125JR på Kanonloppet - Racerapport Berra

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
125JR-klassen var inbjudna som supportklass i STCC.
Allt skulle avgöras på söndagen med två kval och sen ett 12-varvs lopp.
Då STCC-bilarna och de andra ordinarie klasserna tog upp hela depåområdet så stod alla 125JR-cyklar i ett stort tält nära Pitstop café. Vi var på plats lördag eftermiddag för att kolla lite på huvudklasserna. Lördagen avslutades med Superpole i STCC som vanns av Fredrik Ekblom. Senare på kvällen körde vi i teamet lite gocart på den mindre banan. Riktigt kul!

Söndag

Kval
0900 var det dags för kval 1.
Körde ut med förhoppningen om att sätta en 1.19 tid men det visade sig svårare än jag trodde. När passet var över hade jag som bäst 1.20.8 vilket ändå visade sig vara snabbaste tiden av alla. Hårdaste konkurrenten Jerry Lindén gick av i depåsvängen efter att ett ramlager gått sönder.
Nästa kval var en timma senare och där fick jag upp farten lite bättre.
Körde 1.19.995 som man väl ändå får räkna som en 1.19 tid :)
Varvet efter gjorde jag en ganska tung krasch i början av depåsvängen.
Hela högersidan av hojen skadad, så vi satte direkt igång att fixa i ordning den. Jag plastade kåpor medan Ismo gjorde ett kanonjobb med att fixa kylet, bromsvätskehållare, styrhalva, fotpinneplatta m.m
Strax innan racet fick vi hojen besiktigad och klar för race.

Race
Pole position för fjärde gången i år med Wille Backlund bredvid mig på andra startposition. Jag gör en bra start men Wille kommer upp jämsides inför trösen-kurvan. Jag bromsar något senare och tar ledningen ut på första varvet med Wille strax bakom mig. På andra varvet går han förbi mig och kör rikigt fort. Jag tappar honom något och han får en lucka på några sekunder. Bakom mig ligger Jerry utan att direkt attackera. Efter några varv får Wille problem med växellådan vilket gör att jag tar in på honom och kommer om utan problem.
Skapar en lucka bakom mot Jerry som tar hand om andra platsen medan Wille tyvärr tappar placeringar. Jag lyckas behålla en lucka på 3-5 s hela tiden och går i mål som etta!
Ett ganska odramtiskt lopp för mig och kanske även för publiken då det inte riktigt blev någon fight mellan mig och Jerry.
Nu leder jag 125-juniorsammandraget med 12 poäng och nästa tävling som är årets sista går på Ring Knutstorp i Skåne.

/Berra

kungligt kört som vanligt
går bättre när inte jag är med, hmm...

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back