Ser du många förskoleungar som bromsar med frambroms? Eller är det möjligen bara fotbromsen som gäller?
Det kanske är ett helt otroligt sammanträffande men ni må väl hålla med om att det finns vissa likheter mellan en 5-årings kompetens på att bromsa sin cykel och den genomsnittliga bilistens? De trycker till med ena foten och fordonet saknar ner. Hur bra fungerar den bromsmetoden på en motorcykel i 100 km/h när älgen står där på vägen?
Att lära sig att bromsa riktigt effektivt på en motorcykel är svårt och kräver i många fall åratal av erfarenhet. De flesta bilar idag har ABS så bromskapaciteten hos föraren är reducerad till en låg och rent digital nivå. Vid fara är det bara att stå på bromsen och styra. De flesta motorcyklar idag saknar dock ABS och måste bromsas analogt OCH individuellt.
Det kan vara riktigt intressant och stå och titta på när bromsövningar genomförs i t.ex. SMC-s regi. Den oerfarne som får låsning på bakhjulet släpper oftast även på frambromsen varpå fordonen skuttar och stoppsträckan skenar iväg långt in i tarmsystemet på den teoretiska älgen.
Att vid en paniksituation styra två bromsar individuellt och analogt är inte något som den genomsnittliga bilisten kan klara av. Bromsfotens och växelhandens
koordination håller sällan tillräckligt hög klass. Så att utan träning släppa ut dylikt folk i trafiken på en 125:a riskerar att sluta mycket tråkigt. Senast jag kollade så gjorde det bra precis exakt lika ont att krascha i hundra knyck med en Superduperbåge och en 125:a. Men byråkraterna kanske har beslutat att så ej är fallet...?
... och nu har jag bara nämnt vissa skillnader vid bromsandet av fordonen. Det finns även några fler skillnader i hur bilar och tvåhjulingar bör framföras.