha en väluppdaterad tråd när det blir dags. Blir att riva ner hela hojen och måla om allt.