125cc Super Motard - Projekt?

Icarus

WWweeeeeeeeee!!!
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Ingen just nu!
125cc/250cc 2-T Super Motard - Projekt?

Tjenare!

Har funderat ett tag på att bygga om en 125cc 2-t Cross/Enduro-hoj till Super Motard. Hade tänkt att utgå ifrån en honda CR125 -91-95 eller liknande, då min ekonomi inte är den bästa. Den största frågan är ju om man kan få på SM fälgar på den, kanske funkar om man har andra hjuldistanser?

Sen, har nån tips på "billiga" SM fälgar? Man har ju sett en och annan annons på SM fälgar från Derbi Senda (Mopeder) som inte är alltför dyra.

Tacksam för svar :)

EDIT: Lade till 250cc i rubriken...

Last edited:
Du får ursäkta mig men 125 cc motard låter i mina öron väldigt tråkigt.
Hur fattig är du? För du måste ju hur som helst köpa fälgar & frambroms + hoj.
Jag antar att du inte ska ha den till att åka på gata med? hade jag varit i dina kläder så hade jag hellre köpt ett gamal as med större cc än en lite nyare 125:a.

Tja, har inte värst mycket att lägga på en crosshoj, runt 15.000:-, Sen fälgarna på det. Var mest tänkt som ett "roligt projekt" att ha att göra under vintern, alltså inget att glida runt på under längre sträckor. 250cc 2-t då?

Jag skulle försöka ta mig upp kring 400 cc, då börjar det likna ngt. En äldre cross borde man väl kunna få för dom pengarna? Leta runt kan du säkert hitta ngn som vill bli av med sin snabbt under vintern (= förmånligt pris)

Varför inte köpa en vettig enduro och köpa motard hjul när du har råd... Det är nog roligare så. :crash

På en knixig gokartbana går det att åka riktigt fort med en 125:a.
Snabbast i Chrilles gamla hall var visst Ola Eifrem på en 125:a. När det börjar gå fort kommer den till korta ganska rejält. Välj hellre en 250.
/Tommy F-L
(Du kan få köpa gjutna hjul av mig).....

Jo, har vart inne på en 250 mer nu (har hittat en "bra" 250 enduro).

Vill helst ha ekrade fälgar, men vad ska du ha för dom gjutna?

Att göra om en CR till motard, tror jag inte blir så mycket billigare än att köpa en Gas Gas SM125. Om man gör det ordentligt. Men vill du ha det som projekt så :tummenupp

P.S Det kan vara jävligt kul med Motard som 125, kan lova att min kompis gas gas e jävligt kul att köra!! :tummenupp

Tja, hade ju tänkt att bygga den från en äldre CR125/250, från kanske 92 eller liknande, eftersom dom inte är så dyra, men fortfarande ganska snygga.

Tänker inte vara 100% seriös med projektet isåfall, blir nog inget som större bromsar mm, vill bara ha en fetare look helt enkelt och anpassa den mer för vägen än i skogen. Kommer köra ganska mycket på grusvägar och liknande också.

Somsagt, jag vill ha ett projekt, något att pilla med, och detta dök bara upp i huvudet :hej

Btw, kostar inte Gas Gas SM125 runt 50-60.000:- i Sverige?

Icarus skrev:
Tja, hade ju tänkt att bygga den från en äldre CR125/250, från kanske 92 eller liknande, eftersom dom inte är så dyra, men fortfarande ganska snygga.

Tänker inte vara 100% seriös med projektet isåfall, blir nog inget som större bromsar mm, vill bara ha en fetare look helt enkelt och anpassa den mer för vägen än i skogen. Kommer köra ganska mycket på grusvägar och liknande också.

Somsagt, jag vill ha ett projekt, något att pilla med, och detta dök bara upp i huvudet :hej

Btw, kostar inte Gas Gas SM125 runt 50-60.000:- i Sverige?

Jo, en Gas Gas kostar 60.000 :crash Men ska man bygga om en cross, med elsystem, bromsar, fälgar o däck m.m. Så blir det ju en hel del pengar direkt. Men du skulle ju inte vara så seriös så då blir det ju billigare :tummenupp

Lite seriös ska jag vara iaf ;)
Har hittat en förhållandevis stor go-cart bana som man kan hyra för inte så mycket pengar, vilket vore jäkligt skoj att åka lite på.
Nu ska bara en Enduro inhandlas sen blir det grejjor :)

Okej, har hittat en lite större "bana" inte så lång här i från, en rallycrossbana. Nu till frågan, måste man ha nån speciell licens eller nått för att köra?

Hehe, jao, någon form av bygge blir det, antingen 125cc eller 250cc 2-takt.

Ingen som har en lite äldre Enduro/cross som ni vill bli av med?
Sen ang. fälgarna, finns det nya (ekrade) fälgar för runt 6000:-, eller måste man köpa beg.?

Såg en film på en kille som körde 125cc Honda cr förut iaf..typ 96-97 nånting, komerm inte riktigt ihåg.. Han såg då ut att ha skoj iaf =)

Icarus skrev:
Ingen som kan rekomendera ett par bra ekrade fälgar som inte är allför dyra?

Begagnade fälgar, är bra och billiga, läs på blocket och här så dyker det upp fälgar lite då och då. Du måste exempelvis inte åka ekrade fälgar, utan gamla sporthojs-fälgar fungerar om du inte kör extremt höga hopp och plattlandningar.
Satsa på minst en 250 cross, de kostar inte många hundralappar mer än en 125 av de årsmodeller du tittar på.
Dessutom finns ju gamla huskvarna 360 osv, med ännu mer mos för ungefär samma pengar.

Tackar för svaret.

Har kollat in en Husqvarna 360, ser inte helt fel ut.
http://www2.blocket.se/view/1425381.htm
Är det 4-takt?

Hittade också ett par Fälgar från en Derbi Senda SM 98-99 som ser helt okej ut. Frågan är bara om man måste modifiera dom mycket för att dom ska gå på? te.x bromskivorna bak och fram, det kanske inte är samma mått som på en te.x Husqvarna 360?
Sen, går det att modda på ett eget drev eller kan man köra med "moppedrevet" på?

Länk: http://www2.blocket.se/view/1357918.htm?l=0

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back