120 - och masslakten uteblev på motorvägen

UltraMarine skrev:
Ni som kör på 120 väg - hur ligger tempot då? 150km/h ?

på 110väg ligger många i 130-140 så det är nog det de tänkte på när de trodde att olycksfrekvensen skulle öka.
Jag kör där iaf en gång i veckan.. vissa veckor dagligen och jag har inte märkt någon skillnad... finns fortfarande de som kör i 90 och de som kör i 140.

UltraMarine skrev:
Ni som kör på 120 väg - hur ligger tempot då? 150km/h ?

Precis som Kajlyl skriver har inte tempot i trafiken ökat nämnvärt. Det är få som kör fortare än 140km/h. De som gör det ligger antagligen i samma tempo även på 110 sträckorna. Dessa kör inte sällan under 160 km/h. Många är nog osäkra på vad som gäller på dessa sträckor. Kanske är det tillräckligt att köra 150 km/h eller strax under för körkortsindragning?

Flagga skrev:
120km/h är väl en ganska rimlig hastighet på våra motorvägar, men...en liten reflektion med avseende på...
..
...Väldigt långt inlägg, men är det någon som funderat på samma sätt?
Du tänker nog inte så illa.. Då kommer ju rimligen långtradare, husvagnar och pensionärer söka sig till våra alternativa kära slingervägar i ännu högre utsträckning i takt med att tempot ökar på större vägar.
Inte kul.

Ugluk skrev:
Du tänker nog inte så illa.. Då kommer ju rimligen långtradare, husvagnar och pensionärer söka sig till våra alternativa kära slingervägar i ännu högre utsträckning i takt med att tempot ökar på större vägar.
Inte kul.
:fakta

Borde var eu-standard med 150 på alla motorvägar, det är en lagom transporthastighet. Varför ska Sverige vara så mesigt, våra asadyrkande förfäder måste vända sig i graven när dom ser vilket helylle töntland vi har blivigt?

Flagga skrev:
120km/h är väl en ganska rimlig hastighet på våra motorvägar, men...en liten reflektion med avseende på "Italien har höjt till 150 km/tim":

Även om det är underhållande att köra lite fortare på MC: Vill alla verkligen att varenda VW Passat, Ford Mondeo och Renault Clio också ska tuffa fram i 150km/h?

Om en ensam förare sporadiskt kör 150km/h när andan faller på, medan den övriga trafiken håller 110-120km/h, kan denne fortfarande ha relativt god kontroll över situationen. Dessutom finns möjligheten att släppa av på farten, då den inte känns bekväm.

Maximum tillåten hastighet brukar för de flesta dock bli en "tvingande" minimum accepterad hastighet, och om alla istället kör i 150km/h, lär det orsaka ganska kraftiga inbromsningar varje gång det t ex dyker upp en långtradare framför (framför allt i högerfilen).

Särskilt vid köbildning finns risken att det då skulle kunna inträffa ganska allvarliga seriekrockar (jämför med Autobahn).

150km/h är på många hojar (utan helkåpa) inte en särskilt komfortabel marsch-hastighet, och vid en körning på 20-30 mil i sträck finns nog risken att koncentrationen brister då och då.

Om övriga trafiken samtidigt flyter i 150km/h istället för 120km/h, är det sannolikt ännu mer olämpligt att brista i koncentrationen... Avstånden minskar snabbt till husvagnar m.m. som kör betydligt långsammare.

Väldigt långt inlägg, men är det någon som funderat på samma sätt?

det är inget fel på 150 i en clio.........
med min fälgar puckar(som jag tycker alla borde ha)
hänger jag av dom flesta i kurvor och den ligger stadigt på landsvägen....
däremot håller jag med om att gubbar å tanter i en fordmondeo borde hålla sig till att åka buss!!!! eller på sin parkering

skoteridioten skrev:
Nu har jag bara skumläst texten.. men han är ironisk va? Eller?

Nedanstående utdrag ur Aftonbladet är ju obetalbart. Det visar att allt måste ske med måtta även från NTFs sida annars blir det böra löjligt.

För två år sedan ledde NTF:s chefsideolog Gunnar Carlsson ett närmast religiöst möte på trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand.
Mulla Carlsson fick alla talibanerna på mötet att skrika sig hesa för lägre hastigheter.
Och ändå är det just i närheten av Tylösand som försöket med den nya höjda hastigheten genomförts. Kanske ett sätt för statsmakten att visa sin suveränitet över de religiösa fundamentalisterna?

KawaJeppe skrev:
Nedanstående utdrag ur Aftonbladet är ju obetalbart. Det visar att allt måste ske med måtta även från NTFs sida annars blir det böra löjligt.

För två år sedan ledde NTF:s chefsideolog Gunnar Carlsson ett närmast religiöst möte på trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand.
Mulla Carlsson fick alla talibanerna på mötet att skrika sig hesa för lägre hastigheter. Och ändå är det just i närheten av Tylösand som försöket med den nya höjda hastigheten genomförts. Kanske ett sätt för statsmakten att visa sin suveränitet över de religiösa fundamentalisterna?

Hahaha snacka om SH-anda. Ironisk och gör alla kissenödiga, jag gillar den där författaren. :tummenupp
Tänk om han blir bannad!?! :hihi

//BRASSARN

Jag har kört en hel del genom Tyskland och Italien. Kom nu senast hem från Italien (körde denna gång mc ner genom Tyskland) bara för någon vecka sedan. I Tyskland ligger de flesta och kör omkring 130-140 km/tim, men det finns självklart de som kör ytterligare 100 km/tim fortare men de är faktiskt inte i majoritet.

I Italiten är det samma sak, även om de nu har höjt hastigheten där. De flesta verkar ligga på omkring 140 km/tim. Jag tycker själv att det är en lagom hastighet när man kör en längre sträcka med bil. Med mc blir det lätt en hel del mer... bara man kan krypa ner bakom kåpan, annars blir det förbaskat jobbigt för nacken!

Maximum tillåten hastighet brukar för de flesta dock bli en "tvingande" minimum accepterad hastighet, och om alla istället kör i 150km/h, lär det orsaka ganska kraftiga inbromsningar varje gång det t ex dyker upp en långtradare framför (framför allt i högerfilen).

Långtradare kör i 115 Km/h, vadå kraftig inbromsning.
Österrike skall öka till 150-160 Km/h.
Tyskland då ???????

Flagga skrev:
120km/h är väl en ganska rimlig hastighet på våra motorvägar, men...en liten reflektion med avseende på "Italien har höjt till 150 km/tim":

150km/h är på många hojar (utan helkåpa) inte en särskilt komfortabel marsch-hastighet, och vid en körning på 20-30 mil i sträck finns nog risken att koncentrationen brister då och då.

Om övriga trafiken samtidigt flyter i 150km/h istället för 120km/h, är det sannolikt ännu mer olämpligt att brista i koncentrationen... Avstånden minskar snabbt till husvagnar m.m. som kör betydligt långsammare.

Väldigt långt inlägg, men är det någon som funderat på samma sätt?
Det finns studier på detta att förare som kör 100-120 km/h brister betydligt mer i koncentration än de som kör i 150 km och uppåt. Detta på grund av att man känner att det går fort och att man då skärper till sig. Vet ju själv att vid 110 så gör man mycket annat men börjar man närma sig 140-150 då blir det helt annorlunda när man kör.

dsoders2 skrev:
det är inget fel på 150 i en clio.........
med min fälgar puckar(som jag tycker alla borde ha)
hänger jag av dom flesta i kurvor och den ligger stadigt på landsvägen....
däremot håller jag med om att gubbar å tanter i en fordmondeo borde hålla sig till att åka buss!!!! eller på sin parkering

Jag är gubbe (30år) och kör Ford Mondeo kombi (När familjen skall någonstans) och nja jag tänker inte åka buss så länge du håller åt sidan med din GS500... :tungan

Hightuned skrev:
Borde var eu-standard med 150 på alla motorvägar, det är en lagom transporthastighet. Varför ska Sverige vara så mesigt, våra asadyrkande förfäder måste vända sig i graven när dom ser vilket helylle töntland vi har blivigt?

220 tycker jag verkar lagom.

IronMike skrev:
Haha du e ju född igår.. Hahaha kom in i matchen, bulten är vad allt handlar om :hihi

hehe.. men va faen.. E inte från era trakter och e ju lite ny med sh.. :7peta Men jag ska nog faen dit och åka.. :yoparty Nu vet jag ju var det är. Sen e jag ju lika ball som ni :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT