125 cc, Två takt eller 4 takt?!

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Jag är mitt uppe i minamc funderingar och undrar skarpt: 2 takt eller 4 takt?

Mina val för tillfället är:

Derbi Gpr 125 cc Nude , 2 takt, går att strypa av.
Honda Cbr 125 cc, 4 takt, går ej att strypa av.
Cagiva mito 125 cc, 2 takt, går att strypa av.

Vilken tror ni mest på?

Jag vill ha en mc som är skön att köra. Ha ett bra drag och låta som en mc. (kommer köpa till nytt avgasrör till den mc jag köper).

Bensin snålhet har inte så stor betydelse. Min största fråga är:
Hur mycket Honda cbr skiljer sig från de andra två jag har nämt ovan?
(Vill kanske inte köra runt och låta som en moppe) Man får ju grymt ljud i cbr:n med ett nytt avgasrör!

Jag tror hojjen kommer användas nästan dagligen. Jag är lite skeptisk emot honda cbr:n eftersom den är så liten =/. Ni som har cbr:n , skulle ni kunna kommentera detta?

Tackar för svar
 
beror på vad du prioriterar. låta som en moppe eller bli ifrånkörd av en moppe......


2t alla dagar i veckan.



nu börjar faktiskt många 4t bli såpass gamla att dom kanbörja strula. när dom gör det är det ofta både jävligt mkt jobbigare och dyrare att laga. ett tips till alla er som funderar och det är ofta ett tungt övervägande mångah ar, speciellt föräldrar.
 
Jag röstar på mito :)

Derbin har runt 22 hk har jag för mig medan en mito har 30-34 ;)
 
En liten notis bara...

Jag har haft ett par 125or i mina dagar. Bland annat hade jag under en period en Honda CB125T årsmodell -80 nånting.

Med den åkte jag ifrån nya XT125 och Derbi Senda 125.

När gamla 125 fyrtaktare från sent 70-tal till tidigt 80-tal kör ifrån nya 125 fyrtaktare från -05 och -06 tycker inte jag bör fundera så mycket på att välja en 125 fyrtaktare om man inte ska använda hojen som en smidig stadsmaskin.
 
finns ju trim till 4t nu för tiden. men de har ändå ingen chans mot 2takt.
 
170 cc på RD-YPVS brukade surra som en bålgeting runt de flesta 4 taktare upp t o m 600 cc på 80 talet!

Inbillar du dig att en gammal CB125TD bränner ifrån en modern hoj så kanske du ska kolla strypningarna och jämföra sedan...
...eller hur... :3freak
 
Men är det någon skillnad mellan 2 takt och 4 takt när dom e strypta?

Jag menar går en 2 takt snabbre än en 4 takt? Har en 2 taktare bättre axx än 4 takt?

Eller beror allt detta på vilken typ av hoj?

Btw vill gärna ha en mito :). Hittat en billig i min stad, ska ba bli av med moppen först.
 
hehe jao jag e fett sugen på miton, ska ba bli av med mopeden först.

Tyvärr var den krashad men de kan jag stå ut med den finns ju i samma stad som jag.

Några tips på hur man får bort skrap märken? Lacka om dom eller?
 
Men är det någon skillnad mellan 2 takt och 4 takt när dom e strypta?

Jag menar går en 2 takt snabbre än en 4 takt? Har en 2 taktare bättre axx än 4 takt?

Eller beror allt detta på vilken typ av hoj?

Btw vill gärna ha en mito :). Hittat en billig i min stad, ska ba bli av med moppen först.

När dom är strypta går dom i princip lika, fyrtaktaren kan till och med ha lite bättre botten vrid än en tvåtakt. Ska du köra strypt kan ju en fyrtaktare vara en stark kandidat, bränslesnålhet, ljud och mindre lukt är starka argument för fyrtaktare. En annan sak som talar för fyrtakt är att dom nästan aldrig är strypta vilket betyder att de går som dom är designade att göra.

Men om du kan tänka dig att köra ostrypt är ju valet en tvåtakt. Kan också rekomendera Cagiva Mito, har en själv och den är en fröjd att köra. Hög effekt och bra bottenstyrka pga den rörliga avgasporten gör den till en ganska optimal hoj, sålänge du inte vill snurra runt för mycket i stan där den kan vara lite jobbig i längden. Miton är enligt mig kungen bland landsvägshojar i 125cc klassen
 
170 cc på RD-YPVS brukade surra som en bålgeting runt de flesta 4 taktare upp t o m 600 cc på 80 talet!

Inbillar du dig att en gammal CB125TD bränner ifrån en modern hoj så kanske du ska kolla strypningarna och jämföra sedan...
...eller hur... :3freak

Lilla gubben, jag inbillar mig ingenting.

Varken Yamahan eller Derbin var strypta, inte heller CB:n.

Fakta. punGt!
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Hur stryper man av miton?

Blev lite fundersam nu, 2 takt vs 4 :P

Vet inte om jag vill strypa av den, fast en Cbr ser så liten ut. Hmm.

Så det är detta jag står mellan:

Gött ljud, billig i drift,bra vrid VS snabb hastighet, grymt axx
STRYPT OSTRYPT

Valen just nu är antigen HONDA CBR 125 VS CAGIVA MITO 125, eller APRILIA RS

Asså jag blir bara mer och mer fundersam ju mer jag läser på internet.

Kolvbyten, jobbigt, mkt service, slukar mkt soppa osv osv.

jag borde ta och singla slant, 2 takt vs 4 takt :P
 
Last edited:
Hur stryper man av miton?

Blev lite fundersam nu, 2 takt vs 4 :P

Vet inte om jag vill strypa av den, fast en Cbr ser så liten ut. Hmm.

Så det är detta jag står mellan:

Gött ljud, billig i drift,bra vrid VS snabb hastighet, grymt axx
STRYPT OSTRYPT

Valen just nu är antigen HONDA CBR 125 VS CAGIVA MITO 125, eller APRILIA RS

Asså jag blir bara mer och mer fundersam ju mer jag läser på internet.

Kolvbyten, jobbigt, mkt service, slukar mkt soppa osv osv.

jag borde ta och singla slant, 2 takt vs 4 takt :P

Valet mellan hojarna är enkelt. Ska du köra strypt så tar du 4t, ska du köra ostrypt så tar du mito eller RS. Ta isf helst mito för de är snäppet värre än RS imo ;)
 
juste en sak till.

Vad händer om man åker fast för trimmning då?

Vid poliskontroll brukar polisen provköra en mc?

Är dom lika hårda på mc som med mopeder?

Man märker väll inte på ljudet om hojjen e trimmad?
 
Du kanske vill framhäva hur suverän förare du är för en CB125T var helt obsolet redan 1982 när Yamaha släppte RD125LC.

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cb125t 81.htm

WÖRD! :yoparty

Det enda balla med den var att den hade elstart & att framdrevet går att använda till en hel hoper med kinaquads.

...men drömma går ju.

juste en sak till.

Vad händer om man åker fast för trimmning då?

Vid poliskontroll brukar polisen provköra en mc?

Är dom lika hårda på mc som med mopeder?

Man märker väll inte på ljudet om hojjen e trimmad?

Ne den risken är väl ganska obefintlig men till besiktningen som är vartannat år...

Det är trimpipa och insug som förändrar ljudet men det går att trolla bort det med.

...alltså köper du en nybes så slipper du bry dig.

Lilla gubben, jag inbillar mig ingenting.

Varken Yamahan eller Derbin var strypta, inte heller CB:n.

Fakta. punGt!

Dessutom är jag en jefvligt stor gubbe som springer som en Gazell så du ska passa dig! :snorunge
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top