125cc Super Motard - Projekt?

Icarus skrev:
Tackar för svaret.

Har kollat in en Husqvarna 360, ser inte helt fel ut.
http://www2.blocket.se/view/1425381.htm
Är det 4-takt?

Hittade också ett par Fälgar från en Derbi Senda SM 98-99 som ser helt okej ut. Frågan är bara om man måste modifiera dom mycket för att dom ska gå på? te.x bromskivorna bak och fram, det kanske inte är samma mått som på en te.x Husqvarna 360?
Sen, går det att modda på ett eget drev eller kan man köra med "moppedrevet" på?

Länk: http://www2.blocket.se/view/1357918.htm?l=0

tvåtakt med bra pulver. Annat drev är du nog tvungen till, lite skillnad på effekt..

Okej...
Är 14.500:- ett bra pris? Såg ju somsagt inte hel fel ut på bilden :) Något speciellt man ska kolla på när man köper en beg. cross/enduro?

Blev lite OT, men wtf ;)

Icarus skrev:
Okej...
Är 14.500:- ett bra pris? Såg ju somsagt inte hel fel ut på bilden :) Något speciellt man ska kolla på när man köper en beg. cross/enduro?

Blev lite OT, men wtf ;)

Att känna så lådan inte är helt slut, samt att svinglager/styrlager inte är helt slut. Motorn i övrigt att den bara är normalt underhållen. Det som fick mig att höja på ögonbrynen i den annonsen lite var att kolven var bytt 2000, men inte hur många timmar kolven gått, som är det som är intressant.

edit: Sen är jag lite osäker om de där derbi-hjulen är tillräckligt kraftiga för en riktig motorcykel.

edit igen: Priset är väl sådär, den har ändå 10 år på nacken, så någon/några tusenlappar hade jag nog prutat.

Last edited:
Har bara hört att Derbi-hjulen ska vara gjorda för "riktiga" Super Motarder, iaf för högre hastigheter. Också att svenska motardklubben använder dom, men om det är bullshitt eller inte har jag ingen aning om :rolleyes:

Icarus skrev:
Har bara hört att Derbi-hjulen ska vara gjorda för "riktiga" Super Motarder, iaf för högre hastigheter. Också att svenska motardklubben använder dom, men om det är bullshitt eller inte har jag ingen aning om :rolleyes:

Ingen aning heller, tyckte hjulcentrumet bak såg lite klent ut, inte så mycket om hastigheterna, bara att det blir mer kraft och tyngre än moppen.

Icarus skrev:
Okej...

Blev lite OT, men wtf ;)

360n tror jag kan vara fin för dig enligt dina önskemål. Lite mer kraft i motorn vilket man vill ha på asfalt.

Vill du ha tips på vad man ska kolla på vid köp så rekommenderar jag dig starkt att kolla in min egen sida.
Klicka på tips och sen begagnat tips.
http://welcome.to/swmotocross

Lycka till!

Last edited:
Hur många häst/kw ligger en husqvarna 360cc 2-t på ungefär?
Skulle det kanske gå att registrera den så man kan köra den som mellanklass-mc? (21 kw?)

EDIT: Min kompis tjatar om att 360:n kommer att gå mycket bättre, acca bättre och ha högre toppfart än 510cc:aren. antar att han inte har rätt? Han säger också att om jag köper 360cc:n så kommer jag dra 510:an lätt... Antar att han har fel?

Last edited:
han har nog inte helt fel. en stor 2-taktare har gott om effekt, skulle gissa på att 360:n har ungefär 55 hk, 510:n ligger runt 50. jag tvekar lite dock när det gäller reservdelar på en sån gammal hoj som trots allt är lite udda. en japs är ett säkrare kort när det gäller att få tag på delar. liten chansning kan det vara. är den bra underhållen kan det vara ett mycket skojigt köp. fundera dock på hur erfaren du är, en 360 och även 250 är rätt hetsiga. en 125:a kan vara en lämpligare hoj att börja med om du är oerfaren. men känner du att du kan klara av den så köp för fan!
lycka till o låt oss höra hur det går för dig
//m

Hmmm....skulle du bara køra SM skulle jag oxå rekommendera 360'n....man behøver lite mos om man nu ska køra stora banor oxå.
Men ska du ha den till cross/enduro oxå, och inte har kørt så mycket hoj innan, skulle jag rekommendera 125'an, om man inte ær van så kan det vældigt lætt hænda att det ær hojen som ær ute och kør med dig i skogen, och det ær inte så bra. En 250 eller mer sæger inte nej om man råkar vrida rullen lite før mycket av misstag, den tar av som en raket, samma med stora 4 taktare.
Och misstag gør man i skogen!

Om du børjar med en CR 125'a, så ær det ju inga roblems alls att flytta hjulen till en 250 senare (tror jag).
Annars skulle jag kolla in DR350, XR400 klassen før lite enklare och slittåliga singlar.

Derbi hjulen, vad ær det før dimensioner på dom?
Oki om dom ær klassade till tuffare grejor, men dom kommer att suga ændå om man måste ha moppegummi (jordgubb?! :D ) på dom....

Tack för alla bra svar :)

Ang. erfarenheten så kan jag inte säga så mycket, har bara kört Cross/Enduro några fåtal gånger. Då bla. KX125, CR125 och CR250. Har dock haft en moped (DTR -02) som jag har kört runt med ordentligt i skogen, antar att det inte räknas ;) Tror dock inte att 360:n kommer bli så svår för mig, får bara se till att "träna" mig att köra den riktigt. :)

Nu är jag riktigt sugen på 360:n, reservdelar och dyl. kommer nog inte bli något större problem då vi har två Cross/Moped affärer här i stan som säljer massa reservdelar till diverse hojar.

Måtten på Sendafälgarna ska vara följande enl. Derbi`s hemsida:

Rear 130/90-17"
Front 100/80-17".

Frågan är ju somsagt om hjullagren kommer att hålla.

När/om jag har fixat en SM-hoj så kommer jag nog antagligen hålla till på en Rallycross-bana som ligger ca en mil härifrån.

En liten till fråga, måste man ha nån speciell licens för att köra på bana/tävla? Och isåfall, är det nån åldersgräns på det?

Sen en liten nyfikenhetsfråga, hur gör man sk. "motardsladdar"?
(som jag brukar kalla dom;))

Icarus skrev:
Tack för alla bra svar :)

Ang. erfarenheten så kan jag inte säga så mycket, har bara kört Cross/Enduro några fåtal gånger. Då bla. KX125, CR125 och CR250. Har dock haft en moped (DTR -02) som jag har kört runt med ordentligt i skogen, antar att det inte räknas ;) Tror dock inte att 360:n kommer bli så svår för mig, får bara se till att "träna" mig att köra den riktigt. :)

Nu är jag riktigt sugen på 360:n, reservdelar och dyl. kommer nog inte bli något större problem då vi har två Cross/Moped affärer här i stan som säljer massa reservdelar till diverse hojar.

Måtten på Sendafälgarna ska vara följande enl. Derbi`s hemsida:

Rear 130/90-17"
Front 100/80-17".

Frågan är ju somsagt om hjullagren kommer att hålla.

När/om jag har fixat en SM-hoj så kommer jag nog antagligen hålla till på en Rallycross-bana som ligger ca en mil härifrån.

En liten till fråga, måste man ha nån speciell licens för att köra på bana/tävla? Och isåfall, är det nån åldersgräns på det?

Då får hojta till när projektet e klart. Så man kan komam upp o provköra det ;) :whip

Orginaldäcken till derbi senda SM är 130mm breda. Däcken verkar vara riktiga däck för dom är godkända för 110mph (178km/h, nått sånt)

Men 130 kanske är lite smalt, men det kanske räcker för en 125:a.

Icarus skrev:

Antar att du menar när man sladdar ut med bakhjulet vid ingången till kurvor.
Motorbroms handlar de om. Man växlar ner från kanske 4an till 2an och upp med kopplingen, med fyrtaktarnas starka motorbroms sladdar hjulet ut.
Är nog svårare att behärska den tekniken på 2-taktare då det inte alls finns lika motorbroms i de motorerna.

Okej, det var intressant att veta, har alltid tyckt att det ser så fett ut (och svårt) när dom går ut med bakhjulet sådär.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back