När är tändstift egentligen slut?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Som ämnet lyder, när är egentligen ett tändstift slut? :va Jag kollade på mina nu under vinterservicen, och stiften har fin färg, elektroderna ser fräscha ut och hade rätt gap, en tiondel för stort möjligen, men det justerades. Men dom har gått nästan 1200 mil, om dom byttes när dom skulle bytas :rolleyes: Ska dom bytas enligt serviceintervallet, eller kan man glatt fortsätta köra med dom om dom ser fina ut? Eller är det andra saker som slits i stift som inte går att mäta eller se med blotta ögat? :va

ja de kan man undre.. om allt funkar bra, ska man byta ändå?
man brukar ju märka när ett stift är slut riktigt.. :va

Man ska just byta dom efter interval för just det inte ska hända, att de lägger av mitt i körning vill säga.

Nog endast en viss längd tillverkaren kan "garantera"

Man ska just byta dom efter interval för just det inte ska hända, att de lägger av mitt i körning vill säga.

Nog endast en viss längd tillverkaren kan "garantera"

jo men ett stift bara går o går så länge inte hojen är felinställd..
men då kan ju stiften ryka hur som helst.

Jag kan köpa att gnistandet tär på elektroderna i längden, men så länge dom ser fina ut och har rätt avstånd? Vad mer kan gå sönder, det är ju bara två ledare som elektroderna hoppar emellan.

Tanken med intervallerna på stiftbyte är ju att säkerställa funktionen på tändsystemet.
Ett stift som börjar bli slitet,får ett felaktigt avstånd på elektroderna,det kan man ju justera då och då,men det är ju en billig försäkring att byta dom vid rätt intervall.
Pajar gör dom alltid när hojen är packad å klar för semester,klockan fem en söndagsmorgon......

Tror det har som sagt att göra med längden tillverkaren kan garantera. Men är tändstiften fina så är dom. Tror inte de kan splittras eller något sådan.

Jag har hört att elektrodens hörn trubbas av när man kör med stiftet, dvs. så att hörnen bli lite rundade med tiden. Elektrodens profil avgör ju lite hur gnistan kommer att slå, och jag skulle tro att det förr eller senare blir problem på nåt sätt om man inte byter stift på väldigt länge.

Blir väl säkert även nån slags materialutmattning med tiden. Dels pga värmen och all ström som går igenom stiften. Är nog för att säkerställa att man har fullgod funktion man har satt "livslängden" på när dom är dags att bytas ut.

Beror på hur kinkig man är :D I bilen byter jag när elektroderna är slut, hehe

När hörnen på elektroden är rundad brukar man säga annars. Jag har dock aldrig märkt nån skillnad på gången med nytt stift och ett med rundade kanter...

Bytte stift på volvon för 2 veckor sen och att dömma på hur de såg ut så hade de inte bytats på de 16000milen bilen gått.
de va runda på elektrodarmen och bilen började gå dåligt
MEN som sagt de va väldigt slitna, avståndet va helt fel och det syntes.
till och med min farmor kunde se att de va nötta.

Men hade man justerat avståndet så hade de säkert funkat lika bra för de.

Dessutom så va anledning till att stiften byttes att lamda lampan börjat lysa. och den slocka i samband med bytet

Lustigt nog har jag bara bytat stift när jag köper nya fordon.
Men på de jag redan ahr har jag inte "behövt byta" igen.
Moppen däremot hade man olika värmetal:D

Endast vid två tillfällen har jag varit med om stift som slutat funka. Den ena gången beroende på en svårartad nersurning, den andra gången berodde det på sprucket porslin efter svårartad spikning under längre tid. Båda gångerna i en skrotfärdig gammal Kadett.

Jag har hört att elektrodens hörn trubbas av när man kör med stiftet, dvs. så att hörnen bli lite rundade med tiden.

Helt korrekt. En skarp kant på mitt-elektroden gör det enklare för gnistan att bildas, dvs att jonisera gasblandningen mellan mittelektrod till sidoelektrod så att en urladdning/gnistbildning uppstår. http://en.wikipedia.org/wiki/Spark_plug

Det är av den anledning att man använder Iridum-stift, pga av att de håller "skärpan" längre då Iridium är mycket hårdare och tål högre värme än andra mittelektrodsmaterial. Jag som kör 400 meter åt gången bryr mig inte om stiften håller i 2000 eller 4000 mil.

Endast vid två tillfällen har jag varit med om stift som slutat funka.
Jag kommer ihåg den gamla goda tiden så man körde 125a tvåtakt. Då hade man alltid med sig ett extra tändstift i verktygssatsen. :näsblod

Så slutsatsen är att man ska byta när elektroned börjar bli för rund, men bäst ar att byta enligt dom intervall som finns? :va

Det är nog lite individuellt! Om man har en miljon kåpor ivägen och inte vill bli stående en morgon när man ska till jobbet så bör man väl hålla intervallet.
Medans den som accepterar eller kanske rent av ser ett nöje i att få skruva lite för att hojen inte startar när ha ska hem från favoritcafet kan gasa tills det rasar.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna