130 mil senare...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
...så är den äntligen hemma. Tog farsgubben med mig och åkte ner till Gävle och tittade på en trevlig motorcykel, en GSX1100EF från -84 närmare bestämt.

Nu, dryga 130 mil senare så är den hemma på gården i all sin prakt. Lite skitig men den har det den ska där det ska vara. :tummenupp

DSC_0001-35.jpg

DSC_0006-25.jpg

Nu är det bara fram med tvättsvamp och vattenslang, sedan blir det att mecka hej-vilt. :banana

Tyvärr verkar molnen letat sig upp hit till Piteå så någon körning blir det inte idag...

Lite mer diskert instrumentering så blir den :tummenupp, kanske en mindre framskärm också. Ett lite uppdraget slipon blir nog också nice.

Skulle snarare satsa på ett originallyse.
Sedan är det bara detaljer kvar.
Både motor och chassie fungerar på GSX1100orna.
En trevlig hoj.

Lite mer diskert instrumentering så blir den :tummenupp, kanske en mindre framskärm också. Ett lite uppdraget slipon blir nog också nice.

Jodå, originalinstrumenteringen åker nog snarast. Nytt slip-on ska jag ringa till MC xPress och höra om material till. Bygger nog ihop en egen burk.

Skulle snarare satsa på ett originallyse.
Sedan är det bara detaljer kvar.
Både motor och chassie fungerar på GSX1100orna.
En trevlig hoj.

Ja. 7" lykta ska införskaffas (om det inte ligger en i garaget) och sen är det som du säger - detaljer. :)

Sving och gaffelbyte blir nog senare i sommar men ska börja måtta lite för att se hur saker och ting kommer passa ihop.

Jodå, originalinstrumenteringen åker nog snarast. Nytt slip-on ska jag ringa till MC xPress och höra om material till. Bygger nog ihop en egen burk.

Ja. 7" lykta ska införskaffas (om det inte ligger en i garaget) och sen är det som du säger - detaljer. :)

Sving och gaffelbyte blir nog senare i sommar men ska börja måtta lite för att se hur saker och ting kommer passa ihop.
Svingen är faktiskt ganska bra original på -84orna.
Kan du få dit en schyst framgaffel, så är det ett plus.
Gå inte på niten att montera för breda däck.
Däremot har jag för mig att fälgarna är väl tunga.
Vill minnas att det satt 16" framhjul något år.
Det är värdelöst.

Det enda jag inte gillar med GSX1100 motorn är att den är så civiliserad att den blir tråkig.
För bra helt enkelt.

Svingen är faktiskt ganska bra original på -84orna.
Kan du få dit en schyst framgaffel, så är det ett plus.
Gå inte på niten att montera för breda däck.
Däremot har jag för mig att fälgarna är väl tunga.
Det är värdelöst.

Det enda jag inte gillar med GSX1100 motorn är att den är så civiliserad att den blir tråkig.
För bra helt enkelt.

Nej, funktionsmässigt är det inget som helst fel med originalsvingen, men estetiskt så är det ballare med enkelsving. :D

Blir nog att sätta på en USD-gaffel framöver, finns en fin här på SH, men om det blir den är osäkert.

För breda däck blir det inte, tror VFR800 svingen (som är tänkt) har 5,5" bred bakfälg, tror 190 är max som passar den, men vad som kommer sättas låter jag vara osagt. 17" kommer det att bli både fram och bak, för som du säger, 16" = inte så bra...

Vad gäller motorn så går den att göra rolig också med lite trim. :tummenupp

Nej, funktionsmässigt är det inget som helst fel med originalsvingen, men estetiskt så är det ballare med enkelsving. :D

Blir nog att sätta på en USD-gaffel framöver, finns en fin här på SH, men om det blir den är osäkert.

För breda däck blir det inte, tror VFR800 svingen (som är tänkt) har 5,5" bred bakfälg, tror 190 är max som passar den, men vad som kommer sättas låter jag vara osagt. 17" kommer det att bli både fram och bak, för som du säger, 16" = inte så bra...

Vad gäller motorn så går den att göra rolig också med lite trim. :tummenupp
Om jag minns rätt så påstods motorn ge 136 hk i ostrypt originalskick.
Jag hade ingen egen på den tiden (trimmade CB900F i stället) men det pratades mycket om "exportkammarna" som skulle vara enda skillnaden.
Möjligen myt.
I vilket fall som helst, så hade en endurokompis en GSX1100EF som första landsvägshoj.
Han tyckte att den gick som fan!
Jag skrattade och småmös åt hans orutin.
Provkörde.
Den gick något fruktansvärt!
Fick tag på förra ägaren.
Han hade lämpat över sin första drag-racing motor i ramen.
Inte talat om det ety han trodde att den skulle vara svårsåld.
Bänkad till 187 hk på veven.

Så visst går det att hitta effekt!
Men det som jag tycker känns tråkigt är att de lufsar på bra på lågvarv, drar starkt på mellanvarv, trycker på ordentligt på högvarv.
Spelar ingen roll vilken växel man har.
För lättkörd.
För bra.

Jag hade ingen egen på den tiden (trimmade CB900F i stället) men det pratades mycket om "exportkammarna" som skulle vara enda skillnaden.
Möjligen myt.
I vilket fall som helst, så hade en endurokompis en GSX1100EF som första landsvägshoj.
Han tyckte att den gick som fan!
Jag skrattade och småmös åt hans orutin.
Provkörde.
Den gick något fruktansvärt!
Fick tag på förra ägaren.
Han hade lämpat över sin första drag-racing motor i ramen.
Inte talat om det ety han trodde att den skulle vara svårsåld.
Bänkad till 187 hk på veven.

Så visst går det att hitta effekt!
Men det som jag tycker känns tråkigt är att de lufsar på bra på lågvarv, drar starkt på mellanvarv, trycker på ordentligt på högvarv.
Spelar ingen roll vilken växel man har.
För lättkörd.
För bra.

Protesterar å det lågmäldaste(!).

Själv kört båldåår och det var ju en studie i förnedring jämfört med broderns slitna 1100 -82. Hondan har ju dessvärre karaktär som det lagomaste i lagomhyllan, en hyggligt luggsliten gsx lever ju betydligt mer. Stenkrossljudet från primären säger att den skall rasai förrgår, men de går och går. Min 900 gick rätt ok men fick pisk även när han skjutsade, när det sen började svänga var det bara avsaknad av vett som gjorde att man höll jämna steg. Den enda glädje Hondan bjuder är utseende och kvalitetskänsla.

Du körde för all del vässat, men Suzukin ger ju bara så mkt mer även när det börjar handla om trimning.

Du har förstås rätt i att 16"-hjulet skämmer ut hela anrättningen! Kul dock när ungdomarna tar sig an gamla reliker. Motorcyklarna menar jag förstås, motorcyklarna!

är det bara jag som undrar varför man köper en sån där? äre för att dom är skit billiga och billig försäkring för en med lite inkomst?

eller ska den trimmas hejvillt?

Kul val av hoj :tummenupp

Hade en Gsx1100ES -83 som första hoj och var helnöjd över denna järnhäst.
Gillar dessa 80:tals hojar.

Kul val av hoj :tummenupp

Hade en Gsx1100ES -83 som första hoj och var helnöjd över denna järnhäst.
Gillar dessa 80:tals hojar.

Jodå, kanonhoj. Suverän att köra. :tummenupp

Bara ohändiga muppar som tittar snett på kultmaskiner. :D

är det bara jag som undrar varför man köper en sån där? äre för att dom är skit billiga och billig försäkring för en med lite inkomst?

eller ska den trimmas hejvillt?

Det finns näst intill oändliga möjligheter med hojen (och speciellt motorn). En ny sporthoj eller motard får du gå igenom ordentligt var tusende mil och då kostar det fläsk för det är bara special special och en massa lull. Den här kostar någon tusenlapp att fixa till top-skick, och då gör man jobbet själv. Min har nu 9000mil på mätaren sedan -84, inte speciellt mycket i sammanhanget då det säkert går att plåga ut dubbelt så mycket till.

På en sån här gammal härk så är allt grovt tilltaget - mer än vad som egentligen behövs. Redig ram som kan göras ännu bättre, fet motor med vrid utan dess like. Jag tror inte du puttrar med din KTM på 5:an i 40km/h genom stan och drar på gasen och vips är du uppe i motorvägshastighet. Då hostar den, spottar, fräser och så får du lägga i 4:an eller 3:an. Då är jag redan långt borta på horisonten.

Sen tycker jag oldschool hojar är tufft - inte minst när man bygger om dom lite. Nya bromsar, framgaffel och sving så har du ett monster till maskin. Sedan finns det oändligt med trim både i form av cylinderkit, förgasare, turbo osv.

Visst spelar ju priset in en bit i det hela - men det är mest känslan tycker jag. Det är ingen själ eller karaktär i att gå och köpa en ny Z1000 eller FZ1n. Kanonhojar visst - men ingen själ. Här kan man verkligen sätta sitt eget signum på hojen, inte bara byta slip-on eller sätta på ett fult Acerbis-lyse. :rolleyes:

Det är en väl tilltagen och förtroendeingivande maskin. Väldigt trevlig att köra på kurviga vägar och fungerar kanon även inne i stan. Landsväg är väl kanske inte så roligt på en kåplös hoj men det går.

Hänt något nu då?

Jodå, det händer lite smått och gott. :D

Just nu kör jag bara så mycket jag kan - måste ju hinna fixa kortet i sommar också (se där, jag har inte ens MC kort!).

Men jag har köpt lite saker till den:

En sån här dök upp på posten i veckan. :)

DSC_0048.jpg

-06 Hayabusa framgaffel i nyskick + Tokico 6-kolvs bromsok.

Utöver det har jag väl i princip bara plockat ur luftburken och satt dit fyra koniska filter (andas lite bättre).

Dom andra delarna som ska på hojen finns redan hemma. Blir att återanvända sakerna från farsans hoj. Fälgar och sving tar vi från XJR:en.

Hur det är tänkt...

DSC_0060.jpg

Och ett litet gruppfoto. bakdämparen är från en -06 R1.

DSC_0070.jpg

Blir väl inget avancerat meckande tills jag fixat klart körkortet nu i sommar. Jagar mest delar just nu. Saknar kåpa, spoiler och ny ljuddämpare, men allt det ska köpas till veckan.

Kommer börja lite smått med diverse förarbete, men det blir nog inget riktigt tills i Oktober tror jag. Men var så säker - jag kommer ha en väluppdaterad tråd när det blir dags. Blir att riva ner hela hojen och måla om allt.

Last edited:
Det är värdelöst.
Har för mig att alla i modellserien, GSX 1100E/ES/EF hade 16"-hjul fram under dom år den här modellen såldes, dvs 1984-1987. Den klena gaffeln ska dessutom vara upphov till att dom vobblar något hejdlöst, men det är inget som jag har märkt av vare sig på min hoj eller på kompisen, så det verkar vara individuellt. 16" och klen gaffel är absolut ingen höjdare, det ska erkännas, men spelar ingen större roll så länge underlaget inte är alltför dåligt.

Möjligen myt.
Det är ingen myt utan det kom sig av den fåniga lagen om max 100hk, och min står registrerad som 74hk DIN enligt registreringsbeviset.

Strypningen bestod på årsmodell -84 av andra kammar, därav allt prat om exportkammarna som egentligen då är dom rätta originalkammarna, och med vilka den ger betydligt mer än dom ca 100hk dom ströps till. Från -85 och framåt ströps dom med trottelstopp som monterades av återförsäljarna, så det är inte många från -85 och framåt som är strypta. Eftersom din är en -84 så har den om den är strypt alltså andra kammar, men dom är oftast bytta på dom flesta hojarna i efterhand av ägare som vill ha mer effekt. Har du exportkammar så ska det finnas ett stansat "D" på ena gaveln.

Redig ram som kan göras ännu bättre, fet motor med vrid utan dess like.
Jo visst är det en kul hoj, även om den har sina små egenheter, men den har massor av karaktär och charm som förlåter det mesta.

"Redig ram som kan göras ännu bättre"
Jo, den är väl inte så redig om man vill ladda på med lite effekt, men det finns massor av sidor med tips på hur/var den behöver förstärkas beroende på vad man ska använda den till. Många som har spruckit under årens lopp dock, så att syna ramen efter sprickor skulle iaf jag göra. Min har klarat sig någorlunda så här långt och har ännu så länge bara spruckit i bakramen en gång. Men syna den ordentligt, för vridet ur snurran tar ut sin rätt till slut om man gillar att starta hårt och ofta, vilket är svårt att låta bli med dom...

Ska bli kul att se vad du hittar på med den, och en utförlig rapport om bytet till busagaffel och vad det gör för köregenskaperna på den ses fram emot med spänning, det ska bli nästa steg på min med...

Har åkt bakpå två gånger i mitt liv, första gången var på ett av dessa lokomotiv, dock den helkåpade... tog 15 år innan jag vågade åka bakpå för andra gången ;)

Den gick utav evete minns jag men sen var väl väghålningen lite si och så i kurvorna men det kan ha berott på att föraren försökte skrämma skiten ur mig på lite lagom smala småländska vägar... :D

Tycker gammelhojarna är schyssta, ser ut som motorcyklar ska men balkonglådan med instrumenten är nog läge att göra nåt åt :D

Gsx1100

....vill nog allt minnas att -84´n hade 122 hk enligt Suzukis uppgifter....eller var det 130 kanske.......

...om man undrar varför någon köper en så´n häringa maskin så.........tillhör man nog inte målgruppen liksom.....för min egen del är det många maskiner jag aldrig ens skulle fundera över att köpa men har länge varit sugen på en silver färgad GSX 1100 från -82 , - med kromad...eh...blank...eh...liksom inte lackad motor typ.....rund, ganska stor lampa fram och rent allmänt ett utseende som liknar en ...eh....vanlig...riktig...hederlig motorcykel liksom......ganska länge.....faktiskt......sen typ ungefär 1982......cirkus....

...bah....!....

Dom är tunga, mjuka, slöa och långa.

Men dom går att lätta, förstärka, trimma och byta sving på.
(om man inte vill ägna sig åt snabba starter, då förlänger man ytterligare)

Då blir dom nästan som en femton år gammal cykel istället för en tjugofem år gammal....

Det finns näst intill oändliga möjligheter med hojen (och speciellt motorn). En ny sporthoj eller motard får du gå igenom ordentligt var tusende mil och då kostar det fläsk för det är bara special special och en massa lull. Den här kostar någon tusenlapp att fixa till top-skick, och då gör man jobbet själv. Min har nu 9000mil på mätaren sedan -84, inte speciellt mycket i sammanhanget då det säkert går att plåga ut dubbelt så mycket till.

På en sån här gammal härk så är allt grovt tilltaget - mer än vad som egentligen behövs. Redig ram som kan göras ännu bättre, fet motor med vrid utan dess like. Jag tror inte du puttrar med din KTM på 5:an i 40km/h genom stan och drar på gasen och vips är du uppe i motorvägshastighet. Då hostar den, spottar, fräser och så får du lägga i 4:an eller 3:an. Då är jag redan långt borta på horisonten.

Sen tycker jag oldschool hojar är tufft - inte minst när man bygger om dom lite. Nya bromsar, framgaffel och sving så har du ett monster till maskin. Sedan finns det oändligt med trim både i form av cylinderkit, förgasare, turbo osv.

Visst spelar ju priset in en bit i det hela - men det är mest känslan tycker jag. Det är ingen själ eller karaktär i att gå och köpa en ny Z1000 eller FZ1n. Kanonhojar visst - men ingen själ. Här kan man verkligen sätta sitt eget signum på hojen, inte bara byta slip-on eller sätta på ett fult Acerbis-lyse. :rolleyes:

Det är en väl tilltagen och förtroendeingivande maskin. Väldigt trevlig att köra på kurviga vägar och fungerar kanon även inne i stan. Landsväg är väl kanske inte så roligt på en kåplös hoj men det går.

Jodå, det händer lite smått och gott. :D

Just nu kör jag bara så mycket jag kan - måste ju hinna fixa kortet i sommar också (se där, jag har inte ens MC kort!).

Men jag har köpt lite saker till den:

En sån här dök upp på posten i veckan. :)

DSC_0048.jpg

-06 Hayabusa framgaffel i nyskick + Tokico 6-kolvs bromsok.

Utöver det har jag väl i princip bara plockat ur luftburken och satt dit fyra koniska filter (andas lite bättre).

Dom andra delarna som ska på hojen finns redan hemma. Blir att återanvända sakerna från farsans hoj. Fälgar och sving tar vi från XJR:en.

Hur det är tänkt...

DSC_0060.jpg

Och ett litet gruppfoto. bakdämparen är från en -06 R1.

DSC_0070.jpg

Blir väl inget avancerat meckande tills jag fixat klart körkortet nu i sommar. Jagar mest delar just nu. Saknar kåpa, spoiler och ny ljuddämpare, men allt det ska köpas till veckan.

Kommer börja lite smått med diverse förarbete, men det blir nog inget riktigt tills i Oktober tror jag. Men var så säker - jag kommer ha en väluppdaterad tråd när det blir dags. Blir att riva ner hela hojen och måla om allt.

okej då vet jag! jag bara undrade alltså.. :tummenupp

Jo visst är det en kul hoj, även om den har sina små egenheter, men den har massor av karaktär och charm som förlåter det mesta.

"Redig ram som kan göras ännu bättre"
Jo, den är väl inte så redig om man vill ladda på med lite effekt, men det finns massor av sidor med tips på hur/var den behöver förstärkas beroende på vad man ska använda den till. Många som har spruckit under årens lopp dock, så att syna ramen efter sprickor skulle iaf jag göra. Min har klarat sig någorlunda så här långt och har ännu så länge bara spruckit i bakramen en gång. Men syna den ordentligt, för vridet ur snurran tar ut sin rätt till slut om man gillar att starta hårt och ofta, vilket är svårt att låta bli med dom...

Ska bli kul att se vad du hittar på med den, och en utförlig rapport om bytet till busagaffel och vad det gör för köregenskaperna på den ses fram emot med spänning, det ska bli nästa steg på min med...

Jag tycker den är trevlig, kanske är stundens tjusning men den är definitivt inte tråkig.

Det du nämnde om kammarna ska jag definitivt se över. Tack för tipset. :tummenupp

Vad gäller ramen (och hojen i allmänhet) så kommer den att ses över grundligt i höst. Jag kommer riva ner allt för att kolla rost och svetsar. Blir att snygga till och bättra på många svetsar då det på en del ställen ser rent ut sagt förjävligt ut. I samband med svingbytet kommer ramen även att förstärkas en del eftersom det inte blir att använda originalinfästningarna för stötdamparen bak. Efter allt är sett över så blir det att skicka på pulverlack.

Motorn kommer jag eventuellt också riva ner för att se vad som behöver göras kopplings-sjukan tror jag är åtgärdad på min av någon föregående ägare men det är en av de saker som ska tittas på.

Sen ska den givetvis få lite ny färg på sig. Den ser ju inte så rolig ut efter 25 år och 18 ägare...

Utförlig rapport (före/efter) kommer väl förmodligen att dyka upp i tid till nästa säsong, men du kan ju alltid följa hur bygget fortgår i höst / vinter när jag lägger upp en tråd. Håll utkik efter "Vinterprojekt: GSX1100EF" under Hojbyggen om någon månad. Blir nog dagliga rapporter då eftersom det är min egen maskin jag pillar med och eftersom betydligt mer ska göras jämfört med farsgubbens hoj.

Dom är tunga, mjuka, slöa och långa.

Men dom går att lätta, förstärka, trimma och byta sving på.
(om man inte vill ägna sig åt snabba starter, då förlänger man ytterligare)

Då blir dom nästan som en femton år gammal cykel istället för en tjugofem år gammal....

Tung: Ja.
Mjuk: Ja.
Slö: Allt är väl relativt, 0-max går väl inte fort men 0-100 går fort nog.
Lång: Kommer bli kortare.

...men det är en rejäl maskin.

Förlänga sving har jag funderat på men XJR1300 svingen har en besvärlig profil utvändigt så att pluggsvetsa in en förlängarkloss blir besvärligt. Kanske fräser ut ett par förlängarblock istället och skruvar på. Vi får se hur det blir helt enkelt.

Byter jag sving, bromsar, hjul och gaffel till i princip nya saker så blir den ju mig veterligen inte som en 15 år gammal hoj prestandamässigt utan som en 5 år gammal. Ramen kommer ju även den att förbättras. Motorn är gammal och kommer förbli gammal, men det är ju också där hojens karaktär ligger. :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back