125a på B-kort

Skulle tro dom flesta "supersportbilarna -1000hp bilarna" som man får köra med vanligt B-kort.är mera komplicerat att köra än en 6kw 125cc skoter:rolleyes:

Varför inte bara åka moppescooter i stan då?
lika smidigt
nästan lika snabb
nästan lika bra packmöjligheter

vad är problemet?

I Stockholm vore det ett problem då man in till stan måste åka 70-110 väg, i alla fall om man bor i norrort.

I Belgien får man också köra 125:a på B kort.
En vän som inte har mc körkort har en Honda Varadero 125. Funkar fint för honom.
Nu är inte Varaderon en scooter, men det är en A1 hoj (ja 125cc versionen då, finns även en stor Varadero på 1000cc).

I England får man gå en endagskurs och om man inte är totalt hopplös så får man sätta ett stort fult L på sin 125:a och så får man övningsköra (med sig själv som handledare).

Jag tror att det hade kunnat öka populariteten på 2-hjulingar som pendlarfordon.
Det är lätt att tröttna på 45 moppe, åtminstone om den inte är trimmad och olaglig, men då skulle man i princip kunna köra cross eller vad som helst (förutom mindre risk att åka dit för det).
Men en 125 kan i många fall vara tillräckligt snabb, även om den kanske inte är lika rolig som något större.
Skulle nog kunna vara populärt för mc handlare åtminstone.

Att ta fordonsklassen A1 rakt av är en sak. Men hitta på massa flumregler som att man får bara köra rosa vespor är bara korkat. Ser inte varför man skulle begränsa det till scootrar.
Skulle i så fall vara för att de är automat, men det finns faktiskt scootrar som inte har variator. Sen skulle det kunna finnas motorcyklar som inte är scootrar som har automat.
Finns åtminstone Aprilia Mana som har automat. Nu har ju den mer än 125cc, men poängen är att automat och scooter inte behöver vara synonymt, även om det oftast stämmer.

Skall man tillåta 125a scooter kan man lika gärna tillåta alla A1 hojar, det är ju ingen större skillnad mer än att jag upplevern scootern som farligare, mer svårkörd samt mindre kontroll över effekten för någon som är ovan vid variator.
Personligen: Låt det vara som det är, nu får ju inte ens ungdomarna köra 30-moppe utan körkort (lite hårt kanske? men när jag var ung tog nästan alla Eu-kort och så verkar ju trenden vara på de yngre kompisar jag har), ungdomarna kör ihjäl o skadar sig på sina trimmade maskiner, varför skulle det då vara lämpligt att låta en ej 2-hjuls erfaren (bilförare) ha rätten att få hoppa upp på en 2-hjuling med effekten av en rätt så trimmad moppe och kassa vägegenskaper?
Det är väl av samma anledning till att man inte får A med B som man fick förr. antagligen så såg man väl att det inte är samma sak som att köra bil, någon där ute som har tagit mc efter bil utan att kört moppe kan nog intyga att det är stor skillnad, vi som körde moppe i några år hade väl ett försprång skulle jag tro.

Sverige har ju en relativt bra olycks- och döds-statestik i förhållande till många andra länder (om vi inte till o med är bäst? låter det vara osagt), kan det finnas någon koppling till utbildning/attityd i trafiken/myndigheter eller är det bara en slump? :glömdet

Då är det mer logiskt att en person med a1 körkort kan gå direkt på en a2 maskin utan förarprov vid 18 år. Kan man köra en 125 a då är steget litet till en 35 kw cb 500.
Jag skulle tro att en 125 a pilot löser det bättre än en bilförare på en 125 a.

Skulle tro dom flesta "supersportbilarna -1000hp bilarna" som man får köra med vanligt B-kort.är mera komplicerat att köra än en 6kw 125cc skoter:rolleyes:

Du underskattar din hjärnas prestation när du bromsar in en tvåhjuling, med två separata bromssystem, samtidigt som du lutar ditt fordon inför en kurva. I en bil, oavsett hur många hästkrafter den har, så är det bara att sätta foten på en pedal och bromsa. Vi snackar alltså om en hjärnverksamhet som en daggmask skulle kunna prestera när det handlar om att bromsa en bil.

Jag minns ett TV-program jag såg ifrån Indonesien för några år sedan. Där finns världens största koppargruva uppe i bergen. Några av förarna till gruvdumprarna är lokala indianer. P.g.a. avsaknaden av vägar så hade de aldrig kört bil men de lärde sig snabbt att köra dessa 200-tons gruvdumpers. Jag garanterar att de som vuxna hade haft det svårare att lära sig köra en moppe eller t.o.m. lära sig cykla.

Det krävs enormt mycket mer träning och erfarenhet för att framföra en tvåhjuling säkert jämfört med vad som krävs av en bilförare. Tyvärr så är det många, inte sällan de faktiska beslutsfattarna, som inte förstår detta.

Att tro att man kan framföra en tvåhjuling trafiksäkert bara för att man har ett bilkörkort är bara dumheter. Det resonemanget är ungefär lika genomtänkt som att man kan köra snöskoter säkert bara för att man har b-kort. :dummer

Blev ju en ganska intressant diskusion det här, som min tanke var, som EU-vänlig i detta fallet, var det att en person som har/haft B-behörighet något år inte borde ha någon som helst svårighet med att framföra en i detta fallet lätt trimmad moped med typ variator eller automatkoppling som då toppar kanske 80-90 knyck, rätt eller fel, men tänk vilket lyft för gemene man i pendlingsfrågan, dock kanske våra bensinbolag inte gillar detta. :-)

För övrigt skulle det vara intressant att veta hur många av olyckorna i denna kategori som verkligen beror på dåligt utbildade förare. Detta måste man då titta närmare på i typ Italien och Spanien med flera länder som tillåter detta.

Last edited:
när jag var ung tog nästan alla Eu-kort

Ah shiet alltså gubben va gammal du måste vara.
Efter googlande hittade jag att AM körkort infördes Oktober 2009.
Om du var 15 någon gång mellan 2009 och 2013...
Asså shiet va gammal du måste vara nu då asså.

Ska jag hämta en spade och hjälpa dig börja gräva eller?

:tungan
Bara driver med dig.
Jag som passerat 15 före millennieskiftet borde i så fall vara lika utrotad som dinosaurierna om du är gammal.

Vad tror ni om den Engelska modellen?

http://www.youtube.com/watch?v=DsZznaflmZA

Där man ändå måste genomgå en utbildning och uppfylla några krav för att köra 125. Men att det är förenklat mot det riktiga motorcykelkörkortet.

Kan du nämna ett motordrivet landfordon som är mer komplicerat att framföra än en tvåhjuling?

Eller ett som är enklare att framföra än en bil?

Förstår inte detta med att MC skulle vara så svårt att framföra, tog själv mitt kort efter 3 körlektioner och det gick galant, det viktiga är nog snarare att trumma in vikten av riskbedömning och överskattande av sin egen körförmåga.

Att liknade regler kommer till Sverige är väl inte helt omöjligt, vi har ju redan EU-anpassat exempelvis PB klass 2, kör hur stort och tungt som helst med B-kort!

Ah shiet alltså gubben va gammal du måste vara.
Efter googlande hittade jag att AM körkort infördes Oktober 2009.
Om du var 15 någon gång mellan 2009 och 2013...
Asså shiet va gammal du måste vara nu då asså.

Ska jag hämta en spade och hjälpa dig börja gräva eller?

Edit: du kanske bara menade körkort för 30 moppen? jag menade såklart klass 1 som kan ha kommit ? i början av 2000 / sent 90tal? lite osäker. när jag var ung fick jag köra 30moppe utan behörighet i alla fall (inte för jag gjorde men ja, så var det.)

:tungan
Bara driver med dig.
Jag som passerat 15 före millennieskiftet borde i så fall vara lika utrotad som dinosaurierna om du är gammal.
Jag tog Eu när jag var 15 år 2005 ^^
och efter jag fyllde 20 har jag betraktat mig som en gammal pensionär, så gräv på du ^^ :krama

Last edited:
Förstår inte detta med att MC skulle vara så svårt att framföra, tog själv mitt kort efter 3 körlektioner och det gick galant, det viktiga är nog snarare att trumma in vikten av riskbedömning och överskattande av sin egen körförmåga.

Att liknade regler kommer till Sverige är väl inte helt omöjligt, vi har ju redan EU-anpassat exempelvis PB klass 2, kör hur stort och tungt som helst med B-kort!
Det gäller folk med äldre körkort som hade den rätten tyvärr. När fordonen går över 5- 6 ton då tillkommer flera nya tekniska system som man bör ha kunskap om t.ex tryckluftdrivna bromsar. Även flera bestämmelser kring axeltryck blir viktiga när hanterar tunga fordon.

Det gäller folk med äldre körkort som hade den rätten tyvärr. När fordonen går över 5- 6 ton då tillkommer flera nya tekniska system som man bör ha kunskap om t.ex tryckluftdrivna bromsar. Även flera bestämmelser kring axeltryck blir viktiga när hanterar tunga fordon.

Jo, jag vet vet att det inte gäller snorisar som tagit kortet efter -96, och självklart bör man som alltid se till att man vet vad knappar o reglage är till för innan man ger sig ut på vägen :hihi

Det var mest som ett exempel på att man faktiskt EU-anpassat och lättat på en del körkortsregler.

Du underskattar din hjärnas prestation när du bromsar in en tvåhjuling, med två separata bromssystem, samtidigt som du lutar ditt fordon inför en kurva. I en bil, oavsett hur många hästkrafter den har, så är det bara att sätta foten på en pedal och bromsa. Vi snackar alltså om en hjärnverksamhet som en daggmask skulle kunna prestera när det handlar om att bromsa en bil.

Jag minns ett TV-program jag såg ifrån Indonesien för några år sedan. Där finns världens största koppargruva uppe i bergen. Några av förarna till gruvdumprarna är lokala indianer. P.g.a. avsaknaden av vägar så hade de aldrig kört bil men de lärde sig snabbt att köra dessa 200-tons gruvdumpers. Jag garanterar att de som vuxna hade haft det svårare att lära sig köra en moppe eller t.o.m. lära sig cykla.

Det krävs enormt mycket mer träning och erfarenhet för att framföra en tvåhjuling säkert jämfört med vad som krävs av en bilförare. Tyvärr så är det många, inte sällan de faktiska beslutsfattarna, som inte förstår detta.

Att tro att man kan framföra en tvåhjuling trafiksäkert bara för att man har ett bilkörkort är bara dumheter. Det resonemanget är ungefär lika genomtänkt som att man kan köra snöskoter säkert bara för att man har b-kort. :dummer

Du menar som, typ en cykel?

En sådan folk lär sig hantera innan förskolan?

Jo, jag vet vet att det inte gäller snorisar som tagit kortet efter -96, och självklart bör man som alltid se till att man vet vad knappar o reglage är till för innan man ger sig ut på vägen :hihi

Det var mest som ett exempel på att man faktiskt EU-anpassat och lättat på en del körkortsregler.
Det var snarast så att man hade missat en detalj i regelverket. Det kunde vara så att man använde en fullstor buss 12 m som man tog bort säterna i och inredde. Eftersom den då inte längre uppfyllde kravet på buss ( mer än 8 pass) och inte hade något större godsutrymme, då blev det personbil på pappret. Körkortsbehörigheterna talade om lastbil C eller buss D.

Blev ännu en moralkaketråd av en enkel fråga alltså. :-(
Inte så jäkla konstigt då ingen vid sina sinnens fulla bruk vill ha ut ointresserade och okunniga på olämpliga tvåhjulingar! Med mindre än att man säljer såna förstås!:gnissla

Så vill du fråga och veta om det lobbas för det, så vore det nog bättre att ställa frågan till t.ex McRF istället.
De är de enda som iaf kortsiktigt skulle kunna ha något som ens påminner om ett intresse av att lobba för något så vederstyggligt som att låta kreti och pleti köra 125:a scooter på B-körkort!:rolleyes:

Enda positiva med ett sånt beslut, skulle möjligen kunna vara att det skulle sätta fingret på hur sjuka och obegripliga reglerna för A-korten är.:tungan

Det var snarast så att man hade missat en detalj i regelverket. Det kunde vara så att man använde en fullstor buss 12 m som man tog bort säterna i och inredde. Eftersom den då inte längre uppfyllde kravet på buss ( mer än 8 pass) och inte hade något större godsutrymme, då blev det personbil på pappret. Körkortsbehörigheterna talade om lastbil C eller buss D.

Mnja, det var faktiskt en anpassning för främst husbilar då de numera ofta väger in en bra bit över 3,5ton, att man sen kan basera en husbil på en dubbeldäckare eller ledbuss är ju en annan femma :död

Du menar som, typ en cykel?

En sådan folk lär sig hantera innan förskolan?

Ser du många förskoleungar som bromsar med frambroms? Eller är det möjligen bara fotbromsen som gäller?

Det kanske är ett helt otroligt sammanträffande men ni må väl hålla med om att det finns vissa likheter mellan en 5-årings kompetens på att bromsa sin cykel och den genomsnittliga bilistens? De trycker till med ena foten och fordonet saknar ner. Hur bra fungerar den bromsmetoden på en motorcykel i 100 km/h när älgen står där på vägen?

Att lära sig att bromsa riktigt effektivt på en motorcykel är svårt och kräver i många fall åratal av erfarenhet. De flesta bilar idag har ABS så bromskapaciteten hos föraren är reducerad till en låg och rent digital nivå. Vid fara är det bara att stå på bromsen och styra. De flesta motorcyklar idag saknar dock ABS och måste bromsas analogt OCH individuellt.

Det kan vara riktigt intressant och stå och titta på när bromsövningar genomförs i t.ex. SMC-s regi. Den oerfarne som får låsning på bakhjulet släpper oftast även på frambromsen varpå fordonen skuttar och stoppsträckan skenar iväg långt in i tarmsystemet på den teoretiska älgen.

Att vid en paniksituation styra två bromsar individuellt och analogt är inte något som den genomsnittliga bilisten kan klara av. Bromsfotens och växelhandens
koordination håller sällan tillräckligt hög klass. Så att utan träning släppa ut dylikt folk i trafiken på en 125:a riskerar att sluta mycket tråkigt. Senast jag kollade så gjorde det bra precis exakt lika ont att krascha i hundra knyck med en Superduperbåge och en 125:a. Men byråkraterna kanske har beslutat att så ej är fallet...?

... och nu har jag bara nämnt vissa skillnader vid bromsandet av fordonen. Det finns även några fler skillnader i hur bilar och tvåhjulingar bör framföras. :)

Last edited:
Ser du många förskoleungar som bromsar med frambroms? Eller är det möjligen bara fotbromsen som gäller?

Det kanske är ett helt otroligt sammanträffande men ni må väl hålla med om att det finns vissa likheter mellan en 5-årings kompetens på att bromsa sin cykel och den genomsnittliga bilistens? De trycker till med ena foten och fordonet saknar ner. Hur bra fungerar den bromsmetoden på en motorcykel i 100 km/h när älgen står där på vägen?

Att lära sig att bromsa riktigt effektivt på en motorcykel är svårt och kräver i många fall åratal av erfarenhet. De flesta bilar idag har ABS så bromskapaciteten hos föraren är reducerad till en låg och rent digital nivå. Vid fara är det bara att stå på bromsen och styra. De flesta motorcyklar idag saknar dock ABS och måste bromsas analogt OCH individuellt.

Det kan vara riktigt intressant och stå och titta på när bromsövningar genomförs i t.ex. SMC-s regi. Den oerfarne som får låsning på bakhjulet släpper oftast även på frambromsen varpå fordonen skuttar och stoppsträckan skenar iväg långt in i tarmsystemet på den teoretiska älgen.

Att vid en paniksituation styra två bromsar individuellt och analogt är inte något som den genomsnittliga bilisten kan klara av. Bromsfotens och växelhandens
koordination håller sällan tillräckligt hög klass. Så att utan träning släppa ut dylikt folk i trafiken på en 125:a riskerar att sluta mycket tråkigt. Senast jag kollade så gjorde det bra precis exakt lika ont att krascha i hundra knyck med en Superduperbåge och en 125:a. Men byråkraterna kanske har beslutat att så ej är fallet...?

... och nu har jag bara nämnt vissa skillnader vid bromsandet av fordonen. Det finns även några fler skillnader i hur bilar och tvåhjulingar bör framföras. :)

Numera har ofta cyklarna frinav, både fram och bakbroms sitter på styret.

Typ som en modern skoter, en variant av de får man även köra som femtonårig.

Någon har lyckats bli indoktrinerad av körskolan förstår jag, men glädjande är iaf att jag i vissas ögon kan ses som en übermensch som klarar av att bromsa med framjulet.:)

Inte så jäkla konstigt då ingen vid sina sinnens fulla bruk vill ha ut ointresserade och okunniga på olämpliga tvåhjulingar! Med mindre än att man säljer såna förstås!:gnissla

Så vill du fråga och veta om det lobbas för det, så vore det nog bättre att ställa frågan till t.ex McRF istället.
De är de enda som iaf kortsiktigt skulle kunna ha något som ens påminner om ett intresse av att lobba för något så vederstyggligt som att låta kreti och pleti köra 125:a scooter på B-körkort!:rolleyes:

Enda positiva med ett sånt beslut, skulle möjligen kunna vara att det skulle sätta fingret på hur sjuka och obegripliga reglerna för A-korten är.:tungan
Puss o kram tillbaka på dig RymdBörje....Idiot!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT