1200 mil service gsxr 750 k4/k5 - Vad göra?

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Hojen tickar sakta men säkert mot 1200 mil, o det är dags för service vid de miltalet (Om jag fått rätt uppgift), så tänkte tjäna in lite kronor genom att göra jobbet själv. Men undrar nu vad exakt som ska göras vid 1200mil?

olja, filter, stift vad mer?
Kontroll av?

MVH / Naderi

Prova att ringa en verkstad och fråga om pris och vad de gör för pengarna. Hade precis in min Honda på 1200-servicen och passade på att fråga ut dem.

För min del så handlade det enda lite större delen av servicen om att synka förgasarna. I övrigt så var det sånt där småpill, smörja handtag, kontrollera efter glapp på diverse platser och liknande. De passade på att pumpa däcken också.

Kolla i din handbok - eller tanka ner den.

Där finns ett service-schema över vad som skall göras. Dvs smörja vissa smörjpunkter, oljebyte, filter, (luftfilter, oljefilter), tändstift, osv.

Finns också vad man gör vid varje intervall.

Stift borde väl hålla mer än 1200 mil? 2000/4000 mil. Man behöver inte byta för bytandets skull på stiften, byt olja, filter, luftfilter eller gör rent luftfiltret, kolla igenom om någon bult behövs efterdras, kolla hur beläggen ser ut, slitna=byt. En viktig sak som är lätt att missa som är enkel o lätt att åtgärda, bromsvätska, hydralvätska(om du har hydralkoppling:va

Det primära är olje/filter byte:)

Last edited:
Tack BENEDICT för ditt svar. Hitta allt jag sökte där! Frågan e nu hur man gör med serviceboken om man väljer att serva själv? Stämpel osv? För man vill ju inte att hojen blir "skum" eller "svårsåld" senare pga en liten stämpel...

Tack BENEDICT för ditt svar. Hitta allt jag sökte där! Frågan e nu hur man gör med serviceboken om man väljer att serva själv? Stämpel osv? För man vill ju inte att hojen blir "skum" eller "svårsåld" senare pga en liten stämpel...

Inget, eftersom att du inte är en auktoriserad verkstad så har du inte dokumentation på att denna service är gjord (i boken). Om du vill ha din stämpel och vill undvika höga kostnader så kan du alltid göra allt förarbete, tex skruva av kåpor och liknande. Då måste du iofs prata med verkstaden först och kolla om det är okej för dom att du gör detta och hur mkt du kan få ned priset.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard