125a på B-kort

Puss o kram tillbaka på dig RymdBörje....Idiot!
Det måste ha varit svårt och krävt mycket funderande då det tagit dig nästan två veckor att komma fram till ett sådant mästerverk. Eller så har du så där lite lätt oövertänkt, självsäkert sagt, nästan lovat någon att det är precis som i Spanien? Nu väntandes på att bli räddad av -som av gonggongen-ett förhoppningsvis pågående lobbyarbete.
Det verkar i alla fall inte direkt som om tanken som sådan förefaller någon här särskilt tilltalande...
Apropå analysen och tillmälet, så givet vad jag skrev så skall jag nog ta din reaktion som ett tecken på att min brist på entusiasm, nog gjorde dig lite ledsen. Det var inte min avsikt.

Last edited:
Som Skäggot skriver 15åringar får köra scooter. Dock får ingen 15åring idag köra scooter i trafiken utan antingen moped klass 1 eller klass 2 KÖRKORT, just framtaget för att köra en 50cc moped på 2 hjul i trafik där det ingår övningskörning i trafik inkl. någon form av examination för att få ut kortet. så ja, 15 åringar får köra moppe. precis som 16åringar får ta A1. Jag tror att det finns en anledning till varför man har lagfört en form av körkort för till o med 30 mopparna som många här fick ut o köra bäst de ville på sin 15 års dag.

Jag har Sorgliga nyheter dock. I Polen där jag bor trädde nu i vintras (Januari) även 125cc, endast Variator. på vanligt B körkort. Så som det kör i detta landet (ja, jag bor här, vi skall fan be en bön varje dag i sverige för hur bra vi har det i trafiken trots allt) så skall jag föröka hitta hur mycket dödssiffran stiger i år. Normalt sett förekommer det lika många i Polen på en helg som i sverige per år i trafiken.

Grattis, du har verkligen talang om du klarade det efter 3 lektioner, men skulle du vilja ha på vägarna som du åker massa folk som inte kan hantera hojen lika bra som dej efter 15 lektioner... Jag lovar dig, det är verkligen inte lätt för många att "få ihop det"...

Numera har ofta cyklarna frinav, både fram och bakbroms sitter på styret.

Typ som en modern skoter, en variant av de får man även köra som femtonårig.

Någon har lyckats bli indoktrinerad av körskolan förstår jag, men glädjande är iaf att jag i vissas ögon kan ses som en übermensch som klarar av att bromsa med framjulet.:)

Inte många småungar trampar omkring med frinav. Deras föräldrar vet bättre.

Indoktrinerad av körskolan? Det var för många decennier sedan så jag kommer inte ihåg någonting av det som sades där...

Nä, men om man står som smc-instruktör på övningsbanan så får man se ett och annat när det gäller bromstekniken hos de som redan haft mc-kort i ett antal år. Med den insikten är det en skrämmande tanke att bilister som ALDRIG fått utbildning i bromsteknik av motordrivet tvåhjuligt fordon ska åka omkring där ute.

Apropå körskolan. Jag vet att flera körskollärare kan intyga att det ofta är enklare att lära totala noviser att bromsa rätt jämfört med de som har moppe-erfarenhet. Mopedister bromsar ofta såsom "de har lärt sig". M.a.o. så bromsar de som en 5-åring. Läs: 90% bakbroms. Det tar mycket längre tid för dem att lära om än det tar för en novis att lära sig rätt från början. O sen så ska vi inte ens börja prata om de som fick mc-kort tillsammans med bilkortet...

Vilken bromsteknik tror du att en bilist kommer använda såsom ny och outbildad motorcyklist? Tror du h*n kommer att praktisera en delikat balans mellan finger- och tå-toppskänsla eller tror du att h*n kommer att stampa på bromsen? Vad tror du resultatet kommer bli?

Jag gissar att vi snart ser mc med olika bromsmode. Ett noob läge där bromsarna är elektroniskt samman kopplade och själv fördelar bromskraften. Ett avancerat läge med bromsar som idag med absfunktion. Samt ett race /expert läge där abs helt eller delvis kan kopplas bort.

fram till 1975 så fick man ju A i samband med sitt B kort ... å kan fortfarande idag köpa sig en literklubba utan att kört en meter på 2 hjul (visserligen så föredrar nog den åldersgruppen en HD eller liknande idag)

Nä självklart tycker jag att man ska få köra 125'a (scooter eller "vanlig") när man kört upp för B , dom som saknar självbevarelsedrift och förnuft kan ju fan köra iHjäl sig på en trampcyckel

Inte många småungar trampar omkring med frinav. Deras föräldrar vet bättre.

Indoktrinerad av körskolan? Det var för många decennier sedan så jag kommer inte ihåg någonting av det som sades där...

Nä, men om man står som smc-instruktör på övningsbanan så får man se ett och annat när det gäller bromstekniken hos de som redan haft mc-kort i ett antal år. Med den insikten är det en skrämmande tanke att bilister som ALDRIG fått utbildning i bromsteknik av motordrivet tvåhjuligt fordon ska åka omkring där ute.

Apropå körskolan. Jag vet att flera körskollärare kan intyga att det ofta är enklare att lära totala noviser att bromsa rätt jämfört med de som har moppe-erfarenhet. Mopedister bromsar ofta såsom "de har lärt sig". M.a.o. så bromsar de som en 5-åring. Läs: 90% bakbroms. Det tar mycket längre tid för dem att lära om än det tar för en novis att lära sig rätt från början. O sen så ska vi inte ens börja prata om de som fick mc-kort tillsammans med bilkortet...

Vilken bromsteknik tror du att en bilist kommer använda såsom ny och outbildad motorcyklist? Tror du h*n kommer att praktisera en delikat balans mellan finger- och tå-toppskänsla eller tror du att h*n kommer att stampa på bromsen? Vad tror du resultatet kommer bli?

Innan vi går vidare, kolla på några femtonåringars moppar och några tioåringars cyklar.

Du kommer snabbt konstatera att fötterna har rätt lite att göra med inbromsningen.

Innan vi går vidare, kolla på några femtonåringars moppar och några tioåringars cyklar.

Du kommer snabbt konstatera att fötterna har rätt lite att göra med inbromsningen.

Visst kan jag göra det. Jag föreslår att du samtidigt tar o kollar upp hur förskoleungars cyklar bromsas då det ju är dessa fordon som jag hela tiden har jämfört med hur bilar bromsas. Det är ju liksom det som är kruxet i sammanhanget... Det krävs inte mer bromsförmåga av en b-korts-innehavare än av en genomsnittlig 5-åring.

Visst kan jag göra det. Jag föreslår att du samtidigt tar o kollar upp hur förskoleungars cyklar bromsas då det ju är dessa fordon som jag hela tiden har jämfört med hur bilar bromsas. Det är ju liksom det som är kruxet i sammanhanget... Det krävs inte mer bromsförmåga av en b-korts-innehavare än av en genomsnittlig 5-åring.

Så då kan du hoppa över allt mellan fem och körkort, därför att dom har fotbroms före förskolan.:va I samma mening jämställer du körkortsinnehavare för bil kompetensmässigt med femåringar, är du seriös?

Men trehjulingen då, den har ju inte ens broms.:tummenupp

Så, som femtonåring kan man framföra en skoter utan fotbroms, men det har man glömt vid arton...

Förstår inte detta med att MC skulle vara så svårt att framföra, tog själv mitt kort efter 3 körlektioner och det gick galant, det viktiga är nog snarare att trumma in vikten av riskbedömning och överskattande av sin egen körförmåga.

Att liknade regler kommer till Sverige är väl inte helt omöjligt, vi har ju redan EU-anpassat exempelvis PB klass 2, kör hur stort och tungt som helst med B-kort!

Då är det ju bara att gratulera dig för detta.Men om du nu är så smart så borde du kanske även kunna förstå att för flertalet andra så är det här med att färdas på två hjul aningen svårare och definitivt mer riskfyllt än t ex bilkörning och förmodligen är det därför som man ibland går ut med olika information till mc åkare om riskerna med denna mc körning via t ex informationsfilmer oavsett var i världen man nu bor.Vet dom som knappt kan framföra en vanlig eu moped utan att köra in i närmsta fasta objekt.Så nej tack, vi behöver och ska inte ha några 125cc mc förare som framför dessa motorcyklar på ett bilkörkort.

Vad blir nästa dumma förslag !?.Att bilförare ska få framföra lastbil med släp trots att de saknar behörighet.Förmodligen så kommer dessa dumma förslag som vanligt från en EU byråkrat i bryssel som numera tröttnat på att mäta storleken på jordgubbar. :crash

Så då kan du hoppa över allt mellan fem och körkort, därför att dom har fotbroms före förskolan.:va I samma mening jämställer du körkortsinnehavare för bil kompetensmässigt med femåringar, är du seriös?

Men trehjulingen då, den har ju inte ens broms.:tummenupp

Så, som femtonåring kan man framföra en skoter utan fotbroms, men det har man glömt vid arton...

Det är nog ingen ide att vi fortsätter den här diskussionen om du inte förstår skillnaden mellan att fotbromsa, såsom 5-åringar och bilister gör, och att använda hand och fotbroms individuellt såsom de flesta motorcyklister gör.

Inte heller tycks du inse att det kan få väldigt annorlunda konsekvenser att bromsa en moppe dåligt i 30-45 km/h och en 125:a i 120 km/h...

Bara för att man KAN framföra ett visst fordon betyder det inte att man BORDE. Det är därför samhället har infört något som kallas körkort. Om du stått på en bromsövning och sett hur erbarmligt dåligt många seniorer som fick körkortet före 1975 faktiskt bromsar sina kromslädar så skulle vi nog inte haft den här diskussionen.

Lycka till i trafiken. :hej

Det är nog ingen ide att vi fortsätter den här diskussionen om du inte förstår skillnaden mellan att fotbromsa, såsom 5-åringar och bilister gör, och att använda hand och fotbroms individuellt såsom de flesta motorcyklister gör.

Inte heller tycks du inse att det kan få väldigt annorlunda konsekvenser att bromsa en moppe dåligt i 30-45 km/h och en 125:a i 120 km/h...

Bara för att man KAN framföra ett visst fordon betyder det inte att man BORDE. Det är därför samhället har infört något som kallas körkort. Om du stått på en bromsövning och sett hur erbarmligt dåligt många seniorer som fick körkortet före 1975 faktiskt bromsar sina kromslädar så skulle vi nog inte haft den här diskussionen.

Lycka till i trafiken. :hej

Jag gör i alla fall inte min bedömning av allmänhetes kompetens baserad på de få som uppenbart ser sig behöva övning, och således söker sig till instruktörer.

Det sorgliga är att du använder de som vill öva, på något dom ser sig brista i, för att påvisa folks oduglighet. Hoppas inte dina elever får obehaget av att ta del av den insikten.

Du påstår dig inte ha blivit indoktrinerad, jag hävdar att så är fallet. och för dina elevers skull hoppas jag att du lyfter blicken lite i framtiden.

Hoppas iaf dina elever har förstånd att sätta ner fötterna i marken när det slutar rulla, det är bara en av ett otal saker som skiljer mellan bil och mc-körning.:tummenupp

Jag gör i alla fall inte min bedömning av allmänhetes kompetens baserad på de få som uppenbart ser sig behöva övning, och således söker sig till instruktörer.

Det sorgliga är att du använder de som vill öva, på något dom ser sig brista i, för att påvisa folks oduglighet. Hoppas inte dina elever får obehaget av att ta del av den insikten.

Du påstår dig inte ha blivit indoktrinerad, jag hävdar att så är fallet. och för dina elevers skull hoppas jag att du lyfter blicken lite i framtiden.

Hoppas iaf dina elever har förstånd att sätta ner fötterna i marken när det slutar rulla, det är bara en av ett otal saker som skiljer mellan bil och mc-körning.:tummenupp

Jag hyser inga sådana tankar alls. Har faktiskt svårt att tro att en enda instruktör gör det. Jag vet mycket väl att det i det istället ofta är bästa förarna som besöker kurserna. Det märks snabbt på körgården och det är ju inte heller så konstigt eftersom de faktiskt tränar! Det är tack vare dem som man snabbt identifierar de som behöver träna mer.

De i särklass sämsta förarna jag stött på är ungtuppar på nya superduperbågar.:fakta Av nån anledning så tycks de, tillsammans med de som tror att alla bilister kan köra hoj, tro att man kan göra det säkert utan att träna.

Jag hyser inga sådana tankar alls. Har faktiskt svårt att tro att en enda instruktör gör det. Jag vet mycket väl att det i det istället ofta är bästa förarna som besöker kurserna. Det märks snabbt på körgården och det är ju inte heller så konstigt eftersom de faktiskt tränar! Det är tack vare dem som man snabbt identifierar de som behöver träna mer.

De i särklass sämsta förarna jag stött på är ungtuppar på nya superduperbågar.:fakta Av nån anledning så tycks de, tillsammans med de som tror att alla bilister kan köra hoj, tro att man kan göra det säkert utan att träna.

Kunde ungtupparna använda frambromsen?

Det andra du skriver bemödar jag mig inte med.:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey